تبیان، دستیار زندگی
هفتاد و هشتمین داربی پایتخت به نظر می رسد نسبت به دیدارهای گذشته سرخابی ها متمایزتر باشد و معمای قهرمانی لیگ سیزدهم را مشخص کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داربی؛دوست داشتنی تر از همیشه


هفتاد و هشتمین داربی پایتخت به نظر می رسد نسبت به دیدارهای گذشته سرخابی ها متمایزتر باشد و معمای قهرمانی لیگ سیزدهم را مشخص کند.


آندرانیک تیموریان و صادقیان

مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه های ایران جام خلیج فارس هفته بیست و یکم خود را پشت سر گذاشت و یک گام تا برگزاری دیدار حساس پرسپولیس و استقلال فاصله دارد.

رقابت نزدیک 5 تیم در صدر جدول که سرخابی ها هم در میان آن دیده می شوند بر حرارت دربی 78 می افزاید. سرخابی ها که در هر شرایطی ملاقات با هم را مهم و حساس ارزیابی می کنند در حالی به این دیدار نزدیک می شوند که با حضور در صدر جدول ارزش فراوانی برای سه امتیاز این پیکار قائل هستند.

باز هم چند تساوی در جدال هایی کسل کننده باعث شده تا علاقه مندان چند روز مانده به این بازی در رویای یک " داربی" دوست داشتنی سیر کنند. دوتیم با وجود حضور در صدر جدول ارائه گر فوتبال زیبا و تماشاگر پسند نیستند و تنها گاهی از اوقات نمایی از پرسپولیس و استقلال دوست داشتنی را به تصویر می کشند. گویا در فوتبال نتیجه گرای ایران که همه در کوره آن می دمند مربیان چاره ای دیگر ندارند تا به فکر حفظ دروازه باشند تا با استفاده از خلاقیت های فردی و یا اشتباه حریفان به پیروزی برسند. چنین روش مزمومی باعث شده تا سکوها خالی شوند و برای جبران آن کار به جایزه و جایزه دادن بکشد!

دو تیم محبوب پایتخت که روزگاری فوتبال دو قطبی را رقم می زدند امروز با بازی بسته و دفاعی اگر چه در صدر جدول هستند اما در راه گلزنی با مشکل جدی مواجه هستند. در استقلال حضور پژمان نوری، صادقی، عمران زاده، ساموئل، نکونام، تیموریان و منتظری که این آخری تازه از تیمش جدا شده اصرار قلعه نویی به حفظ دروازه را نشان می دهد. از سوی دیگر پرسپولیس هم با میثم حسینی، بنگر ،جلال حسینی، ماهینی، حقیقی، کفشگری نشان از توجه ویژه به دفاع است. وقتی دو تیم پرقدرت فوتبال ایران این چنین همه جانبه به دفاع فکر کردند قطعا کار در حمله با مشکل مواجه می شود.

سرخابی ها در این شرایط از معرفی یک مهاجم تمام عیار و گلزن بازمانده اند. این اتفاقی بوده که همیشه رخ داده  و آقای گل لیگ غالبا از بین این دو تیم معرفی شده است.

در این میان پرسپولیس با مسلمان، صادقیان و خلعتبری نمایی بهتر از استقلال در حمله دارد. قرمزها با دفاعی مستحکم فقط از عنصر تجربه کم بهره تر از رقیب سنتی هستند. ضمن این که دایی تنها چند هفته ای است که با حضور مسلمان و خلعتبری به بازی فانتزی تر تیمش رنگ ونما داده است. در مقابل استقلال با وجود مشکلات فراوان که تنها یکی از آنها وداع عجیب مجیدی و منتظری در میانه فصل و قهر ساموئل بوده از موهبت ترکیب ثابت بهره مند است. در این بین حضور بازیکنان میدان دیده ای چون نکونام، تیموریان، منتظری باعث شده تا استقلال بهترین بهره را از موقعیت های محدود ببرد.

سرخابی ها در این شرایط از معرفی یک مهاجم تمام عیار و گلزن بازمانده اند. این اتفاقی بوده که همیشه رخ داده  و آقای گل لیگ غالبا از بین این دو تیم معرفی شده است. در شرایط موجود سرخابی ها حتی در تعیین مهاجم ثابت خود رو به بازیکنان قدرتی آورده اند. استقلال علاقه مند به استفاده از قاضی و گاهی محمدمهدی نظری است و سرخ ها با دوندگی مهدی سید صالحی دفاع را از خط دفاعی حریف آغاز می کنند.

"داربی" 78 در شرایطی برگزار خواهد شد که چه بخواهیم و چه نخواهیم دو تیم در نتیجه گیری موفق هستند. پیروزی در این دیدار برای دایی و قلعه نویی شیرینی خاصی دارد. حرکت به سوی قهرمانی با غلبه بر رقیب سنتی مزه دیگری خواهد داشت. اگر پرسپولیس چشم به ترکیب کارساز صادقیان، مسلمان و خلعتبری دارد در مقابل استقلال با میدانداری نکونام و تیموریان راه ضربه زدن از راه هوا را خوب بلد است. نگاهی به خط دفاعی دو تیم پرسپولیس را برتر نشان می دهد. این امر به ویژه با رفتن منتظری پررنگ تر هم می شود. اما آنچه این دیدار را با سایر دیدارها متمایز می کند این که نتیجه را آمادگی روحی بازیکنان در هنگام بازی مشخص می کند.

با نگاهی به آنچه در 77 بازی قبل رقم خورده ما را با این واقعیت روبرو می کند که بسیاری از بازیکنان مطرح پیش از شروع بازی به دلیل التهاب های حین بازی به نقطه ضعف تیم خود بدل شده اند.

با نگاهی به آنچه در 77 بازی قبل رقم خورده ما را با این واقعیت روبرو می کند که بسیاری از بازیکنان مطرح پیش از شروع بازی به دلیل التهاب های حین بازی به نقطه ضعف تیم خود بدل شده اند. این امر را باید نقطه ضعف سرخ ها در برابر آبی ها دانست. باریکنان جوان تر و جویای نام قرمز اگرچه این روزها با طراوت نشان می دهند اما اگر کادر فنی پرسپولیس موفق به ایجاد آرامش روحی در بین آنها نشود چه بسا دچار دردسر جدی شود.

چند روزی به شروع " داربی" 78 باقی مانده دو تیم یک بازی دیگر پیش رو دارند. دیداری که اغلب سه امتیاز آن فدای بازی بعدی می شود اما از این فاصله نه چندان دور و با توجه به برنامه ریزی های دایی و قلعه نویی بوی یک "داربی" دوست داشتنی به مشام می رسد. اتفاقی که فارغ از نتیجه حاصله امیدواریم محقق شود.

بهمن اسدی

 بخش ورزشی تبیان