تبیان، دستیار زندگی
رابطه‌ی شما با یخچالتان چطور است؟ آیا هر چیزی که اضافه می‌آید را روانه‌ی یخچال می‌کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی نیاز به یخچال ندارند


رابطه‌ی شما با یخچالتان چطور است؟ آیا هر چیزی که اضافه می‌آید را روانه‌ی یخچال می‌کنید؟

یخچال

راستش را بخواهید مامان گل من گاهی حتی پفک و چیپس را هم داخل یخچال می‌گذارد. البته با تن ماهی، کلوچه و غیره هم همین کار را می‌کند. ظاهراً یک جور عادت است. اینکه تصور می‌شود یخچال بهتر از مواد غذایی نگهداری می‌کند و امکان خراب شدنشان کمتر می‌شود. اما باید بدانید که یخچال کمد یا کابینت و گنجه نیست. لازم نیست بعضی از مواد غذایی را داخل یخچال نگهداری کنید. الان هم که هوا خنک است اصلاً لازم نیست یخچالتان را آن‌قدر پر و سنگین کنید. لطفاً با ما همراه باشید تا بگوییم چه خوردنی‌هایی نیاز به یخچال ندارند.

موز، کیوی، گلابی، انبه، آلو

این میوه‌ها را می‌توانید در بالکن منزل یا سبد مواد غذایی داخل آشپزخانه‌تان هم نگهداری کنید. نیازی نیست که حتماً روانه‌ی یخچال شوند. نگهداری این میوه‌ها در بیرون از یخچال به رسیدن کامل آن‌ها نیز کمک می‌کند. باید بدانید که این میوه‌ها زمانی که بیرون از یخچال نگهداری می‌شود مواد مغذی خود را بیشتر حفظ می‌کنند.

عسل نیز نیازی به یخچال ندارد. کافی است در یک ظرف در بسته و در دمای

محیط مثلاً در کابینت نگهداری شود

گوجه‌فرنگی

به عقیده‌ی تولیدکننده‌های مواد غذایی نیازی نیست که گوجه‌فرنگی در یخچال نگهداری شود. به خاطر اینکه امکان دارد هوای سرد داخل یخچال به طعم و بافت آن آسیب بزند. بهتر است این مواد غذایی را به اندازه‌ی مصرفتان خریداری کنید و بیرون از یخچال نگه دارید. سعی کنید همیشه میوه و سبزیجات را تازه به تازه مصرف کنید و از نگهداری طولانی‌مدت آن‌ها بپرهیزید.

پیاز

پیاز

جای پیاز اصلاً داخل یخچال نیست. پیازهای تمیز را داخل ظرف مخصوصشان در هوای خشک و خنک نگهداری کنید. در مکان نگهداری پیاز باید هوا جریان داشته باشد. کلاً پیاز باید در معرض هوا باشد تا بیشتر دوام بیاورد و زود خراب نشود. توصیه می‌کنیم بعد از خریداری آن‌ها را از کیسه‌ی پلاستیکی خارج کنید. اما اگر پیازی را پوست گرفته و خرد کرده‌اید لازم است که آن را داخل یک ظرف دربسته قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

کدو حلوایی

این کدوهای بزرگ و جاگیر اصلاً نیازی به یخچال ندارند. کافی است آن‌ها را در یک جای خشک، خنک و حتی‌المقدور تاریک مانند زیرزمین نگهداری کنید. به عقیده‌ی متخصصان بهترین دمای نگهداری این ماده‌ی غذایی پرخاصیت بین 7 تا 10 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

به عقیده‌ی تولیدکننده‌های مواد غذایی نیازی نیست که گوجه‌فرنگی در یخچال نگهداری شود. به خاطر اینکه امکان دارد هوای سرد داخل یخچال به طعم و بافت

آن آسیب بزند

هندوانه‌ی قاچ نشده

باید بدانید که هندوانه زمانی که در یخچال نگهداری می‌شود برخی از خواص آنتی‌اکسیدانی خود مانند لیکوپن و بتاکاروتن را از دست می‌دهد. اصلاً آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تمام میوه‌ها و سبزیجات اگر به درستی نگهداری نشوند از بین می‌روند. برای همین توصیه می‌کنیم هندوانه، خربزه، طالبی و غیره را در هوای محیط نگهداری کنید تا خواص آن‌ها بیشتر و بهتر حفظ شود. البته حواستان باشد که بعد از قاچ کردن این میوه‌ها باید آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

سیر

جای سیر هم اصلاً داخل یخچال نیست. به خاطر اینکه شروع به جوانه زدن می‌کند و البته باعث بو گرفتن یخچال هم می‌شود. سیرهایتان را در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری کنید.

نگهداری قهوه

قهوه

دانه‌های قهوه‌ی کامل یا آسیاب شده نیاز به یک ظرف در بسته و جای خشک، خنک و تاریک دارند تا تازگی و طعم خود را حفظ کنند. اما حواستان باشد اگر عادت دارید میزان زیادی قهوه خریداری کنید و می‌دانید که به این زودی‌ها مصرفش نمی‌کنید لازم است که آن را در داخل یخچال بگذارید. می‌توانید به مدت یک ماه قهوه‌تان را در یخچال بگذارید. حواستان باشد اگر عادت دارید قهوه‌ی مصرفی روزانه‌ی خود را داخل یخچال می‌گذارید امکان دارد قهوه‌تان نم بکشد و که این مسئله هم روی طعم آن تأثیر می‌گذارد.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی نیز مانند پیاز نیاز به یک جای خشک، خنک و تاریک دارد. بعد از خریداری سیب‌زمینی‌هایتان را از کیسه‌ی پلاستیکی خارج کنید و بدون اینکه شستشویشان دهید در یک جعبه‌ی کارتونی قرار دهید. اگر سیب‌زمینی‌ها را بشویید امکان دارد که رطوبت آن‌ها باعث خرابی‌شان شود.

عسل

عسل نیز نیازی به یخچال ندارد. کافی است در یک ظرف در بسته و در دمای محیط مثلاً در کابینت نگهداری شود. دمای یخچال باعث سفت شدن و یا شکرک زدن عسل می‌شود. از این گذشته رطوبت موجود در هوای یخچال باعث تغییر طعم عسل می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بهترین شیوه‌ی نگهداری میوه و سبزیجات

چه مواد غذایی را می‌توان سال‌ها نگهداری کرد!؟

اصول نگهداری مواد غذایی در کابینت

خشک کردن مواد غذایی راهی برای ماندگاری بیشتر

اصول نگهداری روغن ها و چربی ها

سبزیجات را چگونه خشک کنیم؟

بررسی تاثیر دما بر مواد غذایی

از گرم و سرد کردن مکرر غذاها بپرهیزید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.