تبیان، دستیار زندگی
سونامی سرطان در راه است؟ این هشدار را برخی کارشناسان داده اند. هرچند که بدبینانه است. اما عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی با احتیاط در این باره نظر داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش سرطان در ایران طبیعی نیست


سونامی سرطان در راه است؟ این هشدار را برخی کارشناسان داده اند. هرچند که بدبینانه است. اما عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی با احتیاط در این باره نظر داده است.

هشدارها برای انواع سرطان به دلیل نوع تغذیه و آلودگی هوا چندسالی است به صدا درآمده. به عنوان مثال کمال‌الدین پیرمۆذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، پیش از این گفته که موج جدید سرطان‌ در کشور ناشی آلودگی هوا است. همچنین نایب رییس انجمن سرطان ایران می‌گوید که روزبه‌روز به تعداد بیماران سرطانی اضافه خواهد شد.

فناوری نانو و درمان سرطان

اما واقعا سونامی سرطان در راه است؟ دکتر بهزاد رحمانی عضو هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، شیوع سرطان در کشورمان را غیرمتعارف می خواند و می گوید: تغییر به وجود آمده در روند ابتلا به سرطان و افزایش شیوع این بیماری در ایران، طبیعی به نظر نمی رسد.

البته او معتقد است با وجود افزایش شیوع سرطان در ایران، نمی توان لفظ سونامی را برای این بیماری بکار برد: آنچه مسلم است، اینکه سن ابتلا به برخی سرطانها در کشورمان پایین آمده است. به طوریکه در سال های گذشته سن ابتلا به سرطان روده بزرگ مربوط به افراد 50 سال به بالا بود اما در حال حاضر مواردی از ابتلا به این نوع سرطان در سنین زیر 25 سال هم مشاهده می شود. به گفته رحمانی اگر به طور میانگین، مردان جامعه 85 سال عمر کنند، 95 درصد آنها دچار سرطان پروستات می شوند.

چه سرطانهایی افزایش داشتند؟

وزارت بهداشت در آماری که ارائه کرده در نمونه‌های ثبت شده نوع سرطان‌ها،‌ جنس افراد، محل زندگی و نوع کار، سن آنها و سایر مسائل را بررسی کرده است. با توجه به این که بیشترین فاکتورهای خطرساز برای ایجاد سرطان در کلانشهرهاست میزان ابتلا به انواع سرطان را در کلانشهرها بیشتر خواهیم دید اما بعضی از سرطان‌ها خاص نواحی مخصوصی از کشور هستند. بر اساس این گزارش‌ها مشاهده شده که سرطان معده بیشتر در استان اردبیل وجود دارد یا سرطان مری در دشت گرگان و گنبدکاووس.

این روزها به نظر می‌رسد نگاه به موضوع کاهش سن اعتیاد که تا به حال با محافظه‌کاری بیشتری با آن برخورد می‌شد، تغییر کرده و ضرورت بیشتری نسبت به آگاهی‌رسانی از این موضوع احساس شده چرا که معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان، والدین، مدیران و کارکنان مدارس خبر داد

رحمانی در این باره می گوید: در سالهای گذشته بیشتر شاهد شیوع سرطانهای معده، مری و... بودیم. در حالی که هم اکنون سرطان ریه بیشتر شده و پس از آن، همچنان سرطان معده و روده بزرگ از شیوع بالاتری در کشور برخوردارند.

او همچنین از شیوع بالای سرطان پستان در زنان ایرانی خبر می دهد و می گوید: سن ابتلا به این سرطان در خانمها پایین آمده است.البته در سالهای گذشته سن ابتلا به سرطان روده بزرگ مربوط به افراد 50 سال به بالا بود اما در حال حاضر مواردی از ابتلا به این نوع سرطان در سنین زیر 25 سال هم مشاهده می شود.

الودگی هوا

رابطه آلودگی هوا و سرطان

در برخی مقاله ها و گزارشها،ذرات گرد و غبار،پارازیت و موبایل از عوامل افزایش سرطان یاد می شود. در این باره عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی می گوید: استرس، سطح ایمنی را پایین می آورد و یکی از دلایل شکست سیستم دفاعی بدن، به خاطر استرسهایی است که متوجه فرد است و برای همین امکان ابتلا به سرطان زیاد است، همچنین تغییر عوامل محیطی و نقش آن در افزایش سرطانها موثر است.

او ادامه می دهد: نقش  آلودگی هوای تهران در بروز و افزایش سرطان ریه را نمی توان نادیده گرفت. آزبست هم، باعث بروز یک نوع سرطان ریه می شود.البته آلودگی ناشی از دود و غبار در بروز سرطان نقشی ندارند،بلکه مواد شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد، ریسک ابتلا به سرطان ریه را بالا می برد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرآنلاین