تبیان، دستیار زندگی
معنای زندگی را در بهترین وجه خود می توان در قالب خانواده ترسیم کرد. در نگاه اوّلیه، خانواده از دو نفر یا بیشتر تشکیل شده است که دارای نقش های معیّن در محیط خانوادگی هستند و .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا زندگی آغاز می شود


معنای زندگی را در بهترین وجه خود می توان در قالب خانواده ترسیم کرد. در نگاه اوّلیه، خانواده از دو نفر یا بیشتر تشکیل شده است که دارای نقش های معیّن در محیط خانوادگی هستند و .....

خانواده

معنای زندگی را در بهترین وجه خود می توان در قالب خانواده ترسیم کرد. در نگاه اوّلیه، خانواده از دو نفر یا بیشتر تشکیل شده است که دارای نقش های معیّن در محیط خانوادگی هستند؛ مانند پدر ، مادر ، خواهر ، برادر و … . آنچه که خانواده را به عنوان اصلی ترین پایگاه و مهم ترین دانشگاه تربیتی و اخلاقی مطرح می کند چیزی فراتر از کمیت افراد خانواده و نقش های آنهاست. و آن در واقع چیزی نیست بجز کارآمدی نقش های افراد و نحوه استفاده بهینه از ظرفیت های وجودی به منظور ایجاد ارتباطی گرم و پایدار.

به خوبی روشن است که چرا نهاد خانواده در ادیان بزرگ الهی (بخصوص اسلام) از جایگاه والا و حساسی برخوردار است؛ چرا که اگر این نهاد مقدس بتواند از کمال ظرفیت وجودی خود بهره ببرد و خود را به باروری کامل برساند ، اجتماع نیز از نیروی عظیمی بهره مند می شود. در این صورت می توان در انتظار شکل گیری نیروی قدرتمند اخلاقی در جامعه بود، تا بشر امیدوارانه تر از گذشته، به آینده خود بنگرد.

با شناخت اجمالی ای که از کارکردهای مثبت و منفی خانواده ارائه شد ، اهمیت این نهاد در پژوهش و شکوفایی ارزش های اخلاقی، به خوبی نمایان می شود؛ امّا این که چگونه می توان خانواده ای را برای شکوفایی اخلاقی مستعد دانست؟ و یا این که چه عواملی برای ایجاد محیطی مستعد در خانواده به منظور شکوفایی ارزش های اخلاقی لازم است؟ پاسخ به این پرسش ها در این نوشتار خواهد آمد.

به طور کلی یک خانواده اخلاق مدار حایز این ویژگی ها خواهد بود:

انصاف در برخوردها

«آنچه را برای خود نمی پسندی، برای برادر مومن خود نیز مپسند!»

به کارگیری این سفارش، می تواند، در زندگی زناشویی تحوّلی عظیم ایجاد کند. هر چیزی که برای خود نمی پسندید، برای همسر خود نیز نپسندید. انجام این عمل ساده است. اگر، از این که همسرتان به پدر و مادرتان سر نزند، ناراحت می شوید، بدانید، اگر شما هم به دیدار پدر و مادر او نروید، ناراحت می شود؛ بنابراین، باید به پدر و مادر او احترام بگذارید و به دیدن آنان بروید!

یکی از بزرگ ترین معایبی که هر زن و شوهری ممکن است، گرفتار آن شود، این است که اسرار و رازهای زندگی خود را برای کسانی که نمی توانند، گرهی، از کارشان بگشایند، بگویند

** اگر به خواسته های منطقی شما پاسخ مثبت ندهد، ناراحت می شوید، شما نیز، باید، به خواسته های منطقی او توجّه کنید!

** اگر از شما به خاطر کارهای مثبتی که انجام می دهید، تشکر نکند، ناراحت می شوید، پس شما نیز از او تشکر کنید!

** اگر شما را تحقیر کند، چه احساسی خواهید داشت؟

** اگر گذشته های تلخ را به رخ شما بکشد، چه حالی پیدا می کنید؟ شما نیز، باید، این گونه مسائل را در حق او رعایت کنید!

مهم‌ترین وظیفه عاطفی شوهر

نخستین وظیفه روحی و عاطفی شوهر نسبت به همسرش، از همان روزهای آغاز زندگی مشترک، این است که زن را از علاقه  و محبتی که به او دارد، مطمئن سازد و از کارهایی که بوی بی توجّهی و بی تفاوتی دارد، بپرهیزد و بکوشد، با نثار محبّت، نهال نورسیده زندگی زناشویی را سیراب و سرسبز سازد.

سازگاری در خانواده

سازش در محیط خانواده، جزء واجبات است. سازگاری، اساس بقای زندگی است و محبّت ایجاد می کند و دل ها را به هم نزدیک و پیوندها را مستحکم می گرداند. اگر دیدید، همسرتان ناسازگاری کرد، شما سازگاری نشان دهید.

مثلا در سخن گفتن، باید روشی در پیش گرفت که از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود. این نکته، بسیار در خور توجه است؛ چه بسا اتفاق می افتد که گفته ها با شنیده ها همخوانی ندارد و آنچه می گوییم، غیر از چیزی است که طرف مقابل از آن می فهمد. هم الفاظ را باید دقیق انتخاب کنیم تا مفهوم را به درستی انتقال دهد و هم از تعبیر و تفسیرهای دور و دراز و برداشت های منفی بپرهیزیم.

بر زبان آوردن کلمات و سخنان توهین آمیز، می تواند، بر روابط زناشویی بسیار زیانبار باشد و خنثی نمودن اثر مخرب آن مشکل است. افرادی هستند که پس از گذشت سی یا چهل سال، از شنیدن حرف نیشداری که همسرشان هنگام عصبانیت بر زبان رانده ناراحتند. بهتر است، از ابتدای زندگی، خود را به سخنان زیبا و محبت آمیز عادت دهید و یهترین گزینه را انتخاب نمایید.

خانواده

عیب پوشی و رازداری    

یکی از بزرگ ترین معایبی که هر زن و شوهری ممکن است، گرفتار آن شود، این است که اسرار و رازهای زندگی خود را برای کسانی که نمی توانند، گرهی، از کارشان بگشایند، بگویند و به اصطلاح درد دل کنند؛ برای مثال، زنی، به یکی از دوستان خود می گوید:

«شوهرم، هیچ گاه، به من پول نمی دهد و نسبت به مادرم رفتاری نامناسب دارد و به طور دائم به من توهین می کند!»

این زن، ناخوآگاه، شوهر خود را نزد خانواده و دوستان خود تحقیر می کند و هیچ گاه، همسرش، در نظر آنان ایده آل جلوه نخواهد کرد. مسائل و مشکلات خانوادگی خود را تنها با صاحب نظران و کارشناسان، روانشناسان و مددکاران در میان بگذارید، بدانید، هر خانواده ای ضعف هایی دارد. کسانی که ضعف زندگی خود را برای دیگران بیان می کنند، در واقع مشکل زندگی خود را بیشتر می کنند.

مسئولیت‌پذیری در فرزندپروری

پدر و مادر ، زمانی به مسئولیت های خود آگاه می شوند که درباره تعلیم و تربیت فرزندان ، اطاعات کافی داشته باشند. بدانند کودک در دوران پیش از تولد، به چه چیزهایی نیاز دارد ، مادر باردار چگونه باید زندگی متناسب با بارداری را فراهم آورد ، نیازهای کودکان در سنین مختلف رشد کدام اند و چگونه باید آنها را شناخت و برطرف کرد.

والدینی که می خواهند به وظایف خود عمل کنند و در این کار موفق شوند ، قبلاً باید با مطالعه کتاب های متعدد و کمک خواستن از افراد شایسته ، اطلاعات خود را بالا ببرند و بر مسئولیت خود آگاه شوند و این نکته را نیز باید بدانند که همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر، زاده نشده اند. هر کسی باید از دیگران یاد بگیرد ، چه با خواندن آثار دیگران و چه از طریق شنیدن و سخنان یا دیدن رفتار آنها.

از آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت ، آنچه که ما از آن، تحت عنوان شکوفایی ارزش های اخلاقی و تأثیر خانواده بر آن یاد می کنیم ، تحقق نخواهد یافت مگر با اصلاح اعضای خانواده ، آموزش آنها و ایجاد محیطی گرم و پویا و صمیمی در خانواده.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: کتاب: صمیمانه با عروس و داماد، سایت حوزه  همراه با تغییرات و اضافات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.