تبیان، دستیار زندگی
ازدواج تضمین کننده ی سلامت جامعه ،بقای نسل،دستیابی به آرامش ،تهذیب نفس و رسیدن به شادابی و نشاط است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهای زناشویی موفق

رازهای زناشویی موفق

ازدواج ، یکی از مهمترین مراحل زندگی فرد می باشد . ازدواج تضمین کننده ی سلامت جامعه  ، بقای نسل ،

دستیابی به آرامش ، تهذیب نفس ،جلوگیری از آلودگی های فردی و اجتماعی ، رسیدن به شادابی و نشاط و ... است. ایده آل ترین همسران کسانی هستند که بتوانند ارزشمندترین سرمایه را به همسرشان هدیه نمایند و آن هدفی ، جز آرامش نیست .


در زندگی های مشترک با ثبات و استوار ، زن و شوهر در احساس عمیق داشتن زندگی پر معنا با یکدیگر شریک اند . آنها فقط نمی خواهند پیش بروند،از  امید ها و آرزوهای یکدیگر حمایت می کنند و با هم زندگی خود را هدفمند می سازند .

یکی از مسائل مهم زندگی که هر فرد با آن و مشکلاتش مواجه خواهد شد ، ازدواج است که هدف هر انسان عاقل و سالم که خواهان خانواده است را تشکیل می دهد ، سوالی که پیش می آید این است چه نوع خانه ای را می خواهند و چه نوع خانواده ای را ترجیح می دهند، چه بسیار خانواده هایی که فروپاشیده و چه بسا کودکانی که در اثر این فروپاشی دچار رنج و دل شکستگی شده اند زیرا بسیاری از مردم نتوانسته اند یک زناشویی موفقی داشته باشند.

در سال های اخیر بسیار مشاهده می شود که جوانان بدون آن که شناخت و برداشتی از مفاهیم ازدواج و جدایی داشته باشند اقدام به تشکیل زندگی جدیدی که با آغاز و آوازی شیرین همراه است می کنند ، اما دیری نمی پاید که آن کلمات زیبا و دلنشین جای خود را به واژه هایی ناخوشایند و ناشایست می دهد و در اینجاست که به ذهن انسان خطور می کند چرا ازدواج و سپس جدایی ؟

یکی از غم انگیزترین پیامدهای شکست یک ازدواج این است که طرفین بسیار دیر به ارزش زندگی زناشویی خود پی می برند تنها پس از امضای مدارک تقسیم اموال و اجاره آپارتمان های جداگانه است که همسران متوجه می شوند با ترک یکدیگر چه امکاناتی را از دست می دهند . در حقیقت ازدواج مبدا و شروعی در زندگی ما می باشد و اقدامیست که تا پایان عمر اثرات نیک یا بد آن با زندگی هر فرد و حتی اجتماع همراه است در نتیجه باید بیاموزیم که این امر تامل و مطالعه بیشتری می طلبد.

اساس ازدواج های خوشایند رابطه ای دوستانه و عمیق است . منظور از رابطه عمیق دوستانه احترام متقابل و لذت بردن از همنشینی با یکدیگر است . زوجین به درک صمیمانه یکدیگر تمایل دارند به این معنی که آنها از علایق ،بیزاری ها، ویژگی های فردی ،امیدها و آرزوهای یکدیگر آگاهند . آنها نسبت به یکدیگر گذشت و تحمل دارند و محبت و علاقه خود را به صورت کلی و جزیی هر روز بدون استثنا به یکدیگر ابراز می کنند.

برای یک ازدواج موفق موضوعات زیر بسیار مهم اند . پدر و مادر طرفین( در حقیقت ریشه اصلی هر انسان ) ضریب هوشی زوجین، اعتقادات، تحصیلات ،درآمد کافی ،سلامتی ( به ویژه سلامت روان ) تربیت ، دانستن سطح توقعات یکدیگر ، رابطه ی صحیح سن زوجین ، علاقه مندی و اعتقاد به اصول اخلاقی ، فرهنگی و هنری و درک صحیح از یکدیگر .

هر مسئله ای می تواند به راضی بودن زندگی زناشویی انجام پذیرد . احترام و صمیمیت و حس مسئولیت از جمله مسایل است که در زندگی زناشویی لازم و واجب است . اساس ازدواج های خوشایند رابطه ای دوستانه و عمیق است . منظور از رابطه عمیق دوستانه احترام متقابل و لذت بردن از همنشینی با یکدیگر است . زوجین به درک صمیمانه یکدیگر تمایل دارند به این معنی که آنها از علایق ،بیزاری ها، ویژگی های فردی ،امیدها و آرزوهای یکدیگر آگاهند . آنها نسبت به یکدیگر گذشت و تحمل دارند و محبت و علاقه خود را به صورت کلی و جزیی هر روز بدون استثنا به یکدیگر ابراز می کنند.

لذت بخش ترین عروسی ها آنهاییست که در آنان عروس و داماد خوشحال و عاشق یکدیگرند بنابر این اگر این موضوع در مورد شما صدق می کند ازدواج تان همانی خواهد شد که می خواهید باشد.ازدواجی که با تعقل ، محبت ، علاقه و تقاهم همراه باشد به طور یقین پایانی خوش خواهد داشت.

رابطه دوستانه بین زوجین به مانند سوخت برای شعله احساسات عاشقانه است زیرا بهترین محافظ در برابر احساس محافظ با شریک زندگی است .عصبانیت ، تحریک پذیری و آزردگی می تواند روابط دوستانه بین زوجین را روز به روز ناملموس تر سازد .مسئولیت پذیری زوجین نسبت به یکدیگر ، آرامش و امنیت را در زندگی زناشویی به ثمر می آورد .

برخی از پژوهشگران معتقدند که آنچه ازدواج های موفق را از زناشویی های شکست خورده متمایز می سازد ، پاسخ محبت آمیز همسران به تماس های مثبت شریک زندگی است .به عبارت دیگر این زوج ها لبخند را با لبخند و بوسه را با بوسه جواب می دهند وقتی یک طرف در هنگام سختی به دیگری یاری می دهد دیگری باید به خاطر بسپارد که متقابلا پاسخ دهد و همانند آن .در زندگی روزمره ی زوج های خوشبخت ناگهان پویایی و تحرک پیدا می شود تا از افکار و احساسات منفی درباره یکدیگر که کلیه ی زوج ها دارند و از غلبه این افکار بر احساسات مثبت بازداری می کند، چنین زوج هایی زندگی زناشویی هوشمندانه و عاطفی دارند .

اساس ازدواج های خوشانید یک رابطه دوستانه عمیق است .

نویسنده کتاب حاضر بیان می کند که : نسبت به زندگی زناشویی و همسر خود نگرش مثبت داشته باشید این عمل کمک می کند تا خوش بین باشید و نه بدبین و ایراد گیر ، هنگامی که از جنبه های مثبت همسر خود در زندگی مشترک تان آگاه باشید و آشکارا درباره آنها با هم بحث کنید پیوندتان محکم تر می شود.این کار ، مواجهه با مشکلات زندگی را آسان تر و شما را قادر به تغییرات درجهت مثبت می سازد اگر کار می کنید کارتان را انجام و سپس به خانه بروید اجازه ندهید تمام زندگی تان کار شود تعادل داشته باشید اول خانواده بعد کار. همان طور که تلاش کردید با فرد مورد علاقه تان ازدواج کنید باید برای موفقیت زناشویی تان نیز تلاش کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که وارد عرصه زندگی شده اند و به بهتر شدن زیبا شدن آن می اندیشید این كتاب می تواند یه شما کمک کند ، .در این كتاب چند نکته آسان در جهت شیرین تر کردن روابط آورده شده است .اگر می خواهید ازدواج خود را بهبود بخشید، باید برای بهبود واحد بنیادی رابطه ی عاطفی تلاش کنید. زوج های خوشبخت، خواسته های خود را گسترش می دهند و برای تداوم رابطه شان به انتظارات همدیگر، به درستی پاسخ می دهند. آنان عادت می کنند پیوسته به تلاش های شان برای برآوردن خواسته ها و انتظارات یکدیگر، پاسخ مثبت بدهند و از بی اعتنایی یا درگیر شدن با خواسته های هم، پرهیز می کنند. این عادت، ثمره ی برجسته ای دارد؛ به زن و شوهر اجازه می دهد نسبت به هم مهربان باشند و علاقه و حس شوخ طبعی خود را حتی وقتی در اختلاف به سر می برند، حفظ کنند.

هم صحبتی زن و شوهر با هم، برای رشد و بقای احساس صمیمیت آن ها نقش قطعی دارد. گفت و گو و برخوردی كه پایان خوش دارد، نشانه ی صمیمیت است. طرفین می دانند كه چه می گویند و از هم صحبتی با یکدیگر لذت می برند. ولی متأسفانه بسیاری از زوج ها مهارت های لازم را برای گفت و گو با یکدیگر را ندارند و بی آن كه بخواهند گرفتار سوءتفاهم و دلسردی و كدورت می شوند. به مرور سوء تفاهم ها روی هم انباشته می شود و آهنگ صحبت تغییر كرده و زن و شوهر ممكن است علی رغم حسن نیت به بیراهه روند،‌ و به جای صحبت نرم و ملایم با هم مشاجره كنند.

این کتاب ، حاوی راهنمایی های ساده عملی برای رسیدن به موفقیت در زندگی زناشویی است ، که می تواند به زندگی زناشویی روح تازه ای بخشیده و در رشد روابط زوجین مفید می باشد.

شما با کمک توصیه های ساده و سودمندی  که در این کتاب بیان شده ، قادر خواهید بود به راحتی در روابط زناشویی تان موفق باشید . در شناخت خودتان،شناخت همسرتان ، آشنایی با مهارت های زناشویی موفق ، کمک شایانی می کند . این کتاب برای موفقیت هر چه بیشتر شما در زندگی زناشویی نوشته شده است پس بهتر است هنگام مطالعه هر فصل از این کتاب به توصیه های ارائه شده توجه کامل نمایید تا هر چه راحت تر نتایج با ارزشی از آنها کسب کنید .

مشخصات کتاب

نویسنده:وحید عرفانی

ناشر:مهر

تنظیم و فرآوری:مریم تجریشی     

مرکز مشاوره تبیان