تبیان، دستیار زندگی
هدف از تألیف کتاب طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ ارائه مدارک و اطلاعات صحیح به مخاطب جهت مبارزه با تلاش آشکار و پنهانی است که استعمارگران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ


هدف از تألیف کتاب " طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ" ارائه مدارک و اطلاعات صحیح به مخاطب جهت مبارزه با تلاش آشکار و پنهانی است که استعمارگران جهت مصادره طب سنتی ایران به نام طب یونانی و طب عرب به عمل می آورند.


کتاب طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ

کتاب "طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ" توسط دکتر محسن مردانی کیوی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دکتر رضا منتظر، پزشک محقق در طب ایرانی اسلامی نوشته شده است.

تاریخ نشر این کتاب 26 تیر ماه 1392 بوده و توسط انتشارات "نسل نیکان" به چاپ رسیده است.

نویسندگان در کتاب حاضر در نگاهی تاریخی، طب ایرانی ـ اسلامی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در این راستا ابتدا واژه‌های «طب عرب»، «طب سنتی» و «طب اسلامی» تعریف شده‌اند. سپس مبدا پیدایش طب مشخص گردیده و ویژگی‌های طب در دوران پیش از ظهور اسلام، خلافت بنی‌امیه، خلفای بنی‌عباس و ... بازگو شده است.

پس از آن، بزرگ‌ترین اطبای ایرانی معرفی شده‌اند و چگونگی نفوذ طب سنتی ایران در اروپا بررسی و علل جایگزینی طب شیمیایی به جای طب سنتی ایران در اروپا برشمرده شده است.

در پایان، ضمن بیان شواهد برتری طب سنتی بر طب رایج، موانع موجود در راه‌ احیای طب سنتی شرح داده شده است.

انگیزه نویسندگان از نگارش کتاب "طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ" پاسخ به اقدامات افراد یا جریان هایی است که در چند سال اخیر تلاش کرده اند تا حقایق تاریخی مربوط به طب ایرانی و اسلامی را وارونه جلوه دهند

دکتر رضا منتظر یکی از نویسندگان کتاب "طب ایرانی اسلامی در آینه تاریخ"، چند نکته را در خصوص این کتاب ذکر نموده اند که به شرح زیر می باشد:

1- انگیزه بنده و جناب آقای دکتر محسن مردانی که از پزشکان متعهد و دارای جایگاه بالای علمی (فوق تخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و صاحب چندین مقاله ی ISI) می باشند، از نگارش این کتاب پاسخ به اقدامات افراد یا جریان هایی است که در چند سال اخیر تلاش کرده اند تا حقایق تاریخی مربوط به طب ایرانی و اسلامی را وارونه جلوه دهند و کار را بدانجا رسانده اند که با ترجمه و چاپ مطالبی، طب ایرانی را مایه ی فلاکت و عقب افتادگی و بیماری و ورود طب غربی به کشور را مایه ی نجات مردم دانسته اند (در مقدمه ی کتاب به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است).

2- بعد از ارائه کتاب به معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، کتاب در طول بیش از یک سال، چهار مرتبه توسط داوران داخل و خارج از استان بررسی شد که در این فرآیند به برخی مطالب ایرادهایی وارد و برای برخی دیگر مستندات بیشتری طلب شد که این کار هم با حوصله انجام شد و حتی در عنوان کتاب برای جلب نظر هیئت داوران تغییرات جزئی داده شد. در نهایت کتاب با تایید دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با درج آرم و شماره ثبت دانشگاه منتشر شد و سندیت پیدا کرد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

موسسه بین المللی ارتقای سلامت سبوس

ویستا

مطالب مرتبط:

هفت روش درمانی در طب اسلامی

طب سنتی در ایران قدیم

روش های درمانی در طب سنتی ایران

شیوه های درمان در ایران باستان

مدعیان طب سنتی باید مجوز قانونی داشته باشند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.