تبیان، دستیار زندگی
دوشنبه شب (9 دی)، بابک زنجانی بازداشت شد تا براساس گفته سخنگوی قوه‌قضاییه از کشور فرار نکند. بازداشت زنجانی که طبق برخی اخبار به بند 241 منتقل شده است، چند روز پس از آن رخ داد که رییس‌جمهوری در نامه به جهانگیری، معاون اول خود، برای مبارزه با مفسدان اقتصاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بابک زنجانی در اوین می ماند


دوشنبه شب (9 دی)، بابک زنجانی بازداشت شد تا براساس گفته سخنگوی قوه‌قضاییه از کشور فرار نکند. بازداشت زنجانی که طبق برخی اخبار به بند 241 منتقل شده است، چند روز پس از آن رخ داد که رییس‌جمهوری در نامه به جهانگیری، معاون اول خود، برای مبارزه با مفسدان اقتصادی و سوء‌استفاده‌کنندگان از شرایط تحریم ماموریت داد

بابک زنجانی

بر اساس آنچه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه به خبرگزاری‌ها گفته،‌بابك زنجانی به خاطر اتهامات مالی و با توجه به «مسائل و اتهامات وارده در هفته‌های اخیر» بازداشت شده است. بر اساس اظهارات محسنی‌اژه‌ای«زنجانی پس از تحقیقات بازرسی كل كشور به لحاظ اینكه از كشور فرار نكند بازداشت و در اختیار بازپرس است.»زنجانی پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است. ایرنا به نقل از یك منبع آگاه اعلام كرد پرونده زنجانی در شعبه 15 دادسرای كاركنان دولت رسیدگی می‌شود. گفتنی است زنجانی پیشتر در مصاحبه‌هایی كه داشت اعلام كرده بود قبلا نیز در اوین زندانی بوده است.

نشست مجلس برای رسیدگی به پرونده زنجانی

در عین حال قرار است كمیسیون اصل 90 مجلس برای بررسی پرونده بدهی نفتی 2 میلیارد و 60 میلیون یورویی زنجانی امروز با برخی مسئولان بانك مركزی تشكیل جلسه دهند. مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی كمیسیون اصل 90 مجلس اتهام اصلی بابك زنجانی را برنگرداندن 2 میلیارد و 60 میلیون یورو معادل 8‌تریلیون و 507 میلیارد و 800 میلیون تومان پول فروش نفت و مواد پتروشیمی به دولت عنوان كرد و افزود: در این نشست مهدی گودرزی معاون بانك مركزی و كارشناسان این بانك حضور خواهند داشت. سخنگوی كمیسیون اصل 90 مجلس از تلاش كمیسیون متبوعش برای نهایی شدن گزارش مربوط به بابك زنجانی خبر داد و اظهار داشت: به دلیل بازداشت بابك زنجانی پس از تكمیل شدن گزارش آن را برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال خواهیم كرد.

سابقه زنجانی در فرار قاچاقی از مرز

با آنکه زنجانی طبق ادعای سایت خبری «اعتدال» ممنوع‌الخروج هم بوده اما وقتی خاطره‌اش از فرار از مرز را مرور کنیم، خواهیم دید نگرانی‌ قوه‌قضاییه بیراه نبوده است. او زمانی که در سالامبور فروشی ورشکست شد راهی زندان می‌شود و آنطور که خودش در گفت‌وگو با «آسمان» مطرح کرده، پس از آزادی از زندان توسط یکی از هم‌سلولی‌هایش توانسته بود از مرز خارج شود. او دراین‌باره گفته: «ایشان (هم سلولی زنجانی) گفت که مرا به آن طرف مرز می‌فرستد. من هم پذیرفتم و به ارومیه رفتم. از آنجا به مرز رفتیم. حدود 20 اسب به هم بسته بودند و کالاهای خودشان را بار کرده بودند. من را هم روی یک اسب نشاندند و از مرز ایران رد کردند. رفتم و به شهر «وان» ترکیه رسیدم.» اعتدال در خبر خود درباره ممنوع‌الخروجی زنجانی آورده است: «دستگاه قضایی پس از روشنگری رسانه‌ها درباره پرونده بابک زنجانی از مسیرهایی دیگر به تحقیق درباره او پرداخت و در اواخر فروردین‌ سال‌جاری، یعنی حدود دو ماه قبل از انتخابات، بابک زنجانی ممنوع‌الخروج شد. حتی شنیده شده بر اثر این اقدام، بابک زنجانی که قصد خروج از کشور را داشت در اوایل اردیبهشت‌ماه از هواپیما پایین کشیده شد و به او اجازه خروج از کشور را ندادند.»نام بابک زنجانی از پس چالش محمود احمدی‌نژاد رییس دولت پیشین و مجلس اصولگرا بر سر «سعید مرتضوی» رسانه‌ای شد. احمدی‌نژاد اصرار داشت مرتضوی را نگه دارد، حتی شده به قیمت برکناری وزیر کارش، نمایندگان مجلس هم مخالفت می‌کردند، کار بیخ پیدا کرده بود، تهدید احمدی‌نژاد به افشاگری و پخش فیلم از برادر علی لاریجانی هم برای رییس مجلس رنگی نداشت. احمدی‌نژاد پرده اکران فیلم دیدار بابک زنجانی و فاضل لاریجانی را کنار زد و از آنجا که صدا واضح نبود، خود شروع به خواندن متن پیاده‌شده فیلم کرد و از «آقای ب. ز» اسم برد. اما این پایان نمایش برای «ب. ز» نبود، اگر زمانی تعداد صفرهای مقابل عدد 3 در اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی خاوری-رییس اسبق بانک ملی - بسیاری را به خود مشغول کرده و عنوان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران را به خود اختصاص داده بود، اما طولی نکشید که جایش را به بابک زنجانی داد، حدود 9‌هزار‌میلیارد تومان! سه‌برابر رقم اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی. اما ماجرای زنجانی ابعاد دیگری هم داشت، بعد‌ها رد پای او در پرونده فساد مالی سازمان تامین‌اجتماعی به همراه سعید مرتضوی متهم ردیف اول جنایت کهریزک و پس از آن از سوی وزیر نفت در عدم پرداخت پول نفت مطرح شد تا به فساد مالی در ترکیه کشیده شد، جایی که «رضا ضراب» تاجرزاده ایرانی‌الاصل که به اتهام پولشویی و پرداخت رشوه به مقامات ترک هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، از بابک زنجانی به‌عنوان رییس خود در بازجویی‌ها اسم برد. اکنون هم «ضراب» و هم «زنجانی» در زندان به سر می‌برند یکی در ایران و دیگری در ترکیه، هر دو به اتهام فساد مالی.

پنج روز از بازداشت بی‌سر و صدای بابك زنجانی تاجر ایرانی بدهكار به وزارت نفت می‌گذرد. این بازداشت بازتاب وسیعی در داخل و خارج از كشور داشته تا حدی كه برخی رسانه‌ها «بازداشت زنجانی را مهم‌ترین پرونده قضایی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی از آغاز انقلاب تاكنون» عنوان كردند

بدهی 8تریلیون و 507‌میلیاردتومانی، دلیل بازداشت بابک زنجانی

هرچند محسنی‌اژه‌ای از توضیح درباره اتهامات زنجانی خودداری کرده و به اینکه «اتهام بابک زنجانی مالی است و بر اساس قانون از بیان جزییات اتهام وی معذور هستم»، اکتفا کرده اما رییس کمیسیون اصل 90 دلیل اصلی بازداشت بابک زنجانی را بدهی نفتی او اعلام کرده و به «تدبیر» گفته: «تا آنجایی که به ما اطلاع داده شده، دلیل بازداشت بابک زنجانی بدهی نفتی او است و حالا اعلام هم شده که اگر این بدهی را پرداخت کند، آزاد خواهد شد.» پیش‌تر «بیژن زنگنه-وزیر نفت»، بدهی بابک زنجانی را دو‌میلیاردو60‌میلیون‌یورو اعلام کرده بود، معادل هشت‌تریلیون‌و507‌میلیاردو 800‌میلیون‌تومان.

زنجانی تا اتمام تحقیقات در اوین می‌ماند

«ایرنا» نیز روز چهارشنبه به نقل از یک «مقام آگاه» از آغاز تحقیقات قضایی از بابک زنجانی خبر داده و از قول این مقام آگاه درباره اینکه «آیا زنجانی می‌تواند با قرار وثیقه آزاد شود آورده: «حداقل تا زمانی که تحقیقات بازپرس پرونده از او تکمیل نشود، او نمی‌تواند آزاد شود. پس از تکمیل تحقیقات نیز، بازپرس پرونده درباره آزادی یا عدم آزادی زنجانی با صدور قرار وثیقه تصمیم می‌گیرد.» این مقام آگاه گفته که «در اوین، شعبه دادسرا وجود دارد و  تحقیقات در همان شعبه می‌تواند انجام شود و نیازی به حضور وی در دادسرای تهران نیست.» پرونده بابک زنجانی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، همان شعبه‌ای که پرونده سعید مرتضوی قرار دارد، ارجاع شده است.

اژه ای

دفاع فیس‌بوكی زنجانی از خود

صفحه منسوب به بابك زنجانی در فیس بوك طی مطلبی با عنوان «واقعیت چیست؟» تلویحا بازداشت وی را مرتبط با نامه برخی نمایندگان مجلس خطاب به سران قوا دانست. در بخشی از گلایه نامه منتسب به زنجانی در فیس‌بوك، نوشته شده«بابك زنجانی رانت نداشته است بلكه با عرض معذرت از همه در میان میلیون‌ها نفر آدم چشم به راه و نالان و خسته و ناامید، عرضه و شهامت داشته است.» در این نوشته با اشاره به نامه نمایندگان مجلس به سران قوا جهت رسیدگی به اتهامات زنجانی آورده شده است«ثروت و سرمایه زنجانی نتیجه رانت نیست بلكه محصول شرایط خاصی است كه همین نمایندگان شاكی خودشان فراهم كرده‌اند. شاید هر كسی از عهده كارهایی كه زنجانی انجام داده است برآید، به همین سرمایه می‌رسید. لازم به ذكر است كه زنجانی هر آنچه اندوخته است وارد ایران كرده و سرمایه‌اش درگردش و در ریسك است، نه پس‌انداز در بانك‌های سوئیس.»در بخشی دیگر از این نوشته باز هم ادعای زنجانی مبنی بر اینكه «اگر كسی توانست هزار دلار از خارج به حساب بانك مركزی واریز كند، من دو میلیارد دلار مابقی را واریز می‌كنم» تكرار شده و ضمن آنكه این ادعا را «منطقی» عنوان كرده،‌افزود: «زنجانی مقصر شرایط تحریم نیست بلكه خودش نیز ریسك كرده و برای دور زدن تحریم‌ها، خودش و شركت‌های خارجی و سرمایه خارجی‌اش در لیست سیاه تحریم‌ها قرار گرفته است كه باعث شده اجازه ورود به اروپا نداشته باشد و اگر به چنگ آمریكایی‌ها بیفتد از بازداشتگاه گوانتانامو سر در خواهد آورد.» نویسنده در پایان تهدید كرد چنانچه برخورد با تاجران با این روند ادامه یابد ایران به سرنوشت اتیوپی دچار خواهد شد.

هواپیماهای زنجانی پرواز می‌كنند

همزمان با انتشار خبر بازداشت زنجانی شایعات زیادی درباره اموال و شركت‌های متعلق به او در ایران و كشورهای دیگر، منتشر شد. آخرین شایعه‌ای كه دیروز تكذیب شد مربوط به لغو پروازهای هواپیمایی قشم متعلق به زنجانی بود. ظاهرا برخی رسانه‌ها پنج‌شنبه از لغو پرواز هواپیمایی قشم در كاظمین و بلاتكلیفی 300 زائر ایرانی خبر داده بودند كه این خبر با واكنش مدیركل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت مواجه شد. محسن نظافتی با بیان اینكه پروازهای شركت قشم انجام خواهد شد، توضیح داد كه از ابتدا قرار بود این پرواز توسط «ایران ایر» انجام شود كه به دلیل برخی مشكلات فنی اعلام كرد نمی‌تواند انجام دهد و با جایگزین كردن شركت هواپیمایی «قشم» قرار است جمعه این پرواز انجام شود.

محسنی‌اژه‌ای: اتهام بابک زنجانی مسائل مالی است و به‌خاطر اینکه از کشور خارج نشود، بازداشت شده است

وضعیت راه‌آهن سورینت

این در حالی است كه دیروز خبر رسید با بازداشت زنجانی، وضعیت باشگاه راه‌آهن سورینت در حالت بحرانی قرار گرفته است. قدس آنلاین در این خصوص نوشت: مهم‌ترین سوالی كه اكنون ذهن بازیكنان این تیم را فراگرفته این است كه با دستگیری زنجانی تكلیف پرداخت دستمزدهای شان چه می‌شود. یكی از بازیكنان تیم راه‌آهن سورینت كه نمی‌خواست نامش فاش شود گفته است: «به ما گفته‌اند هفته‌ای یك و نیم میلیون تومان بیشتر نمی‌توانیم به بازیكنان بدهیم. این شرایط ادامه خواهد داشت و باید تا مشخص شدن مالك جدید تیم این وضعیت را تحمل كنید.» این بازیكن به احتمال فروش باشگاه راه‌آهن سورینت درروزهای آتی نیز اشاره داشته است اما به نظرمی رسد راه‌آهن سورینت نیز به این زودی‌ها سروسامان نخواهد یافت.

ركود طرح‌های زنجانی در تاجیكستان

با انتشار خبر بازداشت زنجانی كه میلیون‌ها دلار در تاجیكستان سرمایه‌گذاری كرده است، ایرنا گزارش داد كه برخی طرح‌های مربوط به وی كه از سرمایه‌گذاران مطرح در تاجیكستان است در شهر دو شنبه به حالت ركود در آمده است.

بر اساس این گزارش در پایانه مسافربری بین‌المللی دوشنبه موسوم به «آسیا اكسپرس» طی دو روز گذشته تحركی از تاكسی‌ها یا اتوبوس‌های معروف این شركت به چشم نمی‌خورد. این پایانه توسط بابك زنجانی در فروردین سال‌جاری با حضور امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیكستان به بهره‌برداری رسید. همچنین عملیات اجرایی ساختمان بزرگ‌ترین فروشگاه مربوط به بابك زنجانی در شهر دوشنبه نیز متوقف شده است.با وجود این «دلیر عبدالله» یكی از افرادی كه در شركت‌های زنجانی مسئولیت دارد، توقف طرح‌های زنجانی را مربوط به بازداشت وی نمی‌داند و می‌گوید به خاطر تعطیلات سال نو و برخی مسائل درون سازمانی این شركت‌ها به صورت موقت تعطیل شده است.در تاجیكستان مقامات دولتی تاجیكستان تاكنون در مورد بازداشت بابك زنجانی اظهارنظر نكرده‌اند اما به گفته تحلیلگران، مقامات كشورمنتظر اعلام صدور حكم دادگاه ایران در باره زنجانی هستند تا آن موقع در مورد شركت‌ها، طرح‌ها و سرمایه‌های زنجانی اظهارنظر كنند یا تصمیمی بگیرند.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: شرق،تهران امروز، ایرنا

مقالات:

جزئیات نامه جدید و پرونده بابک زنجانی