تبیان، دستیار زندگی
روز نخست از هفته بیست و یکم لیگ برتر، روز رویارویی دوباره گل‌محمدی با پرسپولیس و علی دایی است، مسابقه‌ای که می‌تواند صدرنشینی سرخپوشان را تحکیم بخشد و یا نفت را صدرنشین کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ دایی و گل محمدی برای صدرنشینی


روز نخست از هفته بیست و یکم لیگ برتر، روز رویارویی دوباره گل‌محمدی با پرسپولیس و علی دایی است، مسابقه‌ای که می‌تواند صدرنشینی سرخپوشان را تحکیم بخشد و یا نفت را صدرنشین کند. البته تساوی این دو تیم هم می‌تواند خدمتی باشد به استقلال و شاگردان قلعه‌نویی که با پیروزی برابر راه‌آهن صدرنشین شوند.


پرسپولیس - نفت

هفته بیست و یکم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز جمعه با برگزاری 3 دیدار آغاز می‌شود که می‌تواند تغییراتی را در بالای جدول ایجاد کند. در این روز پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان نفتی است که با هدایت یحیی گل‌محمدی و با خط حمله‌ای که دو "نوروزی" در آن حضور دارند، به میدان می‌آید. برد در این بازی پرسپولیس را در صدر نگه می‌دارد اما امتیاز از دست دادن شاید باعث صدرنشینی استقلال در پایان دیدارهای این هفته شود. در این روز همچنین فولاد با صنعتی و ذوب‌آهن با ملوان بازی دارند که در زیر نگاهی به این سه بازی می‌اندازیم.

پرسپولیس تهران - نفت تهران

پیروزی برابر پرسپولیس در بازی رفت و شادی نکردن یحیی‌ گل‌محمدی، اتفاقی بود که به کام دایی و تیمش خوش نیامد. آن دومین باخت پرسپولیس در لیگ سیزدهم بود که سرخپوشان پایتخت را به رده پنجم فرستاد و نفت را به رده دوم. حال بعد از 133 روز دوباره سرمربی پیشین پرسپولیس با تیم فصل جاری‌اش یعنی نفت تهران برابر صدرنشین سرخپوش لیگ صف آرایی خواهد کرد.

یحیی گل‌محمدی که در این فصل نتایج خوبی با تیم نفت گرفته، پس از تساوی هفته گذشته در ورزشگاه خانگی برابر استقلال صنعتی خوزستان، رده دوم جدول را به استقلال تهران سپرد. این تیم درصورتیکه در بازی جمعه مقابل پرسپولیس امتیاز از دست بدهد، احتمال سقوطش به رده پنجم هم وجود دارد.

البته بردن دوباره پرسپولیس، آنهم در روزی که هادی نوروزی مهاجم پیشین و رضا نوروزی بازیکن مدنظر سرخپوشان در نیم فصل در خط حمله این تیم تهرانی حضور دارند، باعث صدرنشینی موقت نفت می‌شود و اگر استقلال هم راه‌آهن را شکست دهد، یحیی گل‌محمدی نه تنها صدر را از پرسپولیس می‌گیرد بلکه عاملی برای صدرنشینی استقلال در پایان دیدارهای این هفته خواهد شد.

از سوی دیگر اما اگر پرسپولیس بتواند پنجمین پیروزی متوالی خود در لیگ برتر را برابر نفت تهران بدست آورد، در روزی که پیام صادقیان را به علت محرومیت در اختیار ندارد، می‌تواند با کنار زدن یکی از شانس‌های قهرمانی، جایگاه شاگردان علی دایی را در صدر جدول تحکیم می‌بخشد. پیروزی پرسپولیس و ناکامی استقلال و فولاد، گامی بلند برای رسیدن پرسپولیس به قهرمانی در نیم فصل خواهد بود.

ابراهیم‌زاده برای متوقف کردن قطار استقلال باید تلاش کند تا راه‌های ارسال ضربات کاشته و فرصت سرزنی مهاجمان قلعه نویی را مسدود کند وگرنه به سرنوشت دیگر حریفان استقلال دچار می‌شود و بازی را واگذار می‌کند.

تراکتورسازی - فجرسپاسی

از تبریز خبر می‌رسد که مجید جلالی به لحاظ امنیت شغلی وضعیت مناسبی ندارد. او چند هفته ای است که نتوانسته تیمش را به پیروزی برساند و حتی شایعاتی مبنی بر سرمربی‌گری خطیبی در این تیم تبریزی شنیده می‌شود. تراکتورسازان هفته گذشته و در آخرین ثانیه‌ها از شکست برابر مس کرمان قعر جدولی فرار کردند و حالا باید برابر یکی دیگر از فانوس به دستان لیگ بر‌تر به میدان بروند.

فجرسپاسی که با آوردن یاوری نتوانسته تغییری در شرایطش ایجاد کند، در تبریز به دنبال حداقل امتیاز خواهد بود و هرچند که روی کاغذ این تیم شانس چندانی ندارد. با این حال نباید از نظر دور داشت که فجری‌ها چهاربار در تبریز به مصاف تراکتورسازی رفته‌اند و سه تساوی توانسته‌اند به دست بیاورند. محمود یاوری در این دیدار مهرزاد معدنچی را به دلیل محرومیت به همراه ندارد و جلالی نیز مرتضی اسدی را به دلیل مشابه در این بازی همراه نخواهد داشت.

تراکتورسازان برای باقی ماندن در کورس قهرمانی تنها به سه امتیاز این دیدار فکر می‌کنند و احتمالا شاهد یک بازی هجومی در این دیدار از سوی آن‌ها خواهیم بود.

استقلال خوزستان - فولاد

داربی اهواز یکی دیگر از بازی‌های خاص این هفته است. شاگردان ویسی برای باقی ماندن در میانه‌های جدول نیاز به حداقل یک امتیاز دارند و از آن طرف شاگردان فرکی تنها به سه امتیاز بازی فکر می‌کنند. استقلال خوزستان اغلب برابر تیم‌های صدر جدولی نمایش خوبی را ارائه می‌کند و در بازی رفت هم که برابر فولاد تن به شکست داد، بازیبسیار خوبی را ارائه داد.

استقلال خوزستان در این دیدار تیغ نورد و بختیاری‌زاده را به دلیل محرومیت به همراه نخواهد داشت. غیبت بختیاری‌زاده در این دیدار فرصت خوبی را برای مهاجمان خوب فولاد مثل پریرا، شریفات و افشین ایجاد می‌کند تا خط دفاعی استقلال خوزستان را اذیت کنند. هرچند در فولاد هم عبدالله کرمی که یکی از ارکان اصلی دفاعی آن تیم است نیز غایب است و همین مسئله می‌تواند به سود مهاجم فرصت طلبی مثل می‌داوودی تمام شود.

ابراهیم زاده و قلع نویی

راه آهن - استقلال

ابراهیم‌زاده هنوز تیمش را در آستانه ورود به منطقه سقوط می‌بیند. او حداقل به یک امتیاز از این دیدار سخت نیاز دارد و باید دید تیمش برابر استقلال در این هفته چه عملکردی را ارائه می‌کند. استقلال که در هفته‌های اخیر از راه ضربات سر به گل رسیده است، در این دیدار عمران‌زاده، زننده دو گل بازی برابر ملوان در جام حذفی و محمد قاضی، مهاجم شوت زنش را در اختیار ندارد.

ابراهیم‌زاده برای متوقف کردن قطار استقلال باید تلاش کند تا راه‌های ارسال ضربات کاشته و فرصت سرزنی مهاجمان قلعه نویی را مسدود کند وگرنه به سرنوشت دیگر حریفان استقلال دچار می‌شود و بازی را واگذار می‌کند. راه آهن در این دیدار آشوبی را به دلیل محرومیت به همراه ندارد. تقابل اصلی در این دیدار را حضور وحید طالب لو در دروازه راه آهن رقم می‌زند. او که سال‌ها در استقلال بوده و مدتی رقیب دروازه‌بان فعلی استقلال یعنی رحمتی بود.

از دیگر نکات خاص این دیدار این است که استقلال هیچگاه برابر راه آهن شکست نخورده است.

صبای قم - سپاهان

مرفاوی بعد از تحمل سه شکست پیاپی به یک پیروزی شیرین در تبریز دست یافت که به دلیل‌ همان پیروزی، سرمربی گسترش فولاد از ادامه کار صرف نظر کرد. حالا او باید تیمش را آماده دیدار برابر سپاهانی کند که دو پیروزی متوالی توانسته بار دیگر در قامت یک مدعی آن‌ها را نشان دهد.

از آخرین شکست سپاهان در قم هفت سال می‌گذرد و باید دید زردپوشان اصفهانی می‌توانند با شکست صبا خودشان را به صدر جدول نزدیک‌تر کنند یا خیر. در سوی مقابل صبایی‌ها هم به سه امتیاز نیاز دارند تا از انتهای جدول فاصله بگیرند و نظر می‌رسد این دیدار یکی از زیبا‌ترین بازی‌های هفته شود. در این دیدار ابوالفضل ابراهیمی از صبای قم محروم است.

برنامه کامل دیدارهای هفته بیست و یکم لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

جمعه - 13/10/92

* ذوب‌آهن اصفهان - ملوان بندرانزلی، ساعت 15، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

* فولاد خوزستان - استقلال خوزستان، ساعت 15، ورزشگاه تختی اهواز

* پرسپولیس تهران - نفت تهران، ساعت 15، ورزشگاه آزادی

شنبه - 14/10/92

تراکتورسازی - فجر سپاسی شیراز، ساعت 14:30، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

* سایپا البرز - مس کرمان، ساعت 14:30، ورزشگاه انقلاب کرج

* صبای قم - سپاهان اصفهان، ساعت 15، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

* داماش گیلان - گسترش فولاد تبریز، ساعت 14:30، ورزشگاه عضدی رشت

* راه‌آهن سورینت - استقلال تهران، ، ساعت 14:30، ورزشگاه تختی تهران

جدول گلزنان لیگ برتر:

9 گل: کریم انصاری‌فرد (تراکتورسازی تبریز)، رضا عنایتی (صبای قم) و لوسیانو پریرا (فولاد خوزستان)

8 گل: سیدجلال رافخایی (ملوان بندرانزلی)

7 گل: سجاد شهباززاده (سایپا البرز) و رضا نوروزی (نفت تهران)

6 گل: مهدی رجب‌زاده (ذوب‌آهن اصفهان) و محمدرضا خلعتبری (پرسپولیس)

5 گل: سیدمهدی سیدصالحی (پرسپولیس)، محمد غلامی (سپاهان)، مهرداد بایرامی (گسترش فولاد)، میلاد میداوودی (صنعتی خوزستان)، لوسیانو ادینهو (مس کرمان)، امین متوسل‌زاده (داماش گیلان)، بختیار رحمانی (فولاد خوزستان)  و فرید بهزادی کریمی (صبای قم)

4 گل: محمد قاضی و فرهاد مجیدی (استقلال)، مسعود حسن‌زاده و روح‌الله سیف‌اللهی (داماش گیلان)، سعید دقیقی (تراکتورسازی تبریز) و جابر انصاری (گسترش فولاد)

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان