تبیان، دستیار زندگی
آیا اجازه گرفتن از پدر و مادر در مورد كارهای مستحبی (رفتن به مسجد، شركت در جلسات قرآن) و غیره بر فرزندان واجب است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر والدین قطع رحم كنند تكلیف ما چیست؟

صله رحم

سۆال 1: در چه صورت تأمین معاش پدر و مادر بر فرزند واجب است؟ و اطاعت از آنان تا چه حد لازم است؟

جواب: اگر پدر و مادر نتوانند معاش خود را تأمین كند بر فرزند واجب است نفقه آنها را بدهد و لازم است اولاد كاری كه موجب اذیت والدین باشد انجام ندهند و بهتر است به صلاح اندیشی های آنها احترام بگذارند. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص203)

سۆال 2: مرز اطاعت از والدین كجا می باشد؟

جواب: اطاعت از پدر و مادر در مباحات است و اما در انجام محرمات و ترك واجبات نباید دستور والدین را اطاعت نمود.

سۆال 3: با توجه به اینكه قسمت زیادی از كارهای اجتماعی بر دوش زنان است، و با در نظر گرفتن نیاز انقلاب به نیروی زنان، و با توجه به وظیفه زن در تربیت اولاد صالح، و از طرف دیگر تماسهای نامحرمان وظیفه یك زن در جامعه امروزی چیست؟

جواب: كوشش زن در تربیت اولاد صالح بهترین خدمت به اجتماع است، و كار كردن زن در خارج منزل با مراعات مقررات و ضوابط شرعی ممنوع نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص233)

سۆال 4: لطفاً وظیفه شرعی یك زن شوهر دار در برابر پدر و مادرش را بیان فرمائید؟

جواب: وظیفه خاصی ندارد، و برای خارج شدن از منزل باید شوهر راضی باشد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص598)

سۆال 5: اینجانب مدت هشت سال است كه با دختر یك فرد بهائی ازدواج نموده ام ـ كه البته نخست اسلام آورد ـ و حالا سه فرزند از ایشان دارم، حالا آیا همسر بنده می تواند با آنان رفت و آمد داشته باشد؟

جواب: رفتن به منزل پدر و مادر مانعی ندارد، ولی اگر خوف این باشد كه دو مرتبه بهائی شود رفت و آمد نكند. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص599)

سۆال 6: اگر كسی به سن تكلیف رسیده باشد و مادر خود را اذیت كند گناه كرده است؟

جواب: بلی اذیت پدر و مادر از گناهان است و رعایت حقوق والدین و رعایت ادب نسبت به ایشان لازم و واجب است. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص596)

سۆال 7: آیا اجازه گرفتن از پدر و مادر در مورد كارهای مستحبی (رفتن به مسجد، شركت در جلسات قرآن) و غیره بر فرزندان واجب است؟

جواب: اجازه گرفتن واجب نیست، و آیت الله مكارم در پاسخ سۆالی كه پرسیده اند: پدر به فرزند می گوید راضی نیستم در جلسه قرآن شركت كنی؟ می فرماید: اطاعت از او در این مورد لازم نیست ولی سعی كنید موافقت او را جلب كنید. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص597 س87)

سۆال 8: اگر پدر و مادر قطع رحم كنند تكلیف ما چیست؟ آیا اطاعت كنیم و اگر اهل غیبت و عیب جوئی هستند آیا می توان آنها را امر و نهی كرد؟

جواب: سعی كنید با سخن مناسب و بیان متین پدر و مادر را از عیب جوئی دیگران و قطع رحم نهی نمائید و در صورتیكه اثر نبخشید خود به غیبت گوش ندهید و جلسه غیبت را ترك نمائید ولی از درشتی در مقابل پدر و مادر اجتناب نمائید و نسبت به صله رحم نیز با تلفن و امثال آن اقدام كنید تا موجب رنجش پدر و مادر هم نشود. (ر.ك، استفتائات آیت الله تبریزی، ص500، صله رحم)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

سختگیری های بی مورد ازدواج

حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری

حکم سقط جنین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.