تبیان، دستیار زندگی
از فیلتر وی چت حدود یک هفته می گذرد و نرم افرازهای مشابه دیگر رونق گرفته اند آیا فیلترینگ ادامه پیدا می کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل ها نباید فیلتر بمانند!


از فیلتر وی چت حدود یک هفته می گذرد و نرم افرازهای  مشابه دیگر رونق گرفته اند آیا فیلترینگ ادامه پیدا می کند؟

وی چت

یك هفته ای می شود كه از فیلترینگ وی چت گذشته اما اوضاع همچنان در حالت عادی است , ، البته قرار هم نبود كه بخواهد اتفاق خاصی بیافتد این آرامش دلایل مختلفی دارد از جمله شاید خیلی ها هنوز با وی چت انس نگرفته بودند و یا آشنایی نداشتند شاید هم این كه مردم به فیلترینگ عادت كرده اند كه شده جزء لاینفك دنیای ارتباطات. البته می توان این احتمال را هم داد كه كاربران وی چتی بدنبال فیلتر شكن هستند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت دهم در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود كه وی چت یک شبکه اجتماعی چینی است که در برابر شبکه های اجتماعی غربی قد علم کرده است. هم اکنون 400 میلیون عضو دارد که یک درصد آن هم در ایران هستند. این قد علم كردن كه از قول متولی ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور گفته شده، عبارت جالبی است.

چینی ها به خاطر منفعت مالی و عوایدی كه از این شبكه اجتماعی نصیبشان می شد دست به این كار زدند اما در كشور ما به خاطر خطرات احتمالی وی چت و سوء استفاده هایی كه برخی ناكاربران از آن می كردند یا ممكن بود سوء استفاده كنند فیلتر شد.البته همین تفاوت دید بین ما و چینی ها موجب پیشرفت آنها در تولید و صادرات و البته پیشرفت ما در واردات شده است.

فیلترینگ اولین، حاضر و‌آماده ترین گزینه روی میز مسئولان دست اندر كار ایرانی از پلیس امنیت اخلاقی تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است شاید در روزهای آتی شاهد مسدود شدن اینستاگرام، وایبر، تانگو،  کیک  (kik) و نرم افزارهایی از این دست باشیم.

البته برخی معتقدند كه وی چت و شیوع استفاده از آن موجب كاهش درآمد های مخابرات و اپراتورهای همراه اول می شد. ناگفته نماند كه اپراتورهای همراه اول خسارت وارد به خود از طریق كاهش ارتباطات را با افزایش تعرفه مكالمات، اتصال به اینترنت و ... جبران می كنند.

این کارگروه نقض حریم خصوصی کاربران، ‌انتشار محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و منجر به آسیب‌های اجتماعی و نیز پاسخگو نبودن ایجادکنندگان این نرم افزار به تخلفات خود و شکایات خانواده‌های زیان دیده را از دلایل فیلتر آن اعلام کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاوت وی چت با دیگر شبکه های اجتماعی در بخشی به عنوان  nearby دانسته كه کمیته تعیین مصادیق که این شبکه را توقیف کرده، چرا که به زعم این كمیته این شبکه اجتماعی در حریم خصوصی دیگران وارد می شود. واعظی حذف و فیلتر این ایتم از وی چت را به عنوان بخش متفاوت این شبکه اجتماعی را پیشنهاد داده تا دیگر بخش های آن برای مردم قابل استفاده باشد.

پس از آن‌که وزیر ارتباطات اعلام کرد تنها مخالف فیلتر این شبکه اجتماعی، وزارت ارتباطات بوده است؛ کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ارائه توضیحاتی درباره چرایی فیلتر وی چت از کاربران خواست از نرم افزارهای مشابه داخلی استفاده کنند.

این کارگروه نقض حریم خصوصی کاربران، ‌انتشار محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و منجر به آسیب‌های اجتماعی و نیز پاسخگو نبودن ایجادکنندگان این نرم افزار به تخلفات خود و شکایات خانواده‌های زیان دیده را از دلایل فیلتر آن اعلام کرد.

گویا این كارگروه تنها به استفادههای نادرست و غیر اخلاقی از وی چت اشراف داشته و به پتانسیل نهفته این اپلیكیشن بی توجه بوده چرا كه به این ابزار به عنوان رسانه توجهی نداشته است.

جرایم رایانه ای-حقوق اینترنتی

متاسفانه یا خوشبختانه  قانون جرائم رایانه ای، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و كارگروه های زیر مجموعه آن تشكیل شده است اما جای خالی كمیته یا گروهی برای آسیب شناسی و بررسی تهدید ها و فرصت های برنامه های جدید بسیار خالی است كه حاكی از عملكردهای ضربتی برخی مسئولین این حوزه است كه فیلترینگ را بر هر چاره ی دیگری ترجیح می دهند. غافل از این كه این برنامه جدید را می توان در پیشبرد اهداف عالیه به خدمت گرفت.

بشر از دیر باز از خطر سیل در امان نبوده است اما به جای فرار به فكر احداث سیل بند یا همان سد افتاد كه علاوه بر پیشگیری از وقوع خطرات احتمالی آب آن در تولید برق و توسعه كشاورزی واقداماتی از این دست بكار گرفت.

نگاهی به پیشرفت های بشر نشان می دهد هر ابداع و اختراع به مثابه یك شمشیر دولبه است كه هم له و هم بر علیه انسانیت می توان از آن استفاده كرد. اما نكته قابل تامل گرایش افراد به تكنولوژی های نوین است كه هیچ چیزی نمی تواند مانع این گرایش شود. كما این كه در دوره ای نه چندان دور استفاده از دستگاه ویدئو و نصب دیش های ماهواره ممنوع بود اما آن دوره گذشت و شكستن و بردن دیش ها توسط مامورین نیروی انتظامی، پارازیت و... هیچكدام چاره ساز نبود بلكه به نوعی خود تحریك كننده نیز بود.

برخی مسئولین وقتی متوجه شدند كه برخوردهای ضربتی جواب نمی دهد به آسیب شناسی برنامه های ماهواره و حتی در غالب شبكه جام جم و شبكه های داخلی و به نوعی برای مقابله به تولید برنامه پرداختند. یعنی به این نتیجه رسیدند كه مقابله راهكار واقعی و اصلی نیست.

در رابطه با وی چت نیز همین گونه است با فیلترینگی كه اتفاق افتاد برخی از كاربران خواسته یا ناخواسته در جریان اخبار قرار گرفتند و راغب به كسب اطلاعت بیشتر راغب شدند.

فیلترینگ اولین، حاضر و‌آماده ترین گزینه روی میز مسئولان دست اندر كار ایرانی از پلیس امنیت اخلاقی تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است شاید در روزهای آتی شاهد مسدود شدن اینستاگرام، وایبر، تانگو،  کیک  (kik) و نرم افزارهایی از این دست باشیم

در همین دوره ی كوتاهی كه توسعه وی چت می گذشت شاهد استفاده های درست نیز از این برنامه بودیم مانند  عضویت و حضور برخی گروهها كه كاركرد فرهنگی دارند  مثلا در مناسبتها و ایام مختلف سال، به انجام اعمال مذهبی به صورت دسته جمعی می پردازند و یا شعائر عزاداری و اعیاد مذهبی را پاس می دارند. این امکانات برای عده زیادی از افراد خوشایند بود كه موجب ایجاد محیط مثبت در فضای مجازی شد.كاش در كنار تعیین مصادیق مجرمانه بدنبال تعیین كاركردهای مفید در حوزه برنامه های جدید فضای مجازی بودیم در پیشبرد اهداف علمی، آموزش و فرهنگی از بهره می گرفتیم.

در این دوره كوتاه كه وی چت فیلتر شده آیا یك اقدام اساسی در راستای آسیب شناسی و بررسی آن صورت گرفته؟ اگر صورت گرته باید ایراد ها رفع شود در غیر این صورت به نظر می رسد رفع فیلتر بهترین اقدام است تا بررسی های همه جانبه در حین استفاده كاربران از این برنامه صورت گیرد.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مقالات مرتبط:

وی چتانه! (پرونده وی چت)

پرونده فیس بوک