تبیان، دستیار زندگی
مادری كه سرپرست ندارد پیر و بیمار شده از نظر مادی هم شدیداً نیازمند است آیا بر پسر واجب است از او نگهداری كند یا دختر؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند حکم شرعی در باب روابط والدین و فرزندان

ازدواج

سۆال: اگر جوانی از پدر و مادرش تقاضای ازدواج كرد ولی پدر و مادرش با ازدواج او موافقت نكردند، گناهانی كه احتمالاً جوان مرتكب می شود برگردن چه كسی می باشد؟

جواب: بر والدین واجب نیست برای فرزند زن بگیرند و فرزند باید از ارتكاب گناه خودداری كند. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص231)

سۆال: آیا پسر حق مطالبه صداق زوجه اش را از پدر و مادرش دارد؟

جواب: پدر و مادر لازم نیست صداق زوجه فرزند را بدهند. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص232)

سۆال: اگر پدری منزلی را ولایتاً برای فرزند صغیر خود به طور رسمی خریده باشد تا چه سنی حق ولایت در آن را دارد و اصولاً می خواهم بدانم ولایت پدر تا چه موقع در اموال فرزند ثابت است؟

جواب: ولایت پدر در اموال فرزند تا زمان بلوغ و رشد او ثابت است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص598)

سۆال: آیا پدر خانواده می تواند همسر و بچه هایش را كه مرتكب خلافهای جزئی و كلی ـ دینی، اجتماعی، خانوادگی ـ می شوند تنبیه نماید؟ اگر به هیچ وجه نتواند آنان را تنبیه نماید، ترك و یا طرد آنان جائز است؟

جواب: قطع رحم جائز نیست و تنبیه اولاد به مقداری كه موجب دیه نشود و متعارف باشد مانع ندارد، ولی زدن زن جائز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص234)

سۆال: در رابطه با مسئله پسر بزرگتر؛ پدرم فرزندی بزرگتر از بنده داشته ولی در زمان حیات پدرم این فرزند از دنیا رفته است در این خصوص آیا اینجانب پسر بزرگتر محسوب می گردم یا خیر؟

جواب: پسر بزرگ در زمان فوت پدر موضوع حكم ارشد ذكور است و بنابراین شامل شما می گردد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج1، ص187 س218)

سۆال: مادری كه سرپرست ندارد پیر و بیمار شده از نظر مادی هم شدیداً نیازمند است آیا بر پسر واجب است از او نگهداری كند یا دختر؟

جواب: نگهداری مادر بیمار و نفقه او بر پسر و دختر هر دو واجب است. به مقدار امكان باید از او مواظبت نمایند. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص203)

 بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

خرید و فروش مجلات ضاله

حکم رباخواری

وامهای بانکی چگونه حلال می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.