تبیان، دستیار زندگی
رایانه ها که در گوشه خانه هر کس خودنمایی می کند و موبایل ها قابلیت دسترسی به اینترنت را دارد. عدم آگاهی والدین از کاربری این وسایل خطراتی را برای فرزندان به همراه داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت دنیایی که واقعی نیست


رایانه ها که در گوشه خانه هر کس خودنمایی می کند  و موبایل ها قابلیت دسترسی به اینترنت را دارد. عدم آگاهی والدین  از کاربری این وسایل خطراتی را برای  فرزندان به همراه داد.

استفاده کودکان از اینترنت

این روزها وظیفه ای دشوار به گردن والدین و مدارس افتاده است.کودکان ونوجوانان امروز در معرض رسانه هایی قرار دارند که شاید اکثر موارد آنها را تهدید می کند. کامپیوترهایی  که در گوشه خانه هر کس خودنمایی می کند  و موبایل ها قابلیت دسترسی به اینترنت را دارد. عدم آگاهی والدین  از کاربری این وسایل خطراتی را برای  فرزندان به همراه داد.

همیشه  تلاش برای جلوگیری از یک مشکل خاص قبل از وقوع  هر مشکلی راههای بسیاری را برای حل مسائل باز می گذارد. در واقع با آگاهی از رسانه های جدید خانواده ها با اطلاعات کامل دسترسی کودکانشان در فضای مجازی زیر نظر می گیرند و با پیشگیری از بسیاری مسائل جلوگیری می کنند. باید به خاطر داشته باشیم امروز کودکانمان با موضوعات بسیار جدی رسانه ای مواجه هستند. در این میان آزار جنسی، سوء استفاده جنسی در اینترنت جزء موضوعات مهم است.

رسانه پیام هایی را در اختیار افراد قرار می دهد که  لازمست که مدارس، سازمانهای مردمی و دیگر رسانه هایی که برای کودکان و نوجوانان برنامه ای تهیه کنند تا آنها از اثرات سوء این پیامها در امان باشند.

شاید املاء غلط یک لغت یا جستجوی ساده اطلاعات کودکان و نوجوانان را به مسیر نادرستی هدایت کند

وقتی آسیب ها و مسائل رسانه ها موشکافی شود و در بین نوجوانان به بحث گذاشته شود باعث می شود آنها در برابر آسیب رسانه های نوین محافظت شوند

اطلاعات خود را بروز کنید

آنچه امروز نوجوانان و جوانان را در خود محصور کرده است، آگهی هایی است که فرزندانمان را درگیر کرده است.شاید بتوان گفت چاره کار امروز فراتر از حیطه خانواده است و باید امور را به کمیته های محله ای و سازمان های غیر دولتی بسپاریم . آنچه در میان نوجوانان مطرح است، سرعت انتقال پیام است. وقتی آسیب ها و مسائل رسانه ها موشکافی شود و در بین نوجوانان به بحث گذاشته شود باعث می شود آنها در برابر آسیب رسانه های نوین محافظت شوند علاوه بر این ا سازمانها می توانند والدین، آموزگاران و افراد دیگر را آموزش دهند و چگونگی پیشگیری کودکان و نوجوانان  را از وارد شدن در مشکلات اینترنتی یاری نمایند.

نکته حائز اهمیت این است که امروزه کودکان در مقایسه با والدین و آموزگاران خود میزان اطلاعات و مهارت زیادی در استفاده از کامپیوتر دارند. اما آگاهی ما دسترسی کودکان و نوجوانان را به مطالب نا خواسته و نامطلوب کاهش می دهد.

آموزشی غیر مستقیم

کودکان و نوجوانان در معرض تصاویر و مطالب غیر مجاز و نامناسب و در خیلی از موارد غیر واقعی هستند. در واقع اینترنت امکان دسترسی آسان و سریع کودکان را به سایتها فراهم می کند. آنها گاهی در فضای مجازی مواردی را می بینند که در واقعیت کمتر چنین اتفاق می افتد. به راحتی می توان گفت که از طریق اینترنت مطالب زیادی در مورد ارتکاب جرائم وجود دارد. مطالبی که اطلاعات و دستورالعمل ها را با جزئیات کامل ارائه می دهد. یکی از ویژگیهای مهم کودکان و نوجوانان کنجکاو بودن است. آنها تمایل دارند آنچه را که در موردش اطلاعات کسب کرده اند عملی سازند. در واقع خطر کردن از ویژگی های این رده سنی است. آگاهی والدین در مورد اینکه بدانند محتوی آنچه کودکان به آن مراجعه می کنند چیست؟ به شدت لازم است.

استفاده کودکان از اینترنت

بی خبری خوش خبری نیست!

یک ضرب المثل است که می گوید بی خبری خوش خبری است. اما در مورد فضای مجازی این موضوع کاملا اشتباه است. با بی خبری کودکان در مورد محتوای سایتی که به آن مراجعه می کنند در برابر هجمه ای از اطلاعاتی قرار می گیرند که از آستانه درک آنها خارج است و در واقع محتوای چنین سایتهایی از تصاویر ثابت گرفته تا فیلمهای متحرک و کودکانی که با چشمان وحشت زده به این صحنه ها نگاه می کنند. بررسی ها نشان داده است این کودکان پس از چنین تجربه ای، احساس بیماری، دلزدگی،تهوع،واپس زدگی و خشم دارند.

برای نوجوان و کودکان دستیابی به مطالب جنسی اینترنتی بسیار آسان است. شاید املاء غلط یک لغت یا جستجوی ساده اطلاعات کودکان و نوجوانان را به مسیر نادرستی هدایت کند.حال آنکه ما بایستی فرزندانمان را مناسب سن شان تربیت کنیم و آموزش دهیم. یادگیری بعضی از موارد از طریق اینترنت آنها را دچار سردرگمی می کند.

رسانه توانسته است مواد ارزنده و پیام های پیشگیرانه ای را آموزش دهد. والدین ،آموزگاران می توانند از رسانه برای کمک به آموزش و تلاش پیشگیرانه استفاده کنند. ما نمی توانیم در مقابل ورود کودکان ونوجوان به رسانه های امروز علامت ورود ممنوع بزنیم اما می توانیم با آگاهی لازم آنها را محافظت کنیم

پیشگیری بهتر از درمان است

یادمان باشد، امروزه رسانه علاوه بر تهدیداتی که در نتیجه عدم آگاهی بوجود می آورد اما می تواند برای ارتقا پیامهای پیشگیرانه و مواد ارزنده در بسیاری از مشکلات اجتماعی به کار گرفته می شوند ما می توانیم از رسانه ها برای کمک به آموزش عمومی و تلاش پیشگیرانه استفاده نمود. یادمان باشد با اینکه رسانه افراد نا آگاه را تهدید می کند و ما را در مورد کودکان ونوجوانانی که درفضای مجازی هستند، نگران می کند اما رسانه  توانسته است مواد ارزنده و پیام های پیشگیرانه ای را آموزش دهد. والدین ،آموزگاران می توانند از رسانه برای کمک به آموزش و تلاش پیشگیرانه استفاده کنند. ما نمی توانیم در مقابل ورود کودکان ونوجوان به رسانه های امروز علامت ورود ممنوع بزنیم اما می توانیم با آگاهی لازم آنها را محافظت کنیم.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان

مطالب مرتبط:

هشدارها درباره دلبستگی‌‌های اینترنتی

هجوم به خانه‌ی شما با یک دکمه

یک همراه گمراه

خطر دات کام!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.