تبیان، دستیار زندگی
زنی كه می خواهد بچه را شیر دهد مستحب است چه شرایطی داشته باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا زن می‌تواند برای شیر دادن فرزندش از شوهر مزد بگیرد؟

احکام

سۆال: زنی كه می خواهد بچه را شیر دهد مستحب است چه شرایطی داشته باشد؟

جواب: مستحب است دایه ای كه برای طفل می گیرند، دوازده امامی و دارای عقل و عفت و صورت نیكو باشد و مكروه است كم عقل و غیر دوازده امامی یا بد صورت یا بد خلق یا زنا زاده باشد.(توضیح المسائل حضرت امام(ره)، مسأله2488)

سۆال: اگر كسی بخواهد با زن برادرش محرم شود چه باید بكند؟

جواب: باید دختر شیرخواری را برای خود صیغه كند و زن برادرش آن دختر را شیر دهد و در این صورت زن برادر به او محرم می گردد. (توضیح المسائل حضرت امام(ره)، مسأله2493)

سۆال: اگر زن شوهر داری پسر بچه ای را شیر غیر از زایمان دهد، در صورتی كه پسر بچه به اندازه محرم شدن شیر آن زن را بخورد، آیا به این زن محرم است؟

جواب: شیر اگر از غیر ولادت باشد موجب نشر حرمت نمی شود. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص221)

سوال: آیا زن می تواند بواسطه شیر دادن فرزند خود از شوهر خود مزد بگیرد؟

جواب: بلی می تواند مزد طلب نماید ولی سزاوار است كه مادر برای شیر دادن از شوهر خود مزد نگیرد ولی خوب است كه شوهر خود مزد بدهد. (توضیح المسائل حضرت امام(ره)، مسأله2487)

سۆال: من با خواهر رضاعی ام كه دختر عمویم هست ازدواج كردم، ولی طبق گفته مادر و زن عمویم در سه ماهگی به مدت یك شب و دو روز از زن عمویم شیر خورده ام ولی در این بین از غذای دیگری هم خورده ام لطفاً تكلیف مرا روشن فرمائید؟

جواب: اگر غذای بچه در آن یك شبانه روز منحصر به شیر زن نبوده احكام رضاع مترتب نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص224)

سۆال: با دختر عموی خود دو سال پیش ازدواج كرده ام ولی من و خواهر بزرگ او كه هم سن من است از مادر من شیر خورده ایم حال ازدواج ما صحیح است یا باطل؟

جواب: اگر دختر عموی شما از مادر شما شیر خورده است آن دختر به شما و برادرانتان محرم می باشد امّا شما به خواهرهای او محرم نیستید و ازدواج شما با خواهر او اشكال ندارد. ولی اگر شما از مادر دختر شیر خورده باشید به تمام خواهر ها محرم هستید و ازدواج باطل است. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص227 س22)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

درمانهای نازایی و احکام آنها

محرمیت فرزند خوانده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.