تبیان، دستیار زندگی
سریال های زیادی با موضوع اعدام و قصاص ساخته شده اند اما همچنان «زیر تیغ» موفق ترین نمونه در این زمینه است. پخش «یادآوری» بهانه ای شد برای مرور آثاری كه رد اعدام در آن ها به چشم می خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال های اعدام


سریال های زیادی با موضوع اعدام و قصاص ساخته شده اند اما همچنان «زیر تیغ» موفق ترین نمونه در این زمینه است. پخش «یادآوری» بهانه ای شد برای مرور آثاری كه رد اعدام در آن ها به چشم می خورد.

سریال های اعدام

صحنه حركت محكوم به اعدام به سوی چوبه دار از دراماتیك ترین صحنه های زندگی بوده و هست. اتفاقاتی كه در این لحظه از بیم و امید و هیجان پیش می آید با وجود تلخی اش همیشه تاریخ، بیننده زیاد داشته! گویا ترین اشاره در این باره را مرحوم علی حاتمی در یكی از قسمت های «هزاردستان» بعد از اعدام مفتش بیان كرده؛آن جا كه مردم با لذت صحنه اعدام را تماشا می كنند. هر چه هست موضوع اعدام در سینما و تلویزیون ما بارها دستمایه آثار مختلف قرار گرفته و همچنان برای مخاطب جذابیت دارد.در سینما نمونه های موفقی با موضوع اعدام ساخته شده اما در تلویزیون محدودیت ها باعث شده این مساله خیلی محوری نباشد و نتوان خیلی عریان اعدام را نشان داد. شاید برای همین است كه مخاطب دنبال اتفاق ویژه ای نیست. پخش سریال «یادآوری» از آی فیلم بهانه ای شد تا مروی اجمالی داشته باشیم بر مجموعه هایی كه با تم قصاص و اعدام ساخته شده اند. در این گزارش می شد سریال های دیگر مثل فاصله ها و اولین شب آرامش را هم قرار داد اما به خاطر این كه مساله اعدام در پس زمینه روایت می شود از آن ها صرف نظر كردیم.

زیر تیغ/محمد رضا هنرمند/جرم:قتل غیر عمد/بازیگر:پرویز پرستویی

بی شك موفق ترین سریال تلویزیونی در خلق فضای پیرامونی یك آدم محكوم به اعدام، زیر تیغ است. عوامل زیادی دست به دست هم داد تا این سریال علیرغم سوژه تلخش خیلی زود محبوب مردم شود و هنوز هم با وجود پخش چند باره به تماشایش بنشینند. پرویز پرستویی در این سریال با نقش محمود یكی از بهترین بازی های كارنامه اش را ارائه داد. محمود لحظه ای از كوره در می رود و ناخواسته دوست چند ساله اش را به قتل می رساند. پرستویی تبحر خاصی در بازی با صورت و چشم هایش دارد و همین مشخصه باعث شد كاراكتر او حتی بدون دیالوگ، گویا و اثرگذار باشد. زیر تیغ از نفس گیرترین سریال های دهه 80 است كه البته خیلی ها معترض تلخی آن شدند. با این حال سریال بهترین مجموعه سال 85 به انتخاب مردم شد و هنوز هم لقب بهترین اثر با موضوع یك محكوم به اعدامی را دارد.

سی امین روز/جوادافشار/جرم: قتل عمد/بازیگر:هومن سیدی

سریال سی و امین روز یكی دو حاشیه از جمله تغییر كارگردان از پرویز شیخ طادی به جواد افشار را پشت سر گذاشت تا به پخش رسید.این سریال كه موسوم به سریال های ماورائی است رمضان سال 90  روی آنتن شبكه دو رفت. داستان با صحنه اعدام شروع می شود جایی كه سیاوش (با بازی هومن سیدی ) قتل برادر دوستش راگردن گرفته و بیگناه تا پای چوبه دار می روداما در اتفاقی نادر طناب پاره می شود و او نجات می یابد.صحنه اعدام این سریال نسبتا خوب از آب در آمده بود و بخوبی توانست حس اضطراب لحظه اعدام را منتقل كنداما این حس در طول سریال جاری نشد.حاشیه تلخ سریال كشته شدن پسربچه یزدی به تقلید از این صحنه بود .

قلب یخی 1 و2/محمدحسین لطیفی/جرم: قتل عمد/بازیگر:حسین یاری

داستان قتل در قلب یخی مثل سرنوشت این سریال شبكه نمایش خانگی پیچیده بود! بخشی از داستان سری اول و دوم این سریال حول یكی از كاراكترها به نام حامد با بازی حسین یاری می گذشت كه متهم به قتل همسرش بود. البته به خاطر ناتمام ماندن سریال معلوم نشد واقعا حامد قاتل است یا نه. لطیفی به خاطر آزادی عمل بیشتر شبكه نمایش خانگی توانست صحنه قتل را به نسبت نمونه های مشابه بهتر اجرا كند. بعد از صحنه قتل چیزی كه در كاراكتر حامد نمود بیشتری داشت اضطراب و تردید او بود كه همین مخاطب را دچار شك می كرد كه آیا او واقعا قاتل بوده یا خیر؟ این مساله البته تم محوری سریال نبود و در ذیل موضوع بزرگتری یعنی بحث فراماسونری روایت می شد. به همین دلیل و نیز به خاطر ناتمام ماندن سریال ،‌مساله قصاص و محكومیت فرصتی برای پرداخت پیدا نكرد.

بی شك موفق ترین سریال تلویزیونی در خلق فضای پیرامونی یك دم محكوم به اعدام، زیر تیغ است. عوامل زیادی دست به دست هم داد تا این سریال علیرغم سوژه تلخش خیلی زود محبوب مردم شود و هنوز هم با وجود پخش چند باره به تماشایش بنشینند.

حبیب/داریوش یاری/جرم: قاچاق مواد مخدر/بازیگر:حمید فرخ نژاد

داریوش یاری در حبیب سوژه ای آس رو كرد. این كه یك محكوم به اعدام برای نجات حافظ قرآن شود، هم ایده ای ناب است و هم در پرداخت باید كاملا مواظب بود كه از یك ور نیفتی. یاری در حبیب توانست ایده اش را به خوبی اجرا كند تا این فیلم از آثار موفق این چند سال تلویزیون لقب بگیرد. ضمن این كه حمید فرخ نژاد با بازی در نقش حبیب كاراكتری خلق كرد كه به زعم خیلی ها یك سر و گردن از نقش های سینمایی اش بالاتر ایستاده. در این فیلم از اكت های اغراق شده فرخ نژاد خبری نیست و او همانطور كه مشخصه این جور كاراكترها است، بازی كنترل شده و سردی دارد. فیلم به خوبی حس همراهی مخاطب را بر می انگیزد و همین باعث شده حبیب از جمله آثار موفق در تصویر حال و روز یك محكوم به اعدامی باشد.

تا ثریا/سیروس مقدم/جرم:قتل غیرعمد/بازیگر:آزیتاحاجیان

«ثریا» زنی تنها بود كه انواع و اقسام گرفتاری ها سرش آمد و بعد از ارتباط با «سرهنگ» ناخواسته او را به قتل رساند. آزیتا حاجیان به خوبی توانست ریزه كاری های یك قاتل گرفتار به عذاب وجدان را به تصویر بكشد به گونه ای كه این كاراكتر تبدیل یكی از شاخص ترین نقش های كارنامه بازیگری اش شد. چهره ترحم برانگیر، به همراه چشم های نگران و بیان كلمات به صورت بریده بریده از مشخصه هایی بود كه اثرگذاری نقش را دو چندان كرد.مساله اصلی «تا ثریا» قصاص نبود اما در میانه داستان و قتل سرهنگ ، سریال چرخش پیدا كرد و قصاص مساله محوری شد. بدون شك اگر حذفیات بی شمار نبود، این سریال می توانست جایگاهی فراتر از این پیش مخاطبان پیدا كند.

بی گناهان/احمد امینی/جرم: قتل عمد/بازیگر:مسعود كرامتی

احمد امینی بعداز اولین شب آرامش ، سریالی معمایی باحضور چهار كارگردان (‌مسعودكرامتی، داریوش ‌فرهنگ، ‌محمدعلی ‌نجفی و همایون اسعدیان) ساخت . مسعود كرامتی در سریال بی گناهان یكی از نقش های متفاوتش را ارائه داد. دلیل آن هم پیچیدگی های نقش آصف كیایی بود. او در حین سرقت از بانك به همراه دوستانش ،مرتكب قتلی شده اما پلیس،رفیق او(كاركتر داریوش فرهنگ) كه از ایران رفته را متهم می داند. تاكید بی گناهان ابتدا بر لایه های پلیسی و بعد از آن مسائل اجتماعی بود و به همین خاطر فضای آن خیلی به سمت عذاب وجدان و این جور مسائل آشنا سوق پیدا نكرد.فرهنگ هم مثل كرامتی یكی از بازی های خوب كارنامه اش را ارائه داد. هر چه قدر مظلومیت در چهره و چشمان او گویای نقش بود، نمایش همزمان غم واضطراب نشان از حال روز كاراكتر كرامتی داشت.

یادآوری/حجت قاسم زاده اصل/جرم: قتل غیر عمد/بازیگر:روزبه حصاری

اولین سریال تولیدی شبكه آی فیلم با نام «یادآوری» از حدود یک ماه پیش روی آنتن رفته و توانسته به خاطر سوژه اش خیلی ها را با خود همراه كند. نکته حاشیه ای سریال یعنی گرفتن رضایت از صاحبان دم موضوع جدیدی نیست اما آن چه بیشتر به چشم آمد، عدم رضایت اولیاء دم و قصاص متهم بود. این حق با این همه تعلیق نخستین بار است كه در یك اثر تلویزیونی به تصویر كشیده می شود. برای همین برخی به جای اعدام منتظر بخشش بودند. بازیگر تازه وارد این سریال یعنی روزبه حصاری كه به خاطر قتل غیر عمد، اعدام شد، در ایجاد حس و حال فضای قبل از اعدام توانست موفق عمل كند.البته همانطور که دیده اید این کاراکتر به زندگی بازگشته است و اصلا روند داستان شکل دیگری گرفته.

احمد رنجبر

بخش سینما وتلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

بازیگر جوان «یادآوری» را بشناسید