تبیان، دستیار زندگی
این روزها پرندگان سیبری به تالاب استیل آستارا مهاجرت می کنند تا از هوای سرد و جریانات برف و بوران در امان باشند. تالابی که در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهاجرت از سیبری تا استیل

این روزها پرندگان سیبری به تالاب استیل آستارا مهاجرت می کنند تا از هوای سرد و جریانات برف و بوران در امان باشند. تالابی که در 7 کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد.

در گویش تالشی، به این تالاب هستل به معنای آبگیر می گویند. ضلع‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهی های مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین آن چینگیر نوک‌سرخ است.

این تالاب که به دلیل مجاورت با روستای عباس آباد آستارا، این تالاب به نام تالاب استیل عباس آباد نیز شناخته می شود 138 هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است.

این تالاب به طور متوسط 13 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد و به خاطر تجمع تعداد زیادی از پرندگان مهاجر، به خصوص قوها  توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. پوشش گیاهی تالاب استیل عمدتاً شامل درختان توسکای قشلاقی به همراه نی و گیاهان علفی می باشد. تالاب از درختان متعددی پوشیده شده که منظره دلپذیری را به آن بخشیده است.

آب تالاب استیل از طریقه چشمه های درون تالاب، نزولات جوی و 4 نهری که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد تامین می شود و عمق تالاب در بازه کمتر از یک متر تا 3 متر متغیر است. مناسب ترین زمان بازدید از این منطقه در تابستان و بهار و همینطور ایام نوروز می باشد . ضمناً مناظر بدیع و زیبای تجمع پرندگان در فصول مهاجرت دیدنی و تماشایی می باشد .

  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان
  • مهاجرت پرندگان
    مهاجرت پرندگان

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از بیابان های ایران، مهر