تبیان، دستیار زندگی
روزنامه‌نگاری سایبر مزایا و ویژگی‌های غیرقابل انکاری دارد که بدون توجه به آنها نمی‌توان ابعاد تحولات برخاسته از آن را درک کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات خاص درباره روزنامه‌نگاری آنلاین


روزنامه‌نگاری سایبر مزایا و ویژگی‌های غیرقابل انکاری دارد که بدون توجه به آنها نمی‌توان ابعاد تحولات برخاسته از آن را درک کرد

از جمله این ویژگی‌ها؛ قابلیت پخش همزمان، قابلیت پخش با زمان تأخیر، چند رسانه‌ای و تعاملی بودن است که در زیر به آنها اشاره شده است.

روزنامه نگاری اینترنتی

Real Time- قابلیت پخش همزمان داشتن:

آنلاین ژورنالیسم می‌تواند با به روزرسانی اخبار فوری و حوادث در زمانی که رخ می‌دهند، به صورت همزمان منتشر شود.

Shifted Time- قابلیت پخش با زمان تأخیر:

آنلاین ژورنالیسم همچنین از قابلیت پخش با زمان تأخیر (زمان غیرواقعی نیز استفاده می‌برد.

تنها فرق‌اش این است که دامنه مخاطبان‌اش یکی نیست. آنلاین دقیقاً مانند نشریات چاپی می‌تواند مقالات را برای مشاهده در زمان حال یا آینده منتشر و بایگانی نماید.

برخلاف رادیو و تلویزیون یک طرفه به کرسی نمی‌رود. صد البته دسترسی به مقاله‌های ژورنالیسم بسیار آسان‌تر از چاپی‌هاست.

Multimedia - چند رسانه‌ای بودن:

آنلاین ژورنالیسم می‌تواند از اِلِمان دیگری هم به نام مالتی مدیا استفاده کند که می‌تواند مشتمل بر متن، عکس، گرافیک، صدا، تصاویر ویدیویی و تعامل کاربر باشد. اینها ویژگی‌هایی است که در رادیو، تلویزیون و روزنامه وجود ندارد.

برای آشنایی بیشتر در زیر به گونه‌های رسانه‌های آنلاین اشاره شده است.

متن:

متن در روزنامه نگاری آنلاین 3 گونه متفاوت دارد.

ساکن: مانند متن چاپ شده، حرکت یا تغییر نمی‌کند. در واقع کاربر نمی‌تواند آن را تغییر دهد. متن ساکن ممکن است داخل یک کادر متحرک باشد.

متحرک: متن متحرک بیشتر در آگهی‌ها دیده می‌شود. ممکن است ناپدید شود یا تغییر کند و یا ظاهر یا پنهان شود. همچنین ممکن است باز یا فشرده شود.

متن در روزنامه نگاری آنلاین در حالت شکننده با قابلیت طبقه‌بندی لایه‌ای قرار دارد و در این زمینه پدیده چانک از جمله قابلیت‌های برجسته آن است.

Multimedia - چند رسانه‌ای بودن:

آنلاین ژورنالیسم می‌تواند از اِلِمان دیگری هم به نام مالتی مدیا استفاده کند که می‌تواند مشتمل بر متن، عکس، گرافیک، صدا، تصاویر ویدیویی و تعامل کاربر باشد. اینها ویژگی‌هایی است که در رادیو، تلویزیون و روزنامه وجود ندارد

پیوند یا لینک: می‌توان بر روی آن کلیک کرد. معمولاً با رنگ یا تزیینات مانند آندرلاین از متن پیوند نشده متمایز می‌شود. لینک ممکن است داخل متن ساکن یا متحرک قرار گیرد و یا ممکن است برای مسیریابی یا مستقل باشد.

عکس:

مستقل یا تکی: عکس مستقل جزو یک گروه عکس قرار نمی‌گیرد. ممکن است همراه متن یا صدا باشد و یا کپشن داشته باشد. همچنین  ممکن است بیش از یک عکس مستقل در یک صفحه ظاهر شود.

اسلاید: اسلاید مجموعه‌ای از عکس‌ها است که به طور متوالی نمایش داده می‌شوند. در اسلاید پیش نمایشی از عکس‌های بعدی معمولا وجود ندارد.

در نمایش عکس به صورت اسلاید، کاربر فقط تماشا می‌کند و غیر فعال است و یا کاربر فعال است و می‌تواند سرعت یا ترتیب نمایش عکس‌ها را کنترل کند.

در اسلاید می‌توان عکس‌ها را با یا بدون صدا قرار داد همچنین عکس‌ها ممکن است حرکت کنند یا زوم شوند.

گالری: در گالری مجموعه‌ای از عکس‌ها به نحوی نمایش داده می‌شوند که کاربر اجازة انتخاب عکس داشته باشد. در این نوع، معمولاً عکس کوچکتر نیز پیش نمایش داده می‌شوند. گالری ممکن است به شکل خطی باشد و یا غیر خطی.

گرافیک:

روزنامه نگاری اینترنتی

ساکن یا ثابت: گرافیک ساکن یا ثابت حرکت نمی‌کند، روی آن کلیک نمی‌شود، یک عکس واقعی نیست و ممکن است اطلاعاتی را منتقل کند یا نکند.

گرافیک [گرافیک وب: ساختار آرام] ساکن یا ثابت شامل لوگوها یا تیترهایی در کادرهایی است که متن داخل آنها یک تصویر است. (متن قابل انتخاب شدن نیست اما جزو گرافیک است). [مروری بر گرافیک وب - 1]

تشخیص تفاوت بین یک عکس و یک گرافیک [گرافیک وب - 2: ویرایش تصاویر] ممکن است در برخی موارد دشوار باشد؛ [گرافیک وب - 3 : فرمت‌های مختلف عکس] همچنین برخی گرافیک‌ها تصاویری [گرافیک وب - 4: تصاویر متحرک] بدون اطلاعات یا اطلاعات کمی دارند.

متحرک: نمونه بارز گرافیک متحرک انیمیشن است. گرافیک متحرک ممکن است اطلاعات را منتقل بکند یا نکند و یا ممکن است شامل سکانس‌های قابل کلیک شدن درون انیمیشن باشد.

گرافیک متحرک ممکن است غیر فعال (کاربر فقط تماشا کند) یا فعال (کاربر می‌تواند آنرا کنترل یا انتخاب کند) و یا همراه عکس، فیلم ویدیویی؛ با صدا یا بدون صدا باشد.

پیوند یا لینک: این نوع از گرافیک قابل کلیک شدن است و ممکن است ساکن یا متحرک باشد.

ممکن است دارای افکت بصری رُل اُوِر باشد یا نباشد و همچنین ممکن است حاوی متن به عنوان جزئی از تصویر باشد که این متن قابل انتخاب شدن نیست.

صدا:

فوری: صدای فوری معمولاً دارای فیدبک برای کاربران است، مثل صدای بیپ یک دکمه در زمانی که کلیک می‌شود. زمان این نوع از صدا معمولاً بسیار کوتاه است.

حلقه‌وار: در صدای حلقه وار، حاشیه صدا بدون پایان تکرار می‌شود. مانند یک حلقه موسیقی. این نوع صدا قابل کنترل است یعنی کاربر می‌تواند صدا را قطع یا آغاز کند و یا کم و زیاد کند و یا غیر قابل کنترل.

غیر حلقه‌وار: صدای غیر حلقه‌وار یکبار پخش می‌شود و به طور خودکار تکرار نمی‌شود. قابل کنترل و یا غیر قابل کنترل است.

تصاویر ویدیویی:

تصاویر ویدئویی ضبط شده با دوربین. یک پخش ویدیویی آنلاین می‌تواند مواد غیر ویدیویی (متن، عکس، گرافیک و ..) را پخش کند؛ حرکت آنلاین اغلب تصویر ویدیویی نیستند.

Real Time- قابلیت پخش همزمان داشتن:

آنلاین ژورنالیسم می‌تواند با به روزرسانی اخبار فوری و حوادث در زمانی که رخ می‌دهند، به صورت همزمان منتشر شود

تعامل کاربر:

فرم‌ها: محیط‌های متنی، دکمه‌های رادیویی، چک باکس‌ها، فهرست‌های قابل انتخاب به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعاتی را وارد یا انتخاب کند.

کاربردهای رایج فرم‌ها عبارتند از: نظرسنجی‌ها، کوییزها، بررسی‌ها؛ همچنین برای خرید استفاده می‌شود؛ پاسخ به کاربر ممکن است با تاخیر یا فوری باشد.

وقتی فرم تحویل داده می‌شود ممکن است اطلاعات آن در یک پایگاه اطلاعاتی ذخیره، ایمیل، برای تولید پاسخ استفاده شود و یا همه این موارد.

ایمیل: هم آدرس ایمیل و هم وسیله‌ای برای ارسال ایمیل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

گفت و گو: غیرهمزمان، بین دو یا چند شرکت کننده انجام می شود. می‌تواند از طریق ایمیل یا یک صفحه وب باشد.

چت: گفت و گوی همزمان بین دو یا چند شرکت کننده است. چت می‌تواند پس از تکمیل آرشیو شود همچنین یک به یک، یک به چند، یا چند به چند باشد و دارای رئیس باشد.

انتشار: در این مدل، کاربران در سایتی که در اختیار آنها نیست مطلب می‌نویسند؛ مطالب آنها معمولاً ویرایش نمی‌شود مگر توسط خود کاربر. مثال؛ وبلاگ‌های گروهی و سایت‌های جمعی.

Interactive – تعاملی بودن:

حالت کنش و واکنش متقابل داشتن است (State of being Interactive). این راز آنلاین ژورنالیسم و بهترین ویژگی برای آن است.

فرا اتصال‌ها (Hyperlinks) مکانیزمی عمده را برای این تعامل بر روی وب مهیا می‌کنند. مصادیق آنلاین ژورنالیسم همان هایپرلیک‌هاست، اصلیترین چیزی که مکانیزم وب را به رخ می‌کشد

بخش ارتباطات تبیان

منبع : همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

14 مدل برای شروع یک مقاله