تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهایی در زمینه آموزش موسیقی با عناوین: نی نوازی، اپوس 777 ، گام های گیتار کلاسیک، آموزش گیتار کلاسیک و آکوردهای گیتار.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بنوازیم؟


معرفی مختصر کتابهایی در زمینه آموزش موسیقی با عناوین: نی نوازی، اپوس 777 ، گام های گیتار کلاسیک،  آموزش گیتار کلاسیک و آکوردهای گیتار.

نی نوازی

«نی‌نوازی»

کتاب اول شیوه آسان «نی نوازی» تالیف مجید وطنیان، آهنگساز و موسیقیدان از سوی نشر نای و نی منتشر شد.

کتاب اول شیوه آسان «نی‌ نوازی» در 72 صفحه شامل پنج بخش «مقدمات فراگیری»، «آشنایی با اساتید»، «تئوری مقدماتی»، «آشنایی با نی و انگشت‌گذاری» و «تمرینات» است.

بخش «تمرینات» این کتاب شامل 59 قطعه موسیقی مانند «مهربانی»، «شور»، «قطار»، «مجنون نبودم»، «آشفته حالی» و «صبحدم» است که در دستگاه‌های بیات ترک، شور و مخالف سه‌گاه ارایه شده‌اند. در این بخش، زیر تمامی قطعات تمرینی موسیقی توضیحات لازم درباره همان قطعه داده شده است.

مجید وطنیان در ابتدای کتابش نوشته است: «این انتظار از مخاطب محترم می‌رود که هرگز این کتاب را به عنوان خودآموز قلمداد نکرده و حتما از راهنمایی یک معلم یا مدرس ساز نی استفاده کند، زیرا در روش خودآموز ممکن است نکاتی بر هنرجو پوشیده ماند که بعدها باعث ابهام و سردرگمی شود.»

کتاب اول شیوه آسان «نی نوازی» در 72 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 جلد به همراه یک عدد لوح فشرده از سوی نشر نای و نی با قیمت هشت هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

«اپوس 777 »

«اپوس 777 »

کتاب بیست و چهار تمرین برای پنج انگشت نوازندگان پیانو با عنوان «اپوس 777» نوشته کارل چرنی منتشر شد.

کتاب «اپوس 777» شامل ترجمه، تالیف و افزوده از آثار کارل چرنی، موسیقیدان (1791-1857) متولد شهر وین با اصلیت جمهوری چک است.

ترجمه و ویرایش این کتاب از سوی گروه تحقیقات نشر نای و نی انجام شده و در آن بیست و پنج تمرین برای پنج انگشت نوازندگان پیانو به ‌همراه اتودهای مربوطه ارایه شده است.

در بخش نخست این کتاب درباره آمادگی پیش از تمرین پیانو می‌خوانیم: «هیچ‌ یک از اعضای بدن به اندازه دست‌ها مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرد. ما کفش می‌پوشیم تا از پاهای خود در مقابل سطوح سختی که بر روی آن راه می‌روند، محافظت کنیم. دستکش را تنها برای گرم کردن دستان در هوای سرد دست می‌کنیم.»

در این کتاب اتودهای مختلف با سرعت‌های بالا، کم و متوسط برای افزایش کارایی دست نوازنده ارایه شده و همچنین دروسی برای مراقبت از انگشتان دست مانند «شیوه استفاده از آب گرم»، «ترکیب نفس کشیدن عمیق با حرکت مقدماتی شماره 1 و 2» و «ماساژ مفید برای دست‌ها» آموزش داده شده است.

کتاب «اپوس 777» در 47 صفحه به همراه یک لوح فشرده با شمارگان یک‌هزار و 100 جلد از سوی نشر نای و نی با قیمت هفت هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

«گام‌های گیتار کلاسیک»

«گام‌های گیتار کلاسیک»

کتاب «گام‌های گیتار کلاسیک» تالیف امیر جاویدان از سوی نشر هنر و فرهنگ راهی بازار کتاب شد.

کتاب «گام‌های گیتار کلاسیک» در 426 صفحه در پنج فصل شامل 93 عنوان آموزشی است. سرفصل‌های این کتاب نام‌هایی چون «گام‌های تنال و مدال با علامت کلیدهای دیزدار»، «گام‌های تنال و مدال با علامت کلیدهای بمل‌دار»، «گا‌م‌های اتنال(کروماتیک) هارمونیک و ملودیک»، «گام‌های متقارن» و «راهنمای درجات گام‌ها» دارند.

برخی عناوین آموزشی این کتاب شامل «آشنایی با مکان چهار نت لا در سرتاسر گیتار و خطوط حامل»، «گام می مینور ملودیک در وضعیت‌های گوناگون»، «گام مدال لیدیین دوم افزوده دو»، «گام مدال سوپر لوکریین دو» و «گام مدال فریژیین بزرگ یا اسپانیش دو» است.

امیر جاویدان در بخشی از مقدمه کتابش نوشته است:‌ «عوامل اصلی تالیف این کتاب، بر مبنای آشنایی با اجرای گام‌ها بر روی گیتار کلاسیک در وضعیت‌های مختلف، یادگیری صداهای واقع درسرتاسر دسته گیتار، آماده‌سازی انگشتان دست چپ برای اجرای کوردها در وضعیت‌های گوناگون، به‌دست آوردن یک روش بنیادی برای اجرای قطعات و یکسان کردن انگشتان است.»

کتاب «گام‌های گیتار کلاسیک» در 426 صفحه با شمارگان دو هزار جلد از سوی نشر هنر و فرهنگ به قیمت 26 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

«آموزش گیتار کلاسیک»

«آموزش گیتار کلاسیک»

کتاب «آموزش گیتار کلاسیک» تالیف پل هرفرت با ترجمه حسین دی‌پیر منتشر شد. این کتاب همراه با ضمیمه لوح فشرده کمک آموزشی به بازار کتاب راه یافته است.

کتاب «آموزش گیتار کلاسیک» در 87 صفحه شامل دو بخش و 20 عنوان سر فصل درسی است. در این کتاب همچنین مهم‌ترین آکوردهای اصلی مورد استفاده در بسیاری از گام‌ها ارایه شده است.

تمامی دروس ارایه شده در این کتاب همراه با قطعات موسیقی همراه است؛ به‌طوری که هنرجو همزمان با فراگیری تکنیک، شیوه به‌کارگیری آن‌را در نوازندگی می‌آموزد.

در این کتاب 73 تکنیک معرفی شده که به‌ عنوان نمونه به «آماده سازی انگشتان دست راست»، «آماده سازی انگشتان دست چپ»، «آوانگاری موسیقی»، «فراگیری یک کسر میزان جدید»، «تغییر جای دو انگشتی از جای اول به سوم» و «نت دولاچنگ» می‌توان اشاره کرد.

در پیشگفتار کتاب «آموزش گیتار کلاسیک» می‌خوانیم:‌ «عنوان (کلاسیک) از آن‌جا که گیتار از بقیه سازها کلاسیک‌تر نیست، اشتباه است. کلاسیک از آن‌جا که به سبک نوازندگی مربوط است ربطی به نمونه موسیقی اجرا شده ندارد. گیتار کلاسیک هم مثل پیانو سازی کاملا ملودیک و هم هارمونیک است. گیتار انگشتی در برابر گیتار مضرابی احتمالا باید نام بهتری باشد.»

کتاب «آموز گیتار کلاسیک» با ترجمه حسین دی‌پیر با شمارگان دو هزار جلد از سوی نشر هنر و فرهنگ با قیمت هشت‌هزار و 800 تومان راهی بازار کتاب شده است.

«آکوردهای گیتار»

«آکوردهای گیتار»

کتاب «آکوردهای گیتار» برای کودکان تالیف ویلیام بی با ترجمه محمدرضا نوائی‌نژاد از سوی نشر فرهنگ و هنر منتشر شد.-

کتاب «آکوردهای گیتار» برای کودکان در 40 صفحه شامل 34 عنوان درسی ساده، مناسب برای آموزش گیتار به هنرجویان مبتدی و کودکان است.

در این کتاب آموزش نوازندگی با ساز گیتار با عناوینی مانند «چگونه نمودار آکوردها را بخوانیم»، «توالی آکوردهای بلوز»، «آکوردهای اصلی راک»، «نمودارهای آکوردها»، «شکل ساده آکورد دو» و «شکل ساده آکورد سل» ارایه شده است.

همه دروس این کتاب با تصویر سیم روی دسته ساز، نحوه دست‌گذاری بر روی سیم‌های دسته ساز، نت، تبلیچر و توضیحات لازم برای نوازندگی ارایه شده است.

کتاب «آکوردهای گیتار» در 40 صفحه با شمارگان سه هزار جلد از سوی نشر هنر و فرهنگ منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)