تبیان، دستیار زندگی
گلن ‌گرینوالد در پیام ویدیویی جدیدش خطاب به کنگره بین ‌المللی آشوب، نشست سالانه گروهی از هکرها، تضمین داد که کار او و ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اسناد محرمانه مرتبط با برنامه جاسوسی دولت آمریکا را افشا کرد، هنوز راه درازی تا پا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج سوم افشاگری علیه آمریکا!


گلن ‌گرینوالد در پیام ویدیویی جدیدش خطاب به کنگره بین ‌المللی آشوب، نشست سالانه گروهی از هکرها، تضمین داد که کار او و ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اسناد محرمانه مرتبط با برنامه جاسوسی دولت آمریکا را افشا کرد، هنوز راه درازی تا پایان کارشان دارند.

گلن گرینوالد

گلن ‌گرینوالد نویسنده مشهور پایگاه خبری تحلیلی سالون، روزنامه‌ نگار و فعال حریم خصوصی که زندگی‌ اش پس از زمینه ‌سازی برای انتشار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا متحول شد، در پیامی ویدیویی اعلام کرد هنوز کار او و اسنودن درباره افشاگری از آمریکا به پایان نرسیده‌ است.  گرین ‌والد که اکنون در برزیل زندگی می ‌کند اجازه سفر کردن ندارد و از سویی به عنوان قهرمانی در زمینه تلاش برای حفظ حریم خصوصی دیده شده و از سویی دیگر توسط دولت‌ های مختلف به شدت محکوم می ‌شود.

وی در پیام ویدیویی جدیدش خطاب به کنگره بین ‌المللی آشوب ( Chaos Communication Congress )، نشست سالانه گروهی از هکرها، تضمین داد که کار او و ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اسناد محرمانه مرتبط با برنامه جاسوسی دولت آمریکا را افشا کرد، هنوز راه درازی تا پایان کارشان دارند.  وی در این فایل ویدیویی عنوان کرد هنوز داستان‌ های زیادی در انتظار افشا شدن قرار دارند و اسناد بیشتری منتشر خواهند شد و از آنجایی که درک آنچه منتشر می ‌کنیم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، پس هرآنچه درباره آنها می‌ گوییم صحت و دقت زیادی خواهد داشت.

انتخاب گرین‌ والد به عنوان ناطق اصلی این کنگره که گروه بزرگی از هکرها و برنامه ‌نویسان از سرتاسر جهان در آن حضور پیدا می‌ کنند،‌نشانگر این حقیقت است که افشاگری درباره جاسوسی‌های دیجیتال آمریکا جامعه هکرها و فعالان حریم خصوصی را به شدتحت تاثیر خود قرار داده ‌است. بیشترین بخش این کنگره به بررسی افشاگری ‌های اسنودن و تاثیرات آن متمرکز شده‌ است. در بحث و گفتگو‌ها موضوعات مختلفی از جمله حمله NSA به شبکه خصوصی Tor گرفته تا سخنان جولیان آسانژ درباره مقابله‌ به مثل با آژانس‌های جاسوسی مورد بررسی قرار گرفتند.

انتخاب گرین‌ والد به عنوان ناطق اصلی این کنگره که گروه بزرگی از هکرها و برنامه ‌نویسان از سرتاسر جهان در آن حضور پیدا می‌ کنند،‌نشانگر این حقیقت است که افشاگری درباره جاسوسی‌های دیجیتال آمریکا جامعه هکرها و فعالان حریم خصوصی را به شدتحت تاثیر خود قرار داده ‌است

خبرنگار سابق گاردین در نطق خود اعلام کرد یکی از نتایج قابل توجه رویداد‌های چند ماه گذشته افزایش هوشیاری درباره اهمیت رمزنگاری و حریم خصوصی بوده‌ است. بروز خشم شدید در میان متحدان آمریکا به واسطه افشاگری‌ های اخیر یکی از نشانه‌ های امیدوار کننده ‌ای است که گرین‌ والد نسبت به آن خوشبین است. به گفته وی این خشم عوارض اقتصادی از خود به جا گذاشته‌ برای مثال شرکت بوئینگ به دلیل خشم برزیل از آمریکا قراردادی چهار میلیارد دلاری را از دست داد.

گرین ‌والد در این نطق گفت که پس از گذشت 6 ماه از جریان افشاگری اسنودن،‌این خبر به تنهایی تمامی اخبار مهم دیگر را تحت تاثیر قرار داده‌است. به گفته وی هدف NSA و شرکایش در جهان انگلیسی زبان این است که حریم خصوصی را نابود کنند،‌ آنها می‌ خواهند هیچ نوع ارتباطاتی از شبکه آنها پافراتر نگذارد. به گفته گرین‌والت تصور اینکه گروهی از کاربران برای چند لحظه بتوانند به دور از دید مقامات اطلاعاتی آمریکا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند برای آنها غیرقابل تحمل است.

جاسوسی

وی همچنین کشورهایی که از اعمال آمریکا در جاسوسی از آنها و شهروندانشان آگاهی یافته و واکنش نشان داده‌ اند،‌اما تاکنون هیچ اقدامی در راستای کمک به اسنودن انجام نداده‌ اند را به باد انتقاد گرفت. وی گفت مقابله با آمریکا برای آلمان و برزیل قطعا هزینه ‌هایی در پی خواهد داشت، اما مطمئنا این هزینه‌ ها بیشتر از هزینه‌ ای که ادوارد اسنودن برای دفاع از حقوق آنها پرداخت کرده نخواهد بود، هزینه ‌ای که اسنودن آن را با آگاهی پرداخت کرد و اکنون این کشورها در قبال اسنودن تعهد اخلاقی دارند که از حقوقش دفاع کنند.

پس از اسنودن و لوموند، گلن ‌گرینوالد سومین نفری است که طی چند ماه به افشاگری علیه دولت آمریکا پرداخته است. بر اساس اطلاعاتی که لوموند به دست آورده، آمریکا سفارت فرانسه در واشنگتن و همچنین نمایندگی فرانسه در سازمان ملل را تحت نظر داشته است. لوموند دقیقاً با شرح جزییات، حتی نام پروژه‌هایی را که بر اساس آن آمریکا در این دو سفارت فرانسه جاسوسی می‌کرده، منتشر کرده است. همچنین بر اساس یک سند دیگر که تاریخ ماه اوت 2010 (شهریور 1389) را دارد، می نویسد که این سند دقیقاً مقصود آمریکا را از این جاسوسی از راه دور مشخص می کند

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / خبرگزاری رسا / ویکیپدیا

مطالب مرتبط: 

قطعنامه ای برای حق حریم شخصی