تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه ویدیوآرت‌های عباس کیارستمی به همراه 16 هنرجوی این هنرمند، در گالری ماه مهر افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه مهر ،کیارستمی و  ویدئوآرت


نمایشگاه ویدیوآرت‌های عباس کیارستمی به همراه 16 هنرجوی این هنرمند، در گالری ماه مهر افتتاح شد.

ماه مهر ،کیارستمی و  ویدئوآرت

ویدئوآرت چیست؟

ویدئو آرت گونه اى از هنرهاى تجسمى است كه بر پایه تصاویر متحرك و گاهاً حضور موسیقى تنظیم و خلق مى شود.ویدئو آرت فیلم نیست و نباید آن را با سینماى تجربى یا مستندسازى تلویزیونى همسان دانست.

ویدئو آرت ، به همان اندازه ای كه با فیلم و سریال شباهت دارد، تفاوت هایی هم با این دو دارد. شاید ساده ترین و روشن ترین تمایز بین سینما و ویدئو آرت در این باشد كه هدف نهایی سینما «سرگرمی » است (بدین معنا كه شخصی برای تماشای یك فیلم به مكانی مشخص به نام سینما می رود)؛ در حالی كه غایت اصلی ویدئو آرت متنوع تر است و خیلی ساده ، برتوقعات سنتی بیننده از ویدئو یورش می برد.

ویدئوآرت اغلب به شروع کار نام جون پایک(Nam June Paik) نسبت داده می شود. زمانی که او از سونی پرتاپک (Sony Portapak) جدید استفاده کرد که در پاییز سال 1965 در نیویورک انجام گرفته بود. در آن زمان او در کافه ای شروع به ساخت فیلمی کرد که به تولد ویدئوآرت منجر شد

نمایشگاه ویدئوآرت کیارستمی و شاگردانش

عباس کیارستمی و علیرضا سمیع‌آذر مهرماه سال گذشته کارگاه آموزشی ویدیوآرت در موسسه فرهنگی هنری ماه مهر با حضور 40 هنرجو برپا کردند که طی این دوره آموزشی هنرجویان به ساخت آثار مختلفی دست زدند و بر اساس تم این کارگاه آموزشی که "باد" در نظر گرفته شده بود، ویدیوآرت‌های مختلفی تولید کردند.

در مدت دو ماه نیم این دوره هنرجویان با موضوع و مفهوم "باد" ویدئو آرت‌های مختلفی ساختند که در نهایت از میان آثار ساخته شده   16 اثر برای نمایش در  نمایشگاه ویدیوآرت "باد هر کجا که بخواهد می وزد" در گالری ماه مهر انتخاب شدند.

با این که ویدئو آرت به عنوان یک رسانه هنری سال‌هاست که مورد توجه هنرمندان و هنر دوستان قرار گرفته است اما برگزاری این نمایشگاه تجربه جدیدی برای ارائه اثر هنری در این حوزه است، چرا که در برخی از نمایشگاه‌هایی که برپا می‌شود در کنار سایر مدیوم‌های هنری یک یا دو ویدئو آرت نیز به نمایش در می‌آیند، اما این نمایشگاه به صورت مستقل میزبان 18 ویدئو آرت بود.

عباس کیارستمی و علیرضا سمیع‌آذر مهرماه سال گذشته کارگاه آموزشی ویدیوآرت در موسسه فرهنگی هنری ماه مهر با حضور 40 هنرجو برپا کردند که طی این دوره آموزشی هنرجویان به ساخت آثار مختلفی دست زدند و بر اساس تم این کارگاه آموزشی که "باد" در نظر گرفته شده بود، ویدیوآرت‌های مختلفی تولید کردند.

در فضای گالری ماه‌مهر 5 مانیتور بر روی دیوار نصب شده بود که از هر یک از این مانیتورها 4 تا 5 ویوئو آرت پخش می‌شد و در کنار هر مانیتور هم دو هدفن قرار داده شده بود تا مخاطبان بتوانند از این آثار دیدن کنند.

در ورودی نمایشگاه نوشته شده بود: «حرکت در جوهر جاری زندگی است و معنای هستی در حرکت گسترده عمیق‌تر پویا‌تر و استعاری‌تر می‌یابد. همان گونه هنگامی که تصویر در حرکت و امتدادش فرصتی به بیان اندیشه‌ها می‌دهد و روی مرزی نامرئی میان سینما، نقاشی، عکاسی و موسیقی حرکت می‌کند، قالبی را می‌سازد که ویدئو آرت نام گرفته است. باد حرکتی است حاصل نامرئی‌ترین عناصر حیات و باد هر کجا که بخواهد می‌وزد حاصلی است از حرکت اذهانی در جستجوی بادهایی است که می‌وزد و جهان خالی از معنا را شاد‌تر می‌کند.»

ماه مهر ،کیارستمی و  ویدئوآرت

در این نمایشگاه عباس کیارستمی با ویدیو "باد هرکجا بخواهد می‌وزد"؛ امیر آذر با اثر "ذهن"؛ فرید امین‌الاسلام با ویدیو "سکوت باد"؛ کتایون افروز "بدون عنوان"؛ حمید الهی با ویدیو " باد هرکجا که بخواهند می‌وزرد"؛ امیر توده‌فلاح با اثر "بر باد رفته"؛ حمید جوادی "کشت باد"؛ بهار دشت‌بان با ویدیو "باد هرکجا بخواهد می‌وزد"؛ حسین راستی "باد دیوانه"؛ نوشین زرنانی با ویدیو "شکارچی"؛ امین شاه‌مرادی با ویدیو "منهای پنج سال کودکی"؛ سارا شیخی "بیدی در باد"؛ قدرت‌الله عاقلی "بدون عنوان"؛ شیرین عابدینی‌راد با ویدیو" gliss "؛ محمود نورایی با "باد و مرگ"؛ الهام یزدانیان با اثر "آینه" و حسین یونسی با ویدیو "قوطی" حضور دارند.

برخی از آثار این هنرجویان تاکنون در فستیوال‌های خارجی و نمایشگاه‌های داخلی به نمایش در آمده است که می توان به اثر "باد و مرگ" محمود نورایی در 2013 (Aviff Cannes)، اثر فرید امین الاسلام در  فستیوال ویدئوآرت آتن 2013، اثر امیر آذر در فستیوال ویدئوآرت بلغارستان، ویدیو امین شاهمرادی در فستیوال ویدیو آرت مارسی 2013، اثر شیرین عابدینی‌راد در جشنواره فیلم ایباف اسپانیا، ویدیو کتایون افروز در نمایشگاه گروهی اعضای سایت ویدئوآرتیست در کره جنوبی و همچنین ویدیوآرت‌های نوشین زرنانی در گالری شکوه و قدرت الله عاقلی در گالری طراحان آزاد اشاره کرد.

نمایشگاه "باد هرکجا بخواهد می‌وزد" تا 27 دی‌ماه در گالری ماه‌مهر واقع در بلوار آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک 7 برپاست.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

سایت هنرآنلاین

سایت ویدئوآرت دات کام

سایت رسانه جدید