تبیان، دستیار زندگی
با وجود اینکه از مدتی پیش موضوع افزایش جمعیت در دستور کار مسوولان قرار گرفته اما باز هم بزرگان تاکید دارند باید برنامه ریزی و راهکارهای بهتری در زمینه افزایش جمعیت در نظر گرفته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوی عقیم‌سازی را بگیرید!


با وجود اینکه از مدتی پیش موضوع افزایش جمعیت در دستور کار مسوولان قرار گرفته اما باز هم بزرگان تاکید دارند باید برنامه ریزی و راهکارهای بهتری در زمینه افزایش جمعیت در نظر گرفته شود.
رابطه عاطفی پدر و فرزند

در این باره رهبر انقلاب تاکید کردند: «مساله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جدا جلویش گرفته شود. دستگاه‌های دولتی مطلقا به خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود.» محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی مباحث گوناگونی مطرح کردند. از جمله یکی از موضوعات مهمی را که تاکید داشتند توجه به مساله افزایش جمعیت بود.

لایحه افزایش جمعیت در مجلس

وی با اشاره به اینکه مراحل تدوین لایحه افزایش جمعیت در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، افزود: شورایعالی انقلاب فرهنگی از چند سال پیش در موضوع جمعیت فعالیت‌های مطالعاتی عمیقی انجام داده که حاصل آن مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره در معرض‌بودن و افول شدید جمعیت کشور است. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین خاطرنشان کرد: نرخ باروری در کشور در سال 65، 4/6 درصد بوده و قرار بود در سال 90 به 4 درصد تبدیل شود که متاسفانه در سال 71 در نرخ باروری به 4 درصد رسیدیم و در سال 90 نرخ باروری به 7/1 درصد رسید که زیر حد جانشینی است. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حد جانشینی جمعیت یعنی اینکه هر پدر و مادر حداقل 2 فرزند داشته باشند و اگر چنین شود یک جامعه ثبات جمعیتی پیدا می‌کند. عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های کنترل جمعیتی که در 20 سال گذشته در کشور انجام گرفته، قرار بود اگر هم بحث کنترل جمعیت در مقطعی پس از انقلاب اسلامی و در سال‌های 64 و 65 تایید داشت اما قرار بود پایشی در این باره انجام شود و مواظبت شود تا نرخ باروری از زیر حد جانشینی عبور نکند. وی با بیان اینکه چون این غفلت صورت گرفت جمعیت کشور بشدت در معرض کاهش قرار گرفت، افزود: این حادثه‌ای که در حال حاضر اتفاق افتاده حاصل همان سیاست‌های گوناگون کنترل جمعیت است که از جمله آنها سیاست پیشگیری از باروری به‌صورت سازماندهی و مدیریت شده و با استفاده از وسایل پیشگیری و با استفاده از عقیم‌کردن مردان و زنان است. وی همچنین اظهار داشت: این اقدامات مربوط به سیاست‌های کنترلی بوده که سال‌های سال یکی از آسیب‌های جدی ما در ارتباط با مساله جمعیتی است.

لایحه و طرح موضوع جمعیت در مجلس در حال طی مراحل قانونی است و امیدواریم مجلس هم کمک کند تا این موضوع به ثمر برسد تا سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته و استفاده از وسایل گوناگون پیشگیری و جلوگیری از باروری با استفاده از امکانات بیت‌المال و دولتی جلویش گرفته شود

جلوی عقیم‌سازی باید گرفته شود

مخبردزفولی با اشاره به دیدار اخیر با رهبر انقلاب، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید کردند که «مساله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود. دستگاه‌های دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این فرمایشات رهبری نشان می‌دهد که ایشان توجه ویژه‌ای به بحث جمعیت دارند و بر جایز نبودن صرف بیت‌المال برای تهدید نسل و کنترل جمعیت تاکید دارند.این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد تاکید رهبر انقلاب به موضوع جمعیت فتوای ایشان است و معظم‌له به‌عنوان ولی‌فقیه بر این بحث تاکید حکومتی دارند، گفت: لایحه و طرح موضوع جمعیت در مجلس در حال طی مراحل قانونی است و امیدواریم مجلس هم کمک کند تا این موضوع به ثمر برسد تا سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته و استفاده از وسایل گوناگون پیشگیری و جلوگیری از باروری با استفاده از امکانات بیت‌المال و دولتی جلویش گرفته شود.

وازکتومی چیست؟

تاکیدات مکرر رهبری

این در حالی است که تا پیش از این هم رهبر معظم انقلاب بار‌ها در سخنان و فرمایشات خود نسبت به ضرورت افزایش جمعیت در کشور هشدار داده بودند. پیش از این نیز ایشان بارها درباره مساله پیری جمعیت هشدار داده و تاکید کرده بودند در آینده نه‌چندان دور با کشوری پیر مواجه خواهیم شد و باید برای پیشگیری از این رخداد از هم‌اکنون به فکر بود. بخش کوتاهی از سخنان گهربار چندی پیش ایشان هم اینک پیش روی شماست: «مساله جمعیت كه به جد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مساله بسیار مهمی است. بلاشك از نظر سیاست كلی، كشور باید برود به سمت افزایش جمعیت؛ البته به نحو معقول و معتدل. همه اشكالات و ایرادهایی كه وارد می‌شود- كه بعضی از اشكالاتی را هم كه مطرح می‌كنند ما دیده‌ایم - قابل برطرف‌شدن و قابل پاسخ دادن است. آنچه مهم است این است كه كشور ما با ظرفیت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود احتیاج دارد به یك جمعیت بیشتر، علاوه بر این- همان طور كه قبلا هم گفته‌ایم- مساله نمای جوان برای كشور یك مساله اساسی و مهم و تعیین كننده است. آنطور كه اهل علم و اهل تحقیق بررسی كرده‌اند و جوانب قضیه را ملاحظه كرده‌اند و آمارها را مورد مداقه قرار داده‌اند، ما اگر چنانچه با این شیوه‌ای كه امروز داریم حركت می‌كنیم پیش برویم، در آینده نه‌چندان دور، یك كشور پیری خواهیم بود كه علاج این بیماری پیری هم درحقیقت در دسترس نیست؛ حالانه [اینكه] در دسترس ما نیست، [بلكه] در دسترس هیچ‌كس نیست؛ یعنی امروز كشورهایی كه در دنیا دچار پیری شده‌اند و قدرت «زاد و ولد» خودشان را از دست داده‌اند، به دشواری می‌شود گفت كه راه علاجی برای حل این مشكل دارند. ما هم به‌طور طبیعی با همین مشكل مواجه خواهیم شد و نباید بگذاریم به اینجا برسد البته مبانی اسلامی و تفكر اسلامی در زمینه جمعیت و افزایش جمعیت و با توجه به وضع جغرافیای سیاسی منطقه و كشور جمهوری اسلامی یك چیزهای روشن و واضحی است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : وطن‌امروز و تسنیم