تبیان، دستیار زندگی
شهید آیة الله صدوقی كه به حق ، شیخ الشهدا و سومین شهید محراب نامیده شده است، نماینده امام خمینی (ره) در استان و امام جمعه یزد بود، درآخرین نماز جمعه اش كه مصادف با دهم ماه مبارك رمضان 1402 مطابق با یازدهم تیرماه 1361 بود، بع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارمین شهید محراب

شهید آیة الله صدوقی كه به حق ، شیخ الشهدا و سومین شهید محراب نامیده شده است، نماینده امام خمینی (ره) در استان و امام جمعه یزد بود، درآخرین نماز جمعه اش كه مصادف با دهم ماه مبارك رمضان 1402 مطابق با یازدهم تیرماه 1361 بود، بعد از ادای نماز، منافقی قسی القلب به ایشان نزدیك شد و با به آغوش كشیدن آن پیر زاهد و منفجر كردن نارنجكی كه در دست داشت، وی را به شهادت رساند و این همان معراج الی سوی الله بود كه شهید ، آرزویش را داشت و بارها از خدا خواسته بود. این عالم شهید از یاران صدیق و باوفای امام خمینی (ره) و یاور مردم محروم بود و خود را از مردم جدا نمی دانست.

زندگینامه

در سال 1327 هجری قمری ، در خانواده ای روحانی در یزد متولد شد. پدر او آقا میرزا ابوطالب صدوقی از روحانیون معروف یزد بود  و امامت مسجد روضه محمدیه را بر عهده داشت و یكی از مراجع برتر دوران خود به شمار می رفت. محمد در سن هفت سالگی پدر ، و در سن نه سالگی مادر خویش را از دست داد.

وی تحصیلات حوزوی را تا حدود لمعه و قوانین در مدرسه عبدالرحیم خان یزد به پایان رساند و در سال 1348 قمری ، جهت ادامه تحصیلات عازم اصفهان شد و سال بعد برای ادامه تحصیل به قم عزیمت، و حدود 21 سال جهت كسب علوم و معارف اسلامی و استفاده از محضر اساتید بزرگ در آن شهر اقامت گزید. در آغاز چند سالی از محضر آیة الله شیخ عبدالكریم حائری كسب فیض نمود.

بعد از ارتحال آیة الله حائری (ره) ، در سال 1355 قمری با توجه به این كه مرجع آن زمان آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی در نجف اقامت داشتند وسرپرستی حوزه بلاتكلیف مانده بود، بنا به پیشنهاد امام خمینی (ره) و عده ای از مدرسین حوزه ، از حضرت آیة الله بروجردی كه در آن زمان در بیمارستان فیروز آبادی بستری بودند و محل سكونتشان بروجرد بود، دعوت به عمل آوردند تا به قم بروند وسرپرستی حوزه علمیه قم و طلاب را در آن شرایط خاص به عهده گیرند و برای این امر آیة الله شیخ محمد صدوقی به همراه چند تن دیگر مأمور شده و موفق به جلب نظر حضرت آیة الله بروجردی گشتند و آن بزرگوار رحل اقامت در قم افكندند.

آیة الله صدوقی نقش عمده ای در سازماندهی حوزه بر عهده گرفت و ضمن تدریس علوم دینی ، خود نیز از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محمد تقی خوانساری، حجت، صدر و بروجردی استفاده نمود .

صدوقی در سال 1330 شمسی به یزد مراجعت كرد و بنا به پیشنهاد روحانیون سرشناس یزد ، در آن شهر ماند ، و به تدریس مشتاقان پرداخت و با ایجاد تغییراتی ، مدارس دینی را نوسازی نمود.

امام و آیة الله صدوقی

آیة الله صدوقی پس از چند سال اقامت در یزد ، عازم قم شد ، و در آنجا با امام (ره) كه از مدرسین بزرگ حوزه بودند، بیش از پیش آشنا گردید . آیة الله صدوقی ، هفته ای چند جلسه به خدمت ایشان می رسیدند.

با شروع نهضت امام(ره) درسال 1341 و ادامه آن، آیة الله صدوقی نیز با نهضت ایشان همراه و همگام شد و نقش بزرگی را در سازماندهی روحانیون وروشنگری مردم یزد ایفا كرد و از آن تاریخ در تمام فراز و نشیب های حركت انقلاب اسلامی از یاران امام(ره) بود و از مروّجان افكار متعالی رهبر كبیر انقلاب اسلامی به شمار می آمد .

پس از تبعید امام (ره) به تركیه و سپس به نجف اشرف ، ارتباط مرحوم صدوقی با امام از طریق مراسلات برقرار بود و تا آخرین حد توان خویش، امام (ره) را در مبارزه با رژیم همراهی می كرد.

صدوقی پیام های امام (ره) را كه توسط تلفن به او می رسید، به اطلاع علمای مشهد، تبریز ، شیراز و دیگر شهرها می رساند.

شهید صدوقی در مبارزه با شاه ، یكی از محورهای مبارزه به حساب می آمد  . او اعلامیه هایی درمحكوم نمودن جنایات رژیم از جمله فاجعه سینما ركس آبادان صادر كرد ، بعد از پیروزی انقلاب نیز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بود.

شهید آیة الله صدوقی در تاریخ 31 مرداد 1358 به عنوان امام جمعه منصوب شد

(1) و هنگامی كه حادثه تاسف بار زلزله كرمان به سال 1360 روی داد از طرف امام خمینی (ره) مسئول رسیدگی به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زیادی را در این راه متحمل گشت.(2)

قربانی شدن و قربانی دادن در راه انقلاب و پیروزی آن اجتناب ناپذیراست به ویژه انقلابی كه برای خداست... قربانی برای یك انقلاب بزرگ ، نشانه یك پیروزی و نزدیك شدن به هدف است.

... چه كسی اولی به شهادت است در زمانی كه كفر بنی امیه اسلام را تهدید می كرد، از فرزند معصوم پیامبراسلام(ره) و فرزندان و اصحاب او چه كسی اولی به شهادت است ، در عصری كه استكبار جهانی و فرزندان خلف آن درداخل و خارج، اسلام عزیز را تهدید می كنند، از امثال شهید بزرگوار ما ،  فقیه متعهد و فداكار اسلام ، شهید صدوقی عزیز- رضوان الله علیه- شهید بزرگی كه در تمام صحنه های انقلاب حضور داشت ویار و مددكار گرفتاران و مستمندان بود... این مدعیان خدمت به خلق و قیام برای خلق كه در بیغوله ها خزیده و در حال انقلاب به چپاول اسلحه و مهمات بیت المال خلق فعالیت شبانه روزی نمودند،اینك كه خداوند تعالی چهره كریه شان را آشكار كرد و دستشان را ازمال و جان خلق الله كوتاه نمود، چنین خدمتگزارانی را از این خلق می گیرند... این جانب دوستی عزیز كه بیش از 30 سال با او آشنا و روحیات عظیمش را ازنزدیك درك كردم از دست دادم و اسلام خدمتگزاری متعهد و ایران فقیهی فداكار و استان یزد سرپرستی دانشمند را از دست داد [ اما ]  در ازاء آن به هدف نهایی ، كه آمال این شهیدان است نزدیك شد.

(3)

پی نوشتها:

1- صحیفه نور، ج 8، ص 259( 31/5/1358)

2- فرمان امام (ره) به آیة الله صدوقی ، 22/3/1360، صحیفه نور، ج 14، ص 276.

3- صحیفه نور، چاپ دوم، ج 9، ص 456-455، 11/4/1361

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.