تبیان، دستیار زندگی
زیبایی در دندانپزشکی شامل آن دسته از خدماتی می‌شود که به‌منظور ارتقای وضع ظاهری دندان‌ها، لثه، لب‌ها و در تمام قسمت‌های دهان انجام می‌گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض روانی بدشکلی دندان‌ها


زیبایی در دندانپزشکی شامل آن دسته از خدماتی می‌شود که به‌منظور ارتقای وضع ظاهری دندان‌ها، لثه، لب‌ها و تمام قسمت‌های دهان انجام می‌گیرد، اما لفظ بیمار برای فردی که خواستار دریافت درمان‌های زیبایی است صحیح نیست، زیرا این‌گونه درمان‌ها برای فردی انجام می‌پذیرد که بیماری دندانی ندارد، یا این‌که به همراه نیاز درمانی، خواستار بهبود ظاهری دندان‌های خود است.


روش های زیبا کردن دندان

در افراد، ژن مسئول رشد فک ها کاملا مستقل از ژن مسئول تکامل دندان هاست. بنابراین هر گونه ناهماهنگی در نسبت میان اندازه دندان ها با رشد فک بالا و پایین، می تواند به نامرتب شدن یا شلوغی دندان ها از یک طرف و فاصله افتادن میان دندان ها از طرف دیگر منجر شود.

البته عوامل دیگری هم می تواند به بی نظمی در آرایش دندان ها بیانجامد، از جمله زود از دست دادن دندان ها و پوسیدگی بین دندانی، بخصوص در دندان های شیری که به کاهش فضای فکی و در نتیجه از دست رفتن فضای لازم برای رویش دندان های دائمی منجر می شود.

بیماری های لثه نیز از طریق لقی دندان ها و حرکات نامطلوب دندانی باعث ایجاد ظاهر نامطلوب برای بیمار می شود و عوارض مهمی مثل عفونت، درد و بوی نامطبوع دهان را ایجاد می کند.

این که از دندانپزشک خود بخواهید بلافاصله دندان های شما را سفید کند، انتظار معقولی نیست، زیرا شاید ابتدا لازم باشد پوسیدگی دندان، ترمیم شود یا داروی مصرفی بیمار عوض شود و بعد برای سفید کردن یا بلیچینگ اقدام شود

بنابراین اگر به دنبال بهبود ظاهری دندان های خود از طریق ردیف شدن دندان ها هستید در درجه اول باید از سوی یک دندانپزشک باتجربه در زمینه زیبایی یا متخصص ترمیمی و زیبایی به طور دقیق معاینه شوید تا علت نامرتبی دندان ها تشخیص داده شود، زیرا در بسیاری موارد ممکن است به یک درمان جامع تر مثل ارتودنسی هم نیاز داشته باشید. بنابراین بی توجهی به علت زمینه ساز نامرتبی دندان ها، براحتی به شکست درمان زیبایی و اتلاف هزینه و زمان شما می انجامد.

در این زمینه متخصصان ترمیمی و زیبایی هر روزه با افرادی مواجه می شوند که سرخورده از انجام این گونه درمان های شتابزده در مراکزی هستند که ادعا کرده بودند قادر به مرتب کردن دندان ها در یک جلسه هستند که متاسفانه رفع مشکلات به وجود آمده برای آنها در بسیاری موارد براحتی ممکن نیست.

روش های زیبا کردن دندان

بد رنگی؛ تغییر رنگ و لکه های روی دندان

در خصوص تغییر رنگ دندان، ابتدا باید علت آن مشخص شود یا دست کم معلوم شود که منشأ داخلی چون غذا، نوشیدنی، دخانیات، بهداشت ضعیف، سایش های طبیعی یا غیرطبیعی یا منشأ خارجی مانند بعضی داروها، عفونت های دوران کودکی، بیماری های مادرزادی، سابقه ضربه، عفونت و پوسیدگی دندان دارد و سپس برای درمان آنها اقدام کرد.

این که از دندانپزشک خود بخواهید بلافاصله دندان های شما را سفید کند، انتظار معقولی نیست، زیرا شاید ابتدا لازم باشد پوسیدگی دندان، ترمیم شود یا داروی مصرفی بیمار عوض شود و بعد برای سفید کردن یا بلیچینگ اقدام شود.

همین طور از دندانپزشک خود بخواهید انواع روش های سفید کردن دندان را برای شما به طور کامل توضیح دهد و اگر به حساسیت های دندانی مثل حساسیت به سرما و گرما دچار هستید، حتما دندانپزشک خود را مطلع کنید، زیرا سفید کردن باعث تشدید این علائم می شود.

همچنین بدانید سفید کردن دندان گرچه ضرری ندارد، ولی درمان دائمی بشمار نمی آید.

روش های زیبا کردن دندان

تعویض پرکردگی ها با مواد همرنگ دندان

اگرچه مواد سیاه رنگ یا آمالگام بخصوص اگر قدیمی باشد منظره زیبایی ندارد و با نفوذ به نسج دندان، رنگ آن را کبود و تیره می کند که حتی از فاصله دور هم قابل مشاهده است، ولی در درجه اول باید بررسی شود این پرکردگی ها معیوب است یا خیر یعنی شکستگی، لب پریدگی، لقی یا پوسیدگی ثانویه وجود دارد یا نه.

همچنین وضع دندان و ریشه آن باید با رادیوگرافی و دیگر تست ها مشخص و سپس با مواد بسیار زیباتر همرنگ دندان یا کامپوزیت تعویض شود.

لازم است بدانید ترمیم همرنگ، درمان بسیار حساس تر، دقیق تر و زمانبرتر از یک ترمیم سیاه نیاز دارد و باید از مواد خاصی به عنوان عایق بندی در زیر آن استفاده شود تا بیمار دچار عوارضی مثل حساسیت شدید و درد موقع جویدن نشود، زیرا این عوارض پس از ترمیم همرنگ، زیاد پیش می آید.

روش های زیبا کردن دندان

اصلاح بدشکلی دندان ها

در این زمینه هم باید مشکلات قبلی مورد بررسی قرار بگیرد تا از میزان فضای موجود و مورد نیاز برای اصلاح دندان و میزان تراش لازم برای ردیف کردن دندان های چرخیده و بیرون زده آگاهی پیدا کرد.

در بسیاری موارد، نیاز به قالب گیری اولیه و مطالعه مدل گچی دندانی وجود دارد. با این حال اگر فقط یک یا تعداد محدودی از دندان ها مبتلا باشند، با کارهای زیبایی مثل لامینیت، ونیر و یا پلاک ارتودنسی ساده می توان مشکل را برطرف کرد.

پوشش بیمه ای خدمات زیبایی در دندانپزشکی

متاسفانه سازمان های بیمه گر و مسئولان وزارت بهداشت این گونه خدمات را درمان های لوکس و واجب تلقی می کنند و بسیاری از بیمه ها از پذیرش این گونه درمان ها سرباز می زنند و بار سنگین هزینه این درمان ها را به دوش فرد متقاضی می اندازند، در صورتی که بدشکلی دندانی، هزینه های اجتماعی سنگین تری را در اثر عوارض منفی روانی ایجاد شده در فرد مانند نداشتن اعتماد به نفس، ایجاد تفکر منفی نداشتن موفقیت شغلی و ازدواج و... به دنبال دارد.

نکته مهم در مورد انجام درمان های زیبایی دندان آن است که باید از پزشک خود بخواهید ماهیت و علت مشکل دندانی شما را مشخص کند و سپس انتخاب درمانی ممکن را با شما در میان گذارد و محاسن و معایب هر روش را به طور کامل برایتان توضیح دهد. در واقع این شما هستید که با کمک پزشک خود، مناسب ترین درمان را انتخاب می کنید.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم - دکتر فرشید میرمطلبی ، دندانپزشک، متخصص ترمیمی و زیبایی

مطالب مرتبط:

13 روش زیبا کردن دندان‌ها

22 عادتی که دندان‌ها را خراب می‌کنند

10 علت بدرنگ شدن دندان‌ها

وقتی موقع خندیدن لثه هم دیده شود

ارتودنسی؛ مرتب کردن دندان‌های کج‌وکوله

ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.