تبیان، دستیار زندگی
پروستات، غده ای به اندازه یک گردوی کوچک در زیر مثانه و جلوی مقعد است. شایع ‌ترین مشکل پروستات، بزرگ شدن آن می ‌باشد. این مسئله با افزایش سن طبیعی است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 روش تشخیص بزرگی پروستات


 پروستات، غده ای به اندازه یک گردوی کوچک در زیر مثانه و جلوی مقعد است. شایع ‌ترین مشکل پروستات، بزرگ شدن آن می ‌باشد. این مسئله با افزایش سن طبیعی است، ولی گاهی مشکلاتی ایجاد می کند.


بیماری مردان

پروستات یک غده بسیار مهم در مردان است. مایع منی در پروستات ساخته می ‌شود، بنابراین سلامت پروستات رابطه مستقیمی با سلامت باروری در مردان دارد.

هنگامی که پروستات بزرگ می‌شود، بر مجاری ادراری فشار وارد می‌کند و باعث بروز مشکلات ادراری می‌شود.

بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند خوش‌خیم باشد و به سرطان پروستات منجر نشود.

با نزدیک شدن سن مردان به سنین میانسالی (حدود 50 سالگی به بعد)، احتمال بزرگ شدن پروستات بیشتر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این افراد با آن روبرو می‌شوند، مشکلات ادراری می‌باشد. این افراد در شروع ادرار کردن دچار مشکل می‌شوند. برای توقف ادرار کردن نیز ممکن است دچار مشکل شوند و یا با جریان ضعیف ادرار روبرو شوند. ممکن است با مشکل تکرر ادرار و نیاز فوری برای تخلیه ادرار نیز مواجه شوند.

هر چه بزرگ شدن پروستات بیشتر شود، مشکلات مربوط به آن نیز بزرگ‌تر می‌شود؛ مثلا در مراحل پیشرفته‌تر، بزرگ شدن پروستات می‌تواند تا آن جا پیش برود که خون وارد ادرار شود و احتمال ابتلای فرد به عفونت‌های ادراری را افزایش دهد.

احتمال دارد بزرگی خوش خیم و بدخیم پروستات با هم وجود داشته باشند. بنابراین لازم است در تمام بیمارانی كه با علام بزرگی خوش خیم پروستات مراجعه می‌كنند، آزمایش PSA خون و معاینه پروستات انجام شود

نقش پروستات چیست؟

نقش پروستات تولید مایع منی و روان کردن حرکت اسپرم ها به خارج بدن است.

بزرگ شدن پروستات مهم است؟

اگرچه بزرگ شدن پروستات در ابتدا مسئله حادی به نظر نمی‌رسد، اما باید به مردان جامعه آموزش‌های لازم داده شود تا در صورت مشاهده علایم اولیه آن، به پزشک متخصص مراجعه کنند تا جلوی پیشرفت آن گرفته شود.

مردان بالای 45 تا 50 سال به محض مشاهده علایم ادراری حتی در سطح خفیف، باید به اورولوژیست مراجعه کنند تا بررسی‌های بیشتر برای آن‌ها انجام بگیرد.

مشکلات ادراری می‌ تواند سبب عفونت مثانه، التهاب پروستات و یا حتی در صورت سهل انگاری سرطان پروستات شود.

بر اساس گفته انجمن اورولوژی ایران، بهتر است بدانید بزرگی خوش خیم پروستات علت سرطان پروستات نیست. اما احتمال دارد بزرگی خوش خیم و بدخیم پروستات با هم وجود داشته باشند.

بنابراین لازم است در تمام بیمارانی كه با علام بزرگی خوش خیم پروستات مراجعه می‌كنند، آزمایش PSA خون و معاینه پروستات انجام شود.

بزرگ شدن پروستات در مردان

علایم بزرگ شدن پروستات

تب و لرز علائمی هستند که خیلی زود در این بیماری بروز پیدا می‌کنند، اما متأسفانه به علت وجود این دو علامت در سایر بیماری‌ها، معمولا مورد غفلت مردان قرار می‌گیرند و کمتر کسی بین این دو علامت با بزرگ شدن پروستات ارتباط برقرار می‌ کند.

علائم اولیه: درد ناشی از بزرگ شدن پروستات نیز از دیگر علائم است.

اگر علاوه بر درد، به تب و لرز نیز مبتلا باشید علامت روشن‌تری از بزرگ شدن پروستات به شما خواهد داد. این دردها در ناحیه شکم، منطقه بین ناحیه تناسلی و مقعد و درد و سوزش هنگام ادرار کردن می‌ باشد.

علایم پیشرفته‌ تر: اگر تا این مرحله این بیماری تشخیص داده نشود، این درد گسترده‌ تر می‌شود و باعث می‌شود که عادات ادرار کردن شما تغییر پیدا کند و نیاز فرد به مکرر ادرار کردن با فواصل کم را زیاد می‌کند. ممکن است ادرار شما جهنده باشد.

علایم دیگر: بزرگ شدن پروستات می‌تواند سبب عفونت ادراری نیز شود.

تذکر: اگر مرد میانسالی هستید که حداقل با یکی از این علایم روبرو هستید، نزد متخصص اورولوژیست بروید تا بررسی‌های لازم برای شما انجام شود.

اورولوژیست چه تست‌هایی را برای تشخیص این بیماری انجام می‌دهد؟

1- معاینه و مشاهده مستقیم: اورولوژیست از ناحیه مقعد تا پروستات فرد را معاینه می‌کند تا هر گونه مشکل غیر طبیعی در این ناحیه را بررسی کند. پزشک هر گونه بزرگ شدن، عفونت و یا برجستگی در این ناحیه را گزارش می ‌دهد.

2- تستPSA  خون: برای بررسی اینکه آیا سرطان پروستات وجود دارد یا نه، تستPSA   خون از فرد گرفته می‌شود. اگر میزان پروتئینی که پروستات می‌ سازد در خون بالا باشد، پزشک به سرطان پروستات مشکوک می‌ شود. برای اطمینان از آن آزمایش‌های دیگری را نیز انجام می‌دهد.

3- تجزیه شیمیایی ادرار: در اغلب موارد تجزیه ادرار بهترین و مناسب‌ترین روش برای بررسی سلامت پروستات می ‌باشد. نمونه ادرار از فرد گرفته می‌شود و زیر قوی‌ترین میکروسکوپ‌ها آزمایش می‌شود. معمولا تغییر رنگ ادرار، بیانگر نوعی عفونت باکتریایی می‌باشد. مشاهده خون در ادرار نشان دهنده وجود سنگ کلیه و یا عفونت می‌باشد.

4- سونوگرافی مقعدی: اگر بیمار مشکوک به سرطان پروستات باشد، پزشک سونوگرافی را برای او تجویز می‌کند. پروب با فرکانس بالا از طریق مقعد وارد بدن فرد مشکوک می‌ شود. این امواج، تصویری از پروستات فرد بر روی مانیتور ارائه می ‌دهد. پزشک می ‌تواند با مشاهده این تصاویر، هر گونه بی نظمی، برآمدگی و یا تومور را تشخیص دهد. اگر توده‌ای نظر پزشک را به خود جلب کند، می ‌تواند از آن نمونه برداری کند و آن را برای بررسی‌ های بیشتر به آزمایشگاه بفرستد.

5- تصویربرداریMRI : اگر در مرحله قبل، پس از انجام بیوپسی معلوم شد که تومور سرطانی است، پزشک از  MRI استفاده می ‌کند تا میزان گسترش و حجم تومور را اندازه گیری کند. تصاویر بدست آمده از MRI در سه جهت مختلف می ‌توانند محل ضایعه را بررسی کنند و تصویر سه بعدی از اندام داخلی و تومورهای آن بدست آورند.

این تست بسیار گران می‌ باشد، اما قدرت و حساسیت خوبی برای تشخیص افراد مبتلا به سرطان دارد و می‌ تواند اندام‌ های درگیر شده در اطراف پروستات را نیز به پزشک نشان دهد.

چرا انجام آزمایش پروستات ضرورت دارد؟

- چون عوارض بیماری های پروستات دردناک و رنج آور است .

- چون با تشخیص به موقع ، نتیجه درمان موفق تر خواهد بود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

کار غده پروستات در آقایان

بزرگ شدن طبیعی پروستات در مردان

بزرگ شدن پروستات همیشه خطرناک نیست

سرطان پروستات در آقایان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.