تبیان، دستیار زندگی
سرانجام اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته قانون ارائه سبد کالای دولتی به برخی اقشار جامعه را به‌منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه، سبد کالا شامل 1/8کیلوگرم روغن‌نباتی مایع،10 کیلوگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات پرداخت سبد كالایی اعلام شد


سرانجام اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته قانون ارائه سبد کالای دولتی به برخی اقشار جامعه را به‌منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.
سبد کالا

در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه، سبد کالا شامل 1/8کیلوگرم روغن‌نباتی مایع،10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم گوشت مرغ، 800 گرم پنیر بسته‌بندی uf و8/1 کیلوگرم تخم‌مرغ به افراد مشمول این تصویبنامه در دو نوبت تا پایان سال 1392 تحویل می‌شود. افراد مشمول این تصویبنامه هم همه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و همه کارگران مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی هستند. علاوه بر این روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان (به‌تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و دانشجویان متأهل (به ‌تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی) و طلاب (به‌ تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه)، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مۆسسات آموزش عالی نیز از این سبد بهره‌مند خواهند شد. این سبد به‌صورت رایگان و در ازای بن تحویل خواهد شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجاز به انتخاب بن کاغذی یا کارت الکترونیکی برای تحویل کالاست. قابل بیان است معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این تصویبنامه را تا سقف مبلغ 15 هزار میلیارد ریال از محل ردیف‌های متفرقه تأمین و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.خب! تا اینجای مصوبه همه چیز روبه‌راه است اما آنچه در راه اجرای مصوبه و توزیع سبد، دست‌اندرکاران را با گزینه‌های متفاوتی روبه‌رو کرده چگونگی توزیع این کالاها و رساندن آن به دست مردم است. حال یک سبد کالا مانده و هزار سودای توزیع که به گرفتاری جدید مسۆولان وزارت صنعت و رفاه تبدیل شده است.

براساس تغییرات نرم‌افزاری انجام شده روی شبکه کارت‌های بانکی مورد استفاده سرپرستان خانوار در دریافت یارانه‌های نقدی، شرایطی به وجود خواهد آمد که مبالغ سبدهای کالا در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده و با تغییراتی که روی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌های منتخب توزیع‌کننده این کالاها به لحاظ نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت، قابلیت دریافت سبد کالا بدون هیچگونه نقل و انتقال وجه دستی صورت می‌گیرد

در این میان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ارائه پیشنهادات این سازمان برای شبکه توزیع سبد‌کالایی دولت به وزارت صنعت خبر داد و گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری و کارمندی و سازمان میادین شهر از جمله شبکه‌های توزیع پیشنهادی است. یدالله صادقی افزود: هنوز ساز و کار اجرایی این دو سبد کالایی به سازمان صنعت استان تهران ابلاغ نشده است. از سوی دیگر سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار در جایگاه بن‌کارت الکترونیکی برای توزیع اقلام سبد کالایی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه براساس طراحی‌های انجام شده، هیچ امکانی وجود ندارد که فردی بتواند جز بسته کالایی، پولی را دریافت کند.

علی‌محمد گودرزی با بیان اینکه این کارت‌ها در 100 هزار نقطه توزیع در کشور قابلیت اجرا خواهد داشت، افزود: براساس تغییرات نرم‌افزاری انجام شده روی شبکه کارت‌های بانکی مورد استفاده سرپرستان خانوار در دریافت یارانه‌های نقدی، شرایطی به وجود خواهد آمد که مبالغ سبدهای کالا در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده و با تغییراتی که روی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌های منتخب توزیع‌کننده این کالاها به لحاظ نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت، قابلیت دریافت سبد کالا بدون هیچگونه نقل و انتقال وجه دستی صورت می‌گیرد.

سبد کالا ، خرید

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از طریق طرح شاپرک، حمایت راهبردی برای فعال کردن ایجاد اتصال میان بانک‌ها را برقرار می‌سازد و مدیران این بانک نیز برای این طرح مهم ملی، همکاری فعال خود را آغاز کرده‌اند که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با وجود چالش‌هایی که همواره بر اجرای طرح‌های ملی در حوزه الکترونیک وجود دارد اما این طرح آغازی برای تحول پی‌درپی برای استقرار دولت الکترونیک باشد. گودرزی افزود: سبد کالای تعیین شده از سوی دولت، کاملا رایگان بوده و در ازای بن تحویل می‌شود، این در حالی است که مطابق این مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت اختیار دارد با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به انتخاب بن کاغذی یا کارت الکترونیکی برای تحویل این سبد بپردازد. اما بشنوید از مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف محلی استان تهران که گفت:80 تعاونی‌ مصرف در استان تهران مسۆول توزیع سبد کالا هستند. ابراهیم طلایی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت استان تهران از اتحادیه تعاونی‌های مصرف محلی هم برای توزیع سبد کالایی دعوت کرده است و این تعاونی‌ها در استان‌های تهران و در شهرهای کرج، شهریار، گلستان، فشم، شمیرانات و شهر ری هستند. طلایی افزود: این 80 تعاونی آدرس کامل و مشخصات و توانایی خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده‌اند. گفتنی است فروشگاه‌های تعاونی مصرف کارکنان دولت (اسکاد)، فروشگاه‌های تعاونی مصرف روستاییان، فروشگاه‌های تعاونی مصرف فرهنگیان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و چند فروشگاه و مجموعه دیگر از جمله زیرساخت‌های توزیع سبد کالایی هستند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع :ایسنا، مهر و تسنیم