تبیان، دستیار زندگی
در آستانه حماسه نهم دی بسیاری از فعالان سیاسی و مذهبی به تحلیل نتایج این حماسه در خاموش كردن آتش فتنه 88 پرداخته‌ و معتقدند آثار و نتایج مبارك این راهپیمایی هنوز كه هنوز است ادامه دارد و در عین حال ابعاد و ویژگی‌های آن به‌طور كامل شناخته نشده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 دی چگونه آتش فتنه را خاموش كرد؟


در آستانه حماسه نهم دی بسیاری از فعالان سیاسی و مذهبی به تحلیل نتایج این حماسه در خاموش كردن آتش فتنه 88 پرداخته‌ و معتقدند آثار و نتایج مبارك این راهپیمایی هنوز كه هنوز است ادامه دارد و در عین حال ابعاد و ویژگی‌های آن به‌طور كامل شناخته نشده است

9دی، فتنه

حماسه نهم دی پس از آن خلق شد كه فتنه‌گران 6 دی ماه سال 88 كه مصادف با روز عاشورا بود حرمت‌شكنی كرده و با ایجاد آشوب و بلوا در سطح پایتخت بزرگ‌ترین توهین را به حرمت عاشورا و محرم مرتكب شدند. متعاقب آن هم مردم مسلمان ایران در شهرهای مختلف كشور تجمع میلیونی به‌راه انداخته و ضمن محکومیت این بی‌حرمتی، برای همیشه به آتش فتنه‌ای كه از فردای انتخابات پس از خرداد 88 شروع شده بود، پایان دادند. از این‌رو حماسه نهم دی به‌عنوان یكی از روزهای ملی و انقلابی در تقویم ایران اسلامی ثبت شد و هر ساله به مناسبت این روز نشست‌ها و سمینارهای مختلفی برگزار می‌شود و ابعاد مختلف فتنه سال 88 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در آستانه چهارمین سالگرد بزرگداشت حماسه 9 دی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی كشور بر این موضوع تاكید كرده‌اند كه این حماسه تجدید پیمان ملت بزرگ و انقلابی ایران با آرمان ‏ها و ارزش‌های انقلاب است.به گفته سیاسیون بسیاری از محافل رسانه‏‌ای و سیاسی غرب نیز بر این موضوع تاكید دارند كه انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن‏ توسط مردم ایران بیمه شد و ملت ایران با حركت عظیم خود در نهم دی ماه و با به نمایش گذاشتن بصیرت و آگاهی، فتنه ‏های دشمنان انقلاب و ایران را با شكست مواجه ساختند.

در آستانه چهارمین سالگرد بزرگداشت حماسه 9 دی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی كشور بر این موضوع تاكید كرده‌اند كه این حماسه تجدید پیمان ملت بزرگ و انقلابی ایران با آرمان ‏ها و ارزش‌های انقلاب است

نمایندگان مجلس نیز بر این موضوع تاكید دارند كه بصیرت و آگاهی ملت در حمایت از ارزش ‏های انقلابی و دینی كه پیش از این نیز بارها آن ‏را به رخ جهانیان كشیده بودند، در نهم دی صحنه‏ای عاشورایی را به نمایش گذاشت. از این رو هوشیاری ملت نشان داد كه تصورات ذهنی قدرت‏‌های بیگانه در مورد ملت ایران، ذره‏ای با واقعیات موجود سازگار نیست.همچنین در بیانیه‌های مختلف نیز بر این موضوع تاكید شده است كه حماسه 9 دی ایستگاه آخر فتنه بوده و این روز سرفصل‌های مهم و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و منشور هدایت و بیداری نسل‌های آینده است.

9دی، فتنه

حیرت دشمنان از حماسه 9 دی

در همین رابطه آیت‌الله محمدعلی علوی‌گرگانی از اساتید برجسته حوزه علمیه در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه گفت: «حماسه 9 دی سال 88 از قبیل نصرت‌های الهی برای ملت شهیدپرور و بزرگ ایران بود كه نشان داد هركس با ولی خدا و امام حسین(ع) مقابله و بی‌حرمتی كند، برای همیشه نابود شدنی است.»

همچنین ائمه‌جمعه سراسر كشور در بیانیه‌ای برای بزرگداشت این روز تاكید كردند: «در شرایط كنونی كه مستكبران زیاده خواه عالم همچون گذشته در پوششی جدید خواسته‌های استكباری خود را با انگیزه‌های غارتگرانه و ستمگرانه بر ملت‌های مظلوم تحمیل می‌كنند و درسركوب افكار واندیشه‌های آزادی خواهانه اصرار می‌ورزند و با شعارطرفداری از حقوق بشر و پاسداری از امنیت جهانی با مایه‌های نژادپرستانه بشریت معاصر را با مشكلات پیچیده‌ای روبه‌رو ساخته‌اند و نگرانی‌های عمیقی برای جهانیان منصف ایجاد كرده‌اند، شایسته است كه بیش از هر زمان ازكلام سرور آزادگان جهان و مكتب پربار عاشورا الهام گرفته و برای بار دیگر اعلام كنیم كه: (هیهات منا الذله).» در ادامه این بیانیه آمده است: اهانت‌های اخیر سردمداران آمریكایی و بی‌ادبی‌های آنان به ساحت پرافتخار ملت ایران باعث می‌شود كه سكوت در چنین شرایطی را خلاف عزت و مصلحت نظام اسلامی و ملت ایران اعلام كرده ودرپاسخ به آنان بگوییم ملتی كه در راه انقلاب و عزت خویش دركارنامه خود با رشادت‌های بی‌نظیر شهدای والامقامی را تقدیم كرده است، هیچ‌گاه مهرخموشی برلب ننهاده است.

به گفته سیاسیون بسیاری از محافل رسانه‏‌ای و سیاسی غرب نیز بر این موضوع تاكید دارند كه انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن‏ توسط مردم ایران بیمه شد و ملت ایران با حركت عظیم خود در نهم دی ماه و با به نمایش گذاشتن بصیرت و آگاهی، فتنه ‏های دشمنان انقلاب و ایران را با شكست مواجه ساختند

ایستگاه آخر فتنه

حزب موتلفه اسلامی در بیانیه خود در رابطه با گرامی داشت یوم‌الله 9 دی عنوان كرده است: یوم الله 9 دی در سال 88 یك نقطه عطف در تاریخ پرافتخار اسلام و ایران است. غرب به سركردگی آمریكا پس از انتخابات شورانگیز سال 88 با تحمیل یك جنگ نرم تحمیلی درصدد سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی برآمد. دراین جنگ، سران روسیاه فتنه به سربازی به خیمه دشمن رفتند و علیه جمهوریت نظام فرمان شورش خیابانی صادر كردند. اسناد و مدارك متقن نشان می‌دهد 17 سفارتخانه خارجی به سركردگی سفارت انگلیس مكار در این جنگ نرم سران فتنه را یاری رساندند. ایستگاه 9 دی آخر فتنه بود. شرارت و خیانت فتنه‌گران با سد بیداری و هوشیاری ملت برخورد كرد و رسوایی ابدی برای آنان به ارمغان آورد.

هدایت و بیداری نسل‌های آینده
9دی، فتنه

در بیانیه وزارت دفاع نیز تاكید شده است: حماسه 9‌دی‌ماه سال 88 از سرفصل‌های مهم و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و منشور هدایت و بیداری نسل‌های آینده كشور در مصاف با كینه‌توزی‌ها و فتنه‌انگیزی‌های دشمنان قسم خورده ایران عزیز و عبور آنان از گذرگاه‌های حساس، پیچیده و پرخطر تاریخی است. تردیدی نیست كه خلق حماسه عظیم نهم دی ماه كه با حضور خروشان و ده‌ها میلیونی ملت ایران و اعلام برائت و بیزاری آنان از اصحاب فتنه و هتك حرمت مقدسات و ارزش‌های مذهبی در روز عاشورا رقم خورد، بیش از هر مقوله‌ای این حقیقت را فریاد زد كه كشور و ملتی كه از نعمت ولایت فقیه و رهبری حكیم و دوراندیش برخوردار است بر هرگونه سختی، توطئه و فتنه‌ای فائق خواهد آمد. بازخوانی و تبیین چرایی حماسه 9 دی و فتنه 88 نیاز دائمی جامعه اسلامی و از رخدادهای آگاهی‌بخش و مولد هوشمندی و هوشیاری برابر سناریوهای دشمنان ایران اسلامی است چرا كه ملت ‌‌تاریخ‌ساز ایران اسلامی با الهام از فرهنگ عاشورایی، اوج شور و شعور دینی، بصیرت سیاسی و ولایتمداری خود را در این روز به نمایش گذاشتند‌.

بخش سیاست تبیان

منبع: تهران امروز