تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید آنچه در هشت ماه فتنه گذشت را به طور کامل بخوانید اعم از اظهارات داخلی و خارجی و رویدادهای سیاسی، حتما به ادامه مطلب بروید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامع ترین روز شمار فتنه 88


اگر می خواهید آنچه در هشت ماه فتنه گذشت را به طور کامل بخوانید  اعم از اظهارات داخلی و خارجی و رویدادهای سیاسی، حتما به ادامه مطلب بروید

برخی از رویدادهای سیاسی شکل و حالت متفاوت به خود می گیرند و به عنوان یک رویداد در تاریخ به ثبت می رسند بیش از یک خاطره بلکه یک پیچ تاریخی اند که گستره بسیاری ازدرس ها، عبرت ها و... را به دنبال داشته اند و رویدادی بیش از یک زمان خاص اند و حواشی خوب و بد آن در زمان های بعدی نیز ادامه خواهند داشت

فتنه

سال 88 و حوادث دهمین دوره ریاست جمهوری نیز از جمله این رویداد ها می باشند آنچه قبل، حین و بعد از انتخابات تحت عنوان فتنه رخ داد موضوعی نیست که هیچگاه از خاطره ملت پاک شود و اثار و نتایج ان نادیده انگاشته شود. رفتار خواص و عوام درآن برهه  در بوته آزمایش قرار گرفت و قابل بررسی و تحلیل است و هم اکنون نیز نوع پگونگی افراد و عملکرد انها در آن رویداد در مناسبات سیاسی به عنوان یک شاخص مد نظر قرار می گیرد اما همه این جریانات وقتی به نهم دی ماه ختم شد جاودانه تر شد به شکلی که نه دی قله ای خاص در جریانات فتنه 88 شد و نقطه پایانی آن.

از نقطه آغاز فتنه تا نقطه پایان آن به ط.ر خاص که نه دی باشد 8 ماه طول کشید. 8 ماهی که خاطرات و رویدادهای بسیاری را در دل خود دارد. امیر حسین ثابتی  تحصیل کرده علوم سیاسی و عضو فعال بسیح دانشجویی در اقدامی اقدام به جمع آوری اخبار و رویدادهای این هشت ماه کرده و آن را تحت کتابی با عنوان"   کتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس"  در سال 89 به چاپ رساند.

مقدمه این کتاب را غلامحسین الهام به رشته نگارش درآورده است.  او در قسمتی از این مقدمه می نویسد"تنه 88 برگ برگ آموزنده دارد. نقش ممتاز رهبر و ولی امر، حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله) را در برون رفت از بحران سازی براندازان به خوبی بارز می کند. عظمت ملت آرمانخواه، دین مدار و ولایت محور را نشان می دهد و عمق کینه ی دشمنان ملت را بارز می کند. سخن گفتن از آن کار بسیار می طلبد و البته در این زمان جرات و جسارت می طلبد. حتی جمع آوری اسناد و اطلاعات آشکار آن نیز باید با تلاش و دقت فراوان توأم باشد چرا که  از زوایای رسانه ای، حماسه شکوهمند ملت ایران را در پشت سرگذاشتن فتنه نمی توان دریافت."

ثابتی درباره کتاب خود می گوید" در این كتاب 1000 صفحه‌ای، تمام اخبار، رویدادها، نامه‌های سرگشاده، موضع‌گیری‌های شخصیت‌ها و ... از 22 خرداد 88 تا 22 بهمن 88 به نقل از رسانه‌های داخلی اعم از صداسیما و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری همچون فارس، ایرنا، برنا، رجانیوز، تابناك و ... به همراه رسانه‌های ضدانقلاب اعم از بی‌بی‌سی فارسی، جرس و ... گردآوری شده است."

وقایع مورد اشاره در این مطلب نه تمام اتفاقات این 8 ماه، که مهم ترین آنهاست و نه تمام مهم ترین اتفاقات بلکه آن دسته از مطالبی است که در شکل دهی و جهت گیری اتفاقات این مدت مستقیم و غیر مستقیم موثر بوده اند و ثبت آن ها برای آیندگان راهگشا خواهد بود

به گفته ثابتی، این كتاب شامل یك ضمیمه‌ای 200 صفحه‌ای نیز هست كه در این ضمیمه به اخبار و رویدادهای مربوط به یكم تا 21 خرداد 88 پرداخته شده است.

کتاب "روزشمار 8 ماه نبرد مقدس" جامع ترین اثر مکتوب پیرامون انتخابات دهم و حوادث پس از آن است که در قالب نزدیک به 2000 خبر مستند تدوین گشته است که یکی از ویژگی های آن میزان چشمگیر استفاده از منابع خارجی و هم چنین رسانه های اصلی اصلاح طلبان می باشد ر

نوسینده اثر درباره اثر خود در چند بند به مواردی اشاره کرده است که چند از آن را در زیر با هم می خوانیم:

* اثر پیش رو، روزشماری است از 22 خرداد تا 22 بهمن ماه 88. در حین جمع آوری این مطلب همواره سعی ام بر آن بوده تا حق توصیف مردمی که خالصانه نشان دادند «بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله - صلی الله علیه و آله- و کوفه و عراق درعهد امیرالمومنین و حسین بن علی- صلوات الله و سلامه علیهما - می باشند» 6 را ادا کنم. شخصا معتقدم «بی طرف» بودن برای یک مسلمان معنایی ندارد و به تبع آن «بی طرفانه» نگاشتن هم بی معناست، چرا که اگر حق و باطلی وجود دارد نباید سکوت کرد و با قوت تمام به نصرت جریان حق پرداخت، اما در عین حال تلاشم بر آن بوده تا در دام تحریف واقعیت گرفتار نشوم، لذا از نقل بدون منبع نقل قول ها و وقایع دوری نموده ام و در تمامی موارد راه پیگیری جهت صحت و سقم آنها مفتوح است و در عین حال شاید یکی از ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه در قیاس با دیگر اثرات مشابه، میزان چشمگیر استفاده از منابع خارجی و هم چنین رسانه های اصلی اصلاح طلبان باشد.

فتنه

*وقایع مورد اشاره در این مطلب نه تمام اتفاقات این 8 ماه، که مهم ترین آنهاست و نه تمام مهم ترین اتفاقات بلکه آن دسته از مطالبی است که در شکل دهی و جهت گیری اتفاقات این مدت مستقیم و غیر مستقیم موثر بوده اند و ثبت آن ها برای آیندگان راهگشا خواهد بود. لذا از نقل وقایع و نقل قولهایی هر چند مهم پیرامون موضوعات دیگر در این 8 ماه از جمله پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، سفرهای استانی و ... خودداری شده است و در مقابل وقایع و نقل قولهایی که مستقیم و غیر مستقیم در پیشبرد و یا توقف روند فتنه نقش داشته اند مورد اشاره قرار گرفته اند.

*  اخبار نقل شده در این کتاب مجموعا به 2 دسته تقسیم می شوند. نخست آنهایی که منبع خبری آنها مستقیما ذکر شده است و با مراجعه به منبع خبری مورد اشاره می توان صحت و سقم آنها را مورد بررسی قرار داد و دوم نیز اظهارات، نقل قولها و بیانیه ها و اطلاعیه هایی که به صورت علنی در جمع در جمع خبرنگاران و یا به طور مکتوب در اختیار پایگاه های اطلاع رسانی متعدد قرار گرفته است که با توجه به مشخص بودن زمان هر یک از آنها می توان با مراجعه به منابع متعدد خبری داخلی و خارجی به اصل آن اظهارات و یا بیانیه ها و اطلاعیه ها دسترسی پیدا کرد.

*  اثر حاضر حاصل 3 ماه تلاش شبانه روزی می باشد. در حین گردآوری این مطلب ناخواسته به مطالعه ده ها هزار خبر داخلی و خارجی روی آوردم. بیش از 100 منبع خبری مختلف داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفت که مهم ترین آنها روزنامه های اعتماد، اعتمادملی، آفتاب یزد، حیات نو، ایران، جوان، کیهان، وطن امروز و...، خبرگزاری ها و سایت های داخلی همچون ایلنا، ایسنا، ایرنا، فارس، مهر، کلمه، سحام نیوز، رجانیوز، پارلمان نیوز، آینده نیوز، جهان نیوز، جمهوریت، شبکه ایران، خبرآنلاین، عصر ایران، تابناک، آفتاب نیوز، الف، نوروز، قلم نیوز و ...، منابع خبری خارجی چون بی بی سی فارسی، میدل ایست آنلاین، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای آمریکا، گویا نیوز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و ...، پایگاه های اطلاع رسانی آیات عظام خامنه ای، مصباح یزدی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی، منتظری، صانعی و هم چنین مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وزارت کشور، شورای نگهبان، قوه قضاییه و ... بوده اند.

در این كتاب 1000 صفحه‌ای، تمام اخبار، رویدادها، نامه‌های سرگشاده، موضع‌گیری‌های شخصیت‌ها و ... از 22 خرداد 88 تا 22 بهمن 88 به نقل از رسانه‌های داخلی اعم از صداسیما و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری همچون فارس، ایرنا، برنا، رجانیوز، تابناك و ... به همراه رسانه‌های ضدانقلاب اعم از بی‌بی‌سی فارسی، جرس و ... گردآوری شده است

لذا به نظر می رسد جامع ترین اثر مکتوب به جا مانده از انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن کتاب پیش رو می باشد که تا جای ممکن بر مبنای روایت وقایع مختلف خبری و نقل قولهای گوناگون به نقل از منابع داخلی و خارجی گردآوری شده است و حتی خلاصه ای از بسیاری از برنامه های رادیویی و تلوزیونی نیز در این مجموعه منعکس شده است و در نهایت این مجموعه در بیش از 260 هزار کلمه در قالب نزدیک به 2000 عنوان خبر مستند تدوین گشته است و در مجموع از میان 244 روز (22 خرداد تا 22 بهمن) تنها 11 روز حاوی اتفاقات مهم و قابل ذکری نبوده است که طبعا نامی از آنها به میان نیامده است لکن در مجموع 233 روز از این فاصله زمانی به طور مفصل و مشروح مورد بررسی قرار گرفته است و این جدا از فرصت 21 روزه اول تا بیست و یکم خردادماه (بازه ی زمانی رسمی فرصت تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم) است که به صورت جداگانه و تحت عنوان ضمیمه کتاب مورد کندوکاو قرار گرفته است.

این كتاب در کنار سه کتاب دیگر در موضع فتنه به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی و با مشاركت حوزه هنری  رونمایی شد. در این مراسم در كنار مولفان آثار، حجت الاسلام روح الله حسینیان رئیس مركز اسناد انقلاب اسلامی، غلامعلی حداد عادل؛ رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حسین قدیانی و افرادی چون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، آیت الله غیوری، غفوری فرد و محمد الهیاری تنی چند از مسئولان فرهنگی حضور داشتند.

این کتاب گوشه ای مجموعه کتاب هایی است که دراینباره منشتر شده است وحال در چاب دوم خود به سر می برد

امین شفیق

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان