تبیان، دستیار زندگی
احتمالاً تا کنون به مسئله‌ی کسب احترام اندیشیده‌اند. در واقع در هر محیط کاری حداقل یک کارمند خوب وجود دارد که همیشه با دیگران با احترام و محبت برخورد می‌کند. اما اغلب این شخص زیاد مورد احترام همکارانش قرار نمی‌گیرد و یا این‌که از شغلش رضایت ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام اینبار در محیط کار


احتمالاً تاکنون به مسئله‌ی کسب احترام اندیشیده‌اند. در واقع در هر محیط کاری حداقل یک کارمند خوب وجود دارد که همیشه با دیگران با احترام و محبت برخورد می‌کند. اما اغلب این شخص زیاد مورد احترام همکارانش قرار نمی‌گیرد و یا این‌که از شغلش رضایت ندارد. در حقیقت، کارمندان به اصطلاح خوب، کسانی هستند که اغلب مورد بی‌‌‌مهری همکاران و مدیران خود قرار می‌گیرند. اگر خودتان کارمند خوبی هستید، زمانش رسیده طرز‌فکر خود را عوض کرده و به آن‌چه استحقاقش را دارید برسید.

کارمند، محل کار

آیا واقعا ارزشش را دارد؟

معمولا افراد خود باعث از دست رفتن احترام‌شان می‌شوند. شخصی که همیشه با دیگران به خوبی و محبت رفتار می‌کند، پس از مدتی از رفتار نه چندان احترام‌آمیز اطرافیانش آزرده‌خاطر خواهد شد. در چنین شرایطی مافوق وی چون می‌بیند او نمی‌تواند در برابر دیگران اعتراضی بکند و از حقوقش دفاع کند، یک‌سری امتیازات را از او می‌گیرد و در نتیجه او دچار ضرر خواهد شد و نمی‌تواند خیلی در کارش پیشرفت کند.

ا ح ت ر ا م یعنی؛

طبیعت انسان این است که بخواهد عضوی از یک جامعه باشد اما از آن مهم‌تر این است که مورد احترام همتایان خود قرار بگیرد. هنگامی که انسان مورد احترام دیگران قرار می‌گیرد، نوعی حس ارزشمند بودن به او دست می‌دهد. همچنین در محیط کار، مورد احترام قرار گرفتن به منزله دیده شدن، شنیده شدن و با ارزش بودن می‌باشد. در حالی‌که بعضی‌ها بر این باورند که احترام اکتسابی است، در واقع همه کارمندان باید توسط همکاران، روسا و مشتریان خود مورد احترام واقع ‌شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند با وجود بی‌احترامی و فشار دائمی دیگران از محیط کارش رضایت داشته باشد.

آیا خیلی خوب هستید؟

شاید نمی‌دانید در محیط کار خوب هستید یا خیر. شاید همین الان که این مطلب را می‌خوانید خودتان و یا یکی از دوستان‌تان مورد بی‌احترامی همکاران‌تان قرار می‌گیرد. زمان آن رسیده از خودتان بپرسید: آیا خوب بودنتان در محل کار واقعا اهداف‌تان را محقق ساخته و یا این‌که تنها زندگی‌تان را به کابوسی تبدیل کرده است؟ شاید دلیل خوب بودن بیش از حدتان این باشد که وظایف دیگران را انجام می‌دهید و می‌ترسید به آن‌ها «نه» بگویید. شاید احساس کنید کسی قدر شما را نمی‌داند و هرگز کارهای‌تان به چشم مدیرتان نمی‌آید. حتی ممکن است فداکاری‌های شخصی انجام دهید تا صرفا دیگران را شاد نمایید. عدم داشتن احترام در محیط کار بدین معناست که هیچ‌کس برای نظرات شما ارزشی قایل نمی‌باشد و حتی در مورد آن‌ها از شما چیزی نمی‌پرسد.

روان شناسان معتقدند که این مهم نیست که کار جدید به عهده گرفته و یا در همان موقعیت قبلی مشغول به کار هستید، شرح وظایف و مسئولیت‌های کار خود را بنویسید

روش‌هایی برای محترم شدن؛

برای بدست آوردن احترام در محیط کار، لازم نیست زیاده‌روی کنید. تنها لازم است نگرش و عزت‌نفس خود را تغییر دهید.

در این راستا به نکات زیر توجه کنید:

مقام و ارزش خود را بدانید: مقام شما در رتبه شغلی و محیط کار شما خلاصه نمی‌شود. به گفته ی امیلی بنینگتون، نویسنده و مشاورکسب و کار ، مقام شما آن چیزی است که مردم در داخل و خارج محیط کار درباره ارزش شما تصور می‌کنند، از آن چشم پوشی نکنید و برای خود ارزش قائل باشید.

ارزش قائل شدن شما برای خود، مقدمه‌ی ارزش قائل شدن افراد در محیط کار برای شماست.

به خودتان احترام بگذارید: اگر می‌خواهید دیگران به شما احترام بگذارند، لازم است اول احترام گذاشتن به خودتان را یاد بگیرید. برای برقراری تناسب میان کار و زندگی و همچنین مراقبت از خودتان وقت بگذارید. از تنش‌های موجود بین چیزهایی که می‌خواهید و کارهایی که مجبورید برای دیگران انجام دهید، بپرهیزید.

وظایف خود را بدانید: روان شناسان معتقدند که این مهم نیست که کار جدید به عهده گرفته و یا در همان موقعیت قبلی مشغول به کار هستید، شرح وظایف و مسئولیت‌های کار خود را بنویسید.به گفته ی او لازم است که درباره وظایف خود کاملا آگاه بوده و به همه‌ی آن‌ها عمل کنید، این می‌‌تواند مقدمه‌ی ارتقا شغلی برای شما باشد.

کارمند، محل کار

کار خوب انجام دهید:  یکی از بارزترین راه ها برای کسب احترام انجام دادن کار با کیفیت بصورت منظم است. افراد به آنهایی که می توانند ضرب العجلها را بفهمند، مشکلات را حل کرده و دید خوبی درباره شرکت ایجاد کنند، احترام می گذارند. علاوه براین، اغلب کسب احترام در رابطه با انجام دادن کار "بالاتر و فراتری از ندای وظیفه است" که اساسا به این معنی است که افراد بیش از آنچه که از آنها خواسته شده باشد، کار انجام می دهند. مسلما ممکن است که عبور از پارامترهای تعیین شده در صورتی که سرپرستی نخواهد که یک فرد بیش از آنچه که از او خواسته شده کاری انجام دهد، ممکن است کمی ریسک به همراه داشته باشد، اما اغلب اوقات افراد از تلاشهای بیشتر قدردانی می کنند. نکته این است که بیش از حد به دستورالعمل ها بی تفاوت نشده و سرپرست و شرکت خود را در معرض ریسک قرار ندهید.

از انتظارات آینده خود آگاه باشید: برای پیشرفت، باید انتظار خود از پیشرفت کاریتان را معلوم و مشخص کنید که هدف شما از پیشرفت در کارتان چیست. با ترسیم اهداف آینده خود، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که درحال انجام مسئولیت برای چه هدفی هستید و چه چیزی را می‌خواهید. دانستن هدف می‌تواند انگیزه‌ی زیادی برای فعالیت درست در محیط کار به شما بدهد.

مراقب ظاهر خود باشید: باید در محیط کار مراقب آراستگی و منظم بودن پوشش و وضعیت خود باشید. بنیگتون معتقد است که آشفته بودن ظاهر، به صورت ناخودآگاه آشفتگی زندگی فرد را به مردم نشان می‌دهد.

اعتمادها را از بین نبرید: موضوعات محرمانه را فاش نکنید، اگرچه این موضوع متعلق به شرکت و یا همکارتان باشد. شما می‌توانید با رازداری، اعتماد و احترام اطرافیان در محیط کار را به سوی خود جلب کنید.

به دیگران احترام و قاطعیت نشان بدهید: مردم از طریق مثال چیزی یاد می‌گیرند. این بدین معناست که مدام باید به آن‌ها نشان دهید چگونه باید به شما احترام بگذارند. بدون آن‌که بخواهید خیلی خوب باشید، احترام و قاطعیت‌تان را به مدیر، همکاران و مشتریان‌تان نشان دهید. حرفه‌ای و بی‌رو دربایستی باشید.

توهین به همکاران ممنوع !: از هرگونه توهین، اسم های مستعار، تحقیر همکاران یا عقاید آنها خودداری کنید.

بنینگتون پیشنهاد می‌کند که با صبور بودن در طی مراحل پیشرفت شرکت، ثابت می‌کنید که برای کار خود زمان گذاشته و برای مافوق‌های خود احترام قائل هستید

گاهی اوقات «نه» گفتن را یاد بگیرید: در محیط کار، خوب بودن با ساده‌لوح بودن اشتباه گرفته می‌شود. این روش را امتحان کنید؛ دفعه بعد که یکی از همکاران‌تان از شما خواست کار او را انجام دهید، بگذارید بفهمد خودتان حسابی کار دارید و چنان‌چه وقت اضافی داشته باشید، به او کمک خواهید کرد. در غیر این‌صورت، به او بگویید از کس دیگری کمک بگیرد.

هنگامی که با همکاران بدقلقی سر و کار دارید که به شما دستور می‌دهند و شما را نادیده می‌گیرند، بصورت کاملا حرفه‌ای به آنها بفهمانید که دیگر نمی‌توانید این رفتار را تحمل کرده و نمی‌گذارید آنها از رفتار خوب و حسن نیت شما سو استفاده بکنند.

صبور باشید: هنگامی که شما فرد بلند پروازی باشید، در صورت طولانی شدن زمان رسیدن به موقعیت مورد نظر، احساس خستگی و ناامیدی خواهید کرد.

بنینگتون پیشنهاد می‌کند که با صبور بودن در طی مراحل پیشرفت شرکت، ثابت می‌کنید که برای کار خود زمان گذاشته و برای مافوق‌های خود احترام قائل هستید.

نکته آخر:

همواره در محیط کاری این قانون طلائی را رعایت کنید:"با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود". با رعایت نکات فوق، می توانید در محیطی سالم، آرام و زیر سایه ی احترام، کار کنید و بازدهی بیشتری داشته باشید.

فرآوری:نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: باشگاه فعلن مجردها/سایت تراز/سایت کار افرینی /مردمان

مطالب مرتبط:

بدون دوست، هرگز!

زیر آب زنی به نام همکار!

ارتباط با آدم‌های مشکل‌دار

کنار آمدن با همکاری که گیر است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.