تبیان، دستیار زندگی
محیط خانه دقیقاً مانند گـُلی است كه تحت شرایط خاصی شكوفا می گردد. پس نسبت به هر بحران و پیشامدی عكس العمل نشان ندهید  و از منابع مستعد استرس و اختلاف بپرهیزید. بدین ترتیب می توانید با زندگی و پیشامدهای آن برخوردی صحیح ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محیط عاطفی مناسب ایجاد كنید

محیط خانه دقیقاً مانند گـُلی است كه تحت شرایط خاصی شكوفا می گردد. پس نسبت به هر بحران و پیشامدی عكس العمل نشان ندهید و از منابع مستعد استرس و اختلاف بپرهیزید. بدین ترتیب می توانید با زندگی و پیشامدهای آن برخوردی صحیح داشته باشید.

هنگامی كه به دنبال كمال مطلوبی برای محیط عاطفی خود یا خانواده خود هستید ، باید چند سئوال مهم را از خود بپرسید . چه نوع فردی هستید ؟ از چه نوع محیطی خوشتان می آید؟ در چه نوع محیطی امكان پیشرفت و ترقی دارید؟ آیا محیط خانوادگی آرامتری را می پسندید؟

خلق محیطی عاطفی پیش از آن كه بستگی به عوامل خارجی داشته باشد ، مستقیماً به خود شما بستگی دارد. مثلاً محل قرار گرفتن مبلمان و رنگ دیوار یا فرش ، درایجاد محیطی عاطفی مؤثر است ، اما مهمترین عامل آن نیست .

مهمترین عواملِ خلق چنین محیطی به عناصری نظیر سرعت فعالیت افراد ، احترام افراد به یكدیگر ، رضایت و توجه كردن به سخنان دیگران بستگی دارد .

به عنوان مثال باید آنچه مدنظر خانواده ماست خلق و تداوم یك محیط ارتباطی آرام باشد. اگرچه ممكن است گاهی ناموفق باشیم ولی به هرحال برای رسیدن به این هدف ، فرصت ها را از دست نمی دهیم. مثلاً با وجودی كه همنشینی و صحبت با یكدیگر را دوست داریم ( و اكثراً چنین می كنیم ) ، ولی به دلیل این كه در آن زمان یكی از اعضای خانواده به آرامش و سكوت نیاز دارد ، از این نیاز خود می گذریم. این طرز تفكر و دیدگاه اگر در میان خانواده ایجاد شود ، آرامشی عمیق خانواده را در بر می گیرد.

به حداقل رساندن عجله و شتابِ غیر ضروری ، مورد دیگری است كه برای اصلاح آن باید همت نموده ، تلاش برای دستیابی به آن را با وجود فرزندان كوچك خود دنبال كنیم. لازم است طی جلسات متعدد با افراد خانواده به این نتیجه برسیم كه برای دست یافتن به این هدف بر رفتارهای متقابل با یكدیگر و حالات شخصی و فردی خود بیشتر تأمل نماییم. مثلاً از فرزندمان بخواهیم كه اگر طبق معمول قصد داشتیم با عجله و شتاب غیر ضروری به كارهای مختلف بپردازیم ، به آرامی ما را آگاه كنند كه آهسته تر پیش برویم. آنها می دانند اتخاذ رفتاری معتدل و عاقلانه در حفظ آرامش محیط خانوادگی نقشی به سزا دارد و به همین دلیل با این یادآوری احساس آرامش بیشتری می كنند.

محیط عاطفی مطلوب از نظر خانواده های مختلف ، متفاوت است . شما نیز با صرف كمی وقت می توانید محیط عاطفی مورد نظر خود را یافته و متعاقب آن تغییرات نسبتاً ساده ای را آغاز و سپس تكمیل نمایید. به احتمال زیاد ایجاد محیط عاطفی مطلوب ، سال های زیادی به طول می انجامد و وقت بسیاری نیاز دارد. پس صبور باشید و اطمینان داشته باشید در راه رسیدن به این هدف موفق خواهید بود.

زهره پری نوش - سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.