تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌های گروهی کره جنوبی می‌نویسند صنعت سینمای این کشور آسیای جنوب شرقی، در سال 2013 به یک رکوردشکنی تازه دست پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تماشاچی کره ای

سینماهای کشور کره جنوبی در سال 2013 با یک رکورد 200 میلیونی فروش بلیط روبه‌رو شدند.


رسانه‌های گروهی کره جنوبی می‌نویسند صنعت سینمای این کشور آسیای جنوب شرقی، در سال 2013 به یک رکوردشکنی تازه دست پیدا کرده است.


تماشاچی کره ای

رسانه‌های گروهی کره جنوبی که خبر این موفقیت کلان را با سر و صدای زیاد اعلام کرده‌اند، آن را به نقل از کنسول فیلم کره (kofic) نقل کرده‌اند. خبر موفقیت بالای صنعت سینمای کره جنوبی بازتاب گسترده‌ای در محافل اجتماعی و هنری این کشور آسیایی داشته است. رقم رکورد 200 میلیون بیننده را سینماهای کره جنوبی در روز دهم دسامبر کسب کردند و تا روزهای پایانی سال (که حدود 20 روز است) این رقم بالاتر هم خواهد رفت. صنعت سینمای کره جنوبی از کسب این مقام و موقعیت بالا بسیار خشنود است.

سال گذشته میلادی، صنعت سینمای کره جنوبی شاهد یک رشد 22 درصدی در مقایسه با سال 2011 بود. جدول گیشه نمایش سینماهای کشور با فروشی 1.3 میلیارد دلاری همراه شد. امسال هم محصولات بومی، موقعیت بالا و ممتازی در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور کسب کرده‌اند. سه فیلم اول جدول سال 2013 سینمای کره، بیش از 31 میلیون بیننده را جذب خود کردند. کمدی معجزه در سلول شماره 7 که قصه‌اش در یک زندان اتفاق می‌افتد، موفق به جذب بیش از 10 میلیون تماشاچی کره‌ای شد. کنسول فیلم کره می‌گوید تماشاگران سینما برای تماشای این فیلم، نزدیک 13 میلیون بلیط سینما خریدند. این مسئله باعث شد تا این کمدی اجتماعی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال جدول گیشه نمایش سینماهای کره شود.

snowpiercer ساخته جدید بونگ جون‌ هو هم با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شد و تماشاگران برای دیدن آن، نزدیک ده میلیون بلیط سینما خریدند. درام تاریخی چهره‌شناس با بازی سونگ کانگ هو بازیگر مطرح کره‌ای هم توانست 9 میلیون بلیط بفروشد. اما استقبال تماشاگران کره‌ای از فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور هم خوب بوده است. دلهره‌آور و سیاسی پرونده برلین با بازی ها جونگ وو شاهد فروش بیش از هفت میلیون بلیط سینما بود.

یک فیلم جاسوسی دیگر به نام محرمانه بزرگ هم تماشاگران زیادی را جذب کرد و باعث فروش نزدیک به هفت میلیون بلیط شد. این فیلم حال و هوایی نوجوانانه دارد و در برخی لحظات لحنی کمدی پیدا می‌کند. سه فیلم دیگر کره‌ای هم توانستند بیش از پنج میلیون تماشاچی را به داخل سالن‌های تاریک سینما بکشند. قایم باشک بازی یک درام دلهره‌آور است که قصه‌اش در دنیای مشاوران املاک اتفاق می‌افتد. دومین فیلم درام تروریستی ترس، زنده با بازی ها جونگ وو است که در آن نقش مجری یک برنامه زنده رادیویی بازی کرده است. فیلم سوم هم که حال و هوایی دلهره‌آور دارد چشمان طلایی است این فیلم، قصه‌ای درباره تلاش برای بقاء  و ادامه حیات را به تصویر می‌کشد. این درام دلهره‌آور نسخه دوباره‌سازی شده یک فیلم موفق هنگ کنگی به نام چشم آسمان است.

سال گذشته میلادی، صنعت سینمای کره جنوبی شاهد یک رشد 22 درصدی در مقایسه با سال 2011 بود. جدول گیشه نمایش سینماهای کشور با فروشی 1.3 میلیارد دلاری همراه شد.

در فهرست ده فیلم پرفروش سال 2013 جدول گیشه نمایش سینماهای کره جنوبی، دو فیلم خارجی هم قرار دارد. سومین قسمت مجموعه فیلم ابرقهرمانانه و کمیک استریپی مرد آهنی/ آیرن من و جنگ جهانی زد با جذب 9 و 5 میلیون بیننده، تنها فیلم‌های خارجی پرفروش سینماهای کره جنوبی هستند.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند قبل از اکران عمومی معجزه در سلول شماره 7، بسیاری از اهل فن بر این باور بودند که این کمدی درام کره‌ای پرفروش‌ترین فیلم سال سینماهای کشور خواهد شد. این فیلم در آخرین روزهای ماه ژانویه سال 2013  روی پرده سینماها رفت. هوآن کیونگ لی کارگردان فیلم است و ریو سیونگ ریونگ و کال سو دون نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند. قصه فیلم درباره عشق و علاقه یک پدر بیمار (مبتلا به بیماری روانی) و دختر جوان اوست. پدر بخت برگشته که به آلزایمر هم دچار است، متهم به ارتکاب قتل شده و دختر مهربان با از خود گذشتگی تمام، قصد دارد او را نجات دهد.

پدر در سلول شماره هفت زندان، زندانی شده است. این سلول محل تجمع انواع و اقسام آدم‌های خلاف‌کار و جنایت‌کار است. حضور این پدر بخت برگشته در جمع این جانیان، حوادث بانمکی خلق می‌کند که خط اصلی قصه فیلم را به جلو می‌برد. به زودی جمع جنایت‌کاران تصمیم می‌گیرند از این پدر بیمار و فرزند او مراقبت کنند.

شرکت معروف فیلم‌سازی سی‌ال‌اینترتینمنت تهیه کننده این فیلم است. با وجود طولانی بودن زمان نمایش فیلم (حدود 127 دقیقه) استقبال تماشاگران از آن خیلی بالا بود. فیلم‌برداری این کمدی درام اواسط ماه ژوئن سال 2012 شروع شد. صحنه‌های مربوط به زندان فیلم در لوکیشن‌های داخلی گرفته شد که توسط تهیه کنندگان آن خلق شده بود. کارگردان فیلم قبل از این فقط سه فیلم سینمایی کارگردانی کرده که در فاصله ساله‌های 2004 تا 2011 به روی پرده سینماهای کره جنوبی رفتند و با فروش خوبی در جدول گیشه نمایش روبرو شدند.

snowpiercer ساخته بونگ جون هو، با آن که محصولی از کره جنوبی است ولی به زبان انگلیسی ساخته شده و از حال و هوایی بین‌المللی و غیربومی برخوردار است. کریس ایوانز بازیگر نقش کاپیتان آمریکا در فیلم کمیک استریپی و ابرقهرمانانه‌ای به همین نام، نقش اصلی این درام علمی تخیلی کره‌ای را بازی کرده است. جان هارت و تیلدا سونتین هم در کنار تعدادی از بازیگران کره‌ای، در نقش‌های دیگر فیلم ظاهر شده‌اند. قصه این اکشن درام در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد. گرم شدن جهانی هوای کره زمین باعث نابودی و مرگ نوع بشر روی زمین شده است. در چنین اوضاع و احوالی، یک قطار ویژه حاصل گروهی مسافر از کشورهای مختلف جهان است. این قطار در حال حرکت است و اتفاقات زیادی برای مسافران آن رخ می‌دهد.

تماشاچی کره ای

این فیلم محصول مشترک سه سینمای کره جنوبی، آمریکا و فرانسه است و حدود 40 میلیون دلار صرف تولید آن شده است .در حالی که سینماهای آمریکای شمالی هنوز این فیلم را اکران عمومی نکرده‌اند، سینماهای کره جنوبی اول آگست آن را به نمایش گذاشتند. کل صحنه‌های فیلم در شهر پراگ کشور چک و استودیوی فیلم‌سازی باراندوف این شهر فیلم‌برداری شد. به دلیل لوکیشن‌های خاص فیلم (که باید زمین را در وضعیت نابودی و تخریب نشان می‌داد) سازندگانش ترجیح دارند آن را در خارج از کره جلوی دوربین ببرند.

فیلم‌نامه فیلم اقتباسی سینمایی از یک نوول گرافیکی فرانسوی به همین نام است، که با موفقیت زیادی در این کشور روبرو شده بود. جون هو بونگ کارگردان فیلم اواخر سال 2006 و در زمان تولید میزبان خود، شیفته این قصه شد که درباره تلاش گروهی از آدم‌ها برای ادامه حیات در یک قطار در حال حرکت بود. طراحی صحنه‌های فیلم را ژان مارک روشت انجام داد، که از چهره‌های مطرح سینمای فرانسه است. اولین ساخته انگلیسی زبان چون هو بونگ، موفقیت بین‌المللی زیادی برای وی به همراه آورد. این در حالی است که فیلم پرفروش او میزبان چند سال است که قرار است تبدیل به یک فیلم انگلیسی زبان شود.

درام تاریخی چهره‌شناس را جائه ریم‌ هان کارگردانی کرده که متخصص تولید آثار تاریخی و حماسی است. قصه فیلم در دوران حکومت سیجو در کره جنوبی رخ می‌دهد و تماشاگرانش را به سال 1455 میلادی می‌برد. این قصه، دنبال کننده زندگی‌ نایه کیونگ پسر یک خانواده نجیب و دولتی است.او در رشته پزشکی تحصیل می‌کند و از توانایی خاصی برخوردار است. نایه با نگاه کردن به چهره‌ آدم‌ها می‌تواند درونیات و تفکرات آنها را بخواند و تشخیص دهد. این موضوع توجه خانواده سلطنتی را به خود جلب می‌کند و آنها تصمیم می‌گیرند از این موهبت، به نفع خود استفاده کنند. فیلم‌نامه‌ این فیلم در سال 2012 جایزه‌ای از کنسول فیلم کره گرفت.

پرونده برلینحال و هوایی سیاسی و افشاگرانه دارد و به بررسی فروش قاچاق و غیرقانونی اسلحه در کشورهای مختلف جهان می‌پردازد. یکی از معاملات قاچاق اسلحه در آلمان در مسیر غلطی می‌افتد. یک افسر پلیس مخفی کره جنوبی که با هویت مبدل مشغول انجام مأموریت است، ناخواسته درگیر این موضوع می‌شود. او از یک سو مشکلاتی با دولت کشور خود پیدا می‌کند (و مسئولان دولتی فکر می‌کنند او یک خائن است) و از سوی دیگر با همسر خود درگیر می‌شود و زندگی خانوادگی‌اش در معرض خطر و نابودی قرار می‌گیرد.

محرمانه بزرگ یک اکشن کمدی ماجراجویانه است که زندگی سه مأمور مخفی کره‌ای را به تصویر می‌کشد که زندگی آرام و شادی دارند. آنها منتظر دریافت دستورات تازه برای مأموریت جدید خود هستند. ناگهان یک روز یک دستور غیرقابل پیش‌بینی به دست این سه می‌رسد که ماجراجویی‌های خنده‌داری را برایشان رقم می‌زند. چول سو جانگ کارگردان فیلم است.

این فیلم بر اساس قصه یک کتاب کمیک استریپی موفق کره‌ای ساخته شده است. اکران عمومی فیلم در ششم ژوئن سال جاری میلادی، موفقیت تازه‌ای را نصیب صنعت سینمای کشور کرد. فروش روز اول فیلم، رکورد بهترین فروش روز اول فیلمی از صنعت سینمای کره را شکست. در اولین روز نمایش، این فیلم 919 هزار بلیط در سینماهای کشور فروش داشت. رکورددار قبلی در این رابطه دزدها با فروش 760 هزار بلیط بود اما رکوردار اصلی بهترین فروش روز اول یک فیلم سینمایی در کره هنوز اکشن نوجوانانه تغییر شکل دهندگان 3 با یک فروش بلیط 956 هزار تایی است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط:

آسیایی بی ادعا      

عصر طلایی ‌فیلم‌های فراموش‌شده 

یك اثر برتر هیولایی تخیلی