تبیان، دستیار زندگی
پزشکان هشدار می دهند پس از بیماری‌هایی که بویژه همراه با تب بوده اند، از دستکاری موها مانند صاف کردن ، رنگ کردن، مش و یا فر نمودن موها جدا خودداری نمایید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این موقع موهایتان را رنگ نکنید


پزشکان هشدار می دهند پس از بیماری‌هایی که بویژه همراه با تب هستند، از دستکاری موها مانند صاف کردن ، رنگ کردن، مش و یا فر نمودن موها جدا خودداری نمایید.


رنگ مو و خطرات آن

برخی از بیماری‌ها، عوارضی بر روی موها ایجاد می‌کنند که می‌توانند باعث ریزش و یا سست شدن موها شود.

پزشکان هشدار می دهند پس از بیماری‌هایی که بویژه همراه با تب هستند، از دستکاری موها مانند صاف کردن ، رنگ کردن، مش و یا فر نمودن موها جدا خودداری نمایید.

گفتنی است در زمان بیماری، اغلب افراد دچار نوعی ریزش موی موقتی می‌شوند و آن به دلیل نحوه‌ی عملکرد "سیستم ایمنی بدن" است که برای مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌ها، انرژی و مواد غذایی را به گلبول‌های سفید و اعضای درگیر در بیماری اختصاص می دهد و به دلیل کم شدن میزان مواد مغذی در موها، نوعی ریزش موی موقتی در افراد رخ می دهد.

درجه حرارت بالای بدن می‌تواند اثرات مخرب کوتاه مدتی بر موهای سر به جای بگذارد و باعث سست شدن ریشه موها شود.

پزشکان توصیه می‌کنند خانم ها برای انجام تغییرات در موهای خود، بعد از دوران نقاهت و برطرف شدن مشکل ریزش موی مقطعی به انجام کارهایی مانند رنگ کردن و ... بپردازند تا ریشه‌ی مو استحکام و قدرت خود را به دست بیاورد.

پزشکان حتی توصیه می کنند در هنگام تب افراد از شانه کردن زیاد موهای خود بپرهیزند، زیرا فشار زیادی به ریشه موهای سست شده وارد می‌کند.

در عین حال در هنگام بیماری و تب به علت ازدیاد تعریق، موها بیشتر چرب می شوند که این علت نیز می تواند باعث ریزش مو شود. لذا توجه به تمیز نگه داشتن موها در حین بیماری بسیار مهم است.

از مخلوط کردن دو نوع رنگ مو خودداری کنید؛ چرا که با این کار ممکن است واکنش شیمیایی اتفاق بیفتد و ماده خطرناک تازه ای پدید آید

رابطه استفاده زیاد از رنگ مو با سرطان

تحقیقات نشان داده است استفاده بیش از 9 بار در سال از رنگ مو، خطر ابتلا به سرطان خون از نوع لنفوم را افزایش می دهد.

سرطان لنفوم در سیستم لنفاوی بدن رخ می دهد. سیستم لنفاوی شبکه ای از رگ هاست که بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهد و سلول های ضدعفونت به نام لنفوسیت را جابجا و سلول های مرده را از بافت ها تخلیه می کند.

همچنین اگر رنگ کردن مو زیاد انجام شود، احتمال بروز سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

رنگ کردن مو در دوران بارداری ممنوع

از آنجایی که تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده است، نمی‌توان ادعا کرد که صددرصد رنگ مو تاثیر مضری بر روی جنین دارد. اما همان‌طور که می‌دانید پوست کف سر می‌تواند مقداری از مواد شیمیایی موجود در رنگ را جذب کرده و وارد جریان خون کند و از آنجایی که سه ماهه اول بارداری، زمان شکل‌گیری جنین بوده و جنین در این زمان بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، پس به زنان باردار توصیه می‌شود تا پایان دوران بارداری از رنگ‌های شیمیایی استفاده نکنند، خصوصا در سه ماهه اول بارداری.

این رنگ‌ها می‌توانند باعث سقط جنین شوند، لذا استفاده از آن در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه، غرفه 1

سایر عوارض رنگ مو

استفاده مکرر یا نادرست از رنگ موها، باعث آسیب موها و بروز موخوره می شود.

خشک و زبر شدن و شکنندگی موها نیز از آسیب‌هایی است که در اثر از بین رفتن چربی مو به وجود می‌آید.

استفاده مکرر از رنگ مو سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی، شوره سر، خارش و حتی قرمزی پوست سر می‌شود.

چنانچه مواد شیمیایی موجود در رنگ قوی باشد و فرد نسبت به این مواد حساسیت داشته باشد، ممکن است سوختگی در سر ایجاد شود که اثرات آن حتی می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.

گاهی اوقات رنگ کردن مو سبب ایجاد آلرژی می شود که خارش و قرمزی پوست سر از آن جمله اند و در مواردی با سوزش نیز همراه است و گاهی اوقات حتی منجر به ورم می شود.

توصیه های ویژه برای کاهش خطر

- هرگز رنگ مو را بیشتر از زمان تعیین شده، روی موهای خود نگه ندارید.

- بعد از طی مدت مقرر، حتما پوست سرتان را کاملا با آب بشویید.

- هنگام استفاده از رنگ مو، از دستکش استفاده کنید.

- دستورالعمل روی بسته بندی رنگ مو را به دقت رعایت کنید.

- از مخلوط کردن دو نوع رنگ مو خودداری کنید؛ چرا که با این کار ممکن است واکنش شیمیایی اتفاق بیفتد و ماده خطرناک تازه ای پدید آید.

- قبل از هر بار استفاده از یک نوع رنگ مو، حتما کمی از آن را روی پوست دست تان امتحان کنید و در صورت عدم بروز واکنش حساسیتی مانند قرمزی و تحریک، آن را روی موها به کار ببرید.

- ابروها و مژه های خود را با رنگ موهای شیمیایی رنگ نکنید.

- سعی کنید رنگ کردن موها را تا حد امکان و تا زمانی که بالا رفتن سن، آنها را خاکستری کرده است، به تعویق بیندازید.

گرچه نمی‌توان افراد را از رنگ کردن موها بازداشت و رنگ کردن مو لازم به نظر می‌رسد و نمی‌توانید از آن صرف‌نظر کنید، پس دست‌کم به طور اصولی و درست از آن ها استفاده کنید و حتی‌الامکان از رنگ‌های گیاهی به جای رنگ‌های شیمیایی استفاده نمایید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران

پزشکان بدون مرز

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره مو

رنگ مو با موها چه می کند؟

خط قرمز زیبایی در بارداری

رنگ مو را با دقت انتخاب کنید

رنگ ‌موهای باثبات، آلرژی ‌زاترند

شناخت انواع رنگ مو

اثرات مضر رنگ مو

عوارض دکلره کردن مو

دکلره با موها چه می ‌کند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.