تبیان، دستیار زندگی
ارزش و اهمیت تغذیه بر کسی پوشیده نیست. سلامتی تک‌تک ما در گرو همین مواد غذایی است که می‌خوریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سوپرمن‌های» دنیای تغذیه


ارزش و اهمیت تغذیه بر کسی پوشیده نیست. سلامتی تک‌تک ما در گرو همین مواد غذایی است که می‌خوریم.

خوشبختانه دنیای تغذیه پر از خوردنی‌هایی است که ارزش غذایی بالایی دارند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند. در بین این خوردنی‌ها بعضی‌ها واقعاً سوپرمن هستند و اگر مسابقه‌ای برگزار می‌شد روی سکوهای برتر المپیک مواد غذایی می‌رفتند. با ما باشید تا با چند نمونه از این سوپرمن‌ها آشنایتان کنیم.

سیب

سیب برای مقابله با کلسترول

سیب حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مفید و ضروری برای بدن است. خیلی‌ها سیب را یک میوه‌ی معمولی تصور می‌کنند اما باید بدانید که این میوه‌ی بهشتی خواص فوق‌العاده‌ای دارد.

واقعیت این است که سیب به دلیل داشتن فیبر پکتین باعث کاهش کلسترول خون و گلوکز (قند خون) می‌شود.

این میوه خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. می‌توان از این میوه در پخت و پز هم استفاده کرد و به این ترتیب بچه‌ها را تشویق به خوردن بیشتر میوه کرد. کمپوت سیب، مربای سیب، پای سیب و غیره جزو خوردنی‌هایی است که مورد علاقه‌ی بچه‌ها و البته بزرگ‌ترهاست.

البته توصیه می‌کنیم میوه را به صورت کامل و با پوست آن مصرف کنید. اگر به میوه‌های ارگانیک دسترسی دارید از آن‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت با دقت میوه را شستشو دهید و بعد مصرف کنید.

قارچ‌ها: مفید برای سلامتی و مناسب برای رژیم

قارچ‌های دوست‌های واقعی سلامتی هستند. این مواد غذایی کالری کمی دارند و اگر اهل رژیم‌های لاغری هستید با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این قارچ‌ها نمی‌گذارند تا عضلاتتان تحلیل برود و به خوبی با اشتهای زیاد مقابله می‌کنند.

بروکلی به خانواده‌ی پرجمعیت کلم‌ها تعلق دارد و یکی از سبزیجات سرشار از ویتامین C محسوب می‌شود. این سبزی خوشمزه همچنین سرشار از پیش‌ساز ویتامین A، ویتامین B9 و فیبرهای غذایی است که برای مقابله با سرطان مفید است

قارچ‌ها سرشار از ویتامین‌ها هستند که خیر زیادی به بدن می‌رسانند. به عنوان مثال باید بدانید که این مواد غذایی برای پوست و همچنین سیستم عصبی بسیار مفیدند. توصیه می‌کنیم در انتخاب قارچ‌ها دقت کرده و آن‌ها را تازه به تازه مصرف کنید.

ماهی آزاد: بفرمایید امگا 3

ماهی آزاد سرشار از امگا 3 ها می‌باشد که فواید زیادی برای بدن انسان دارد. اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پُلی موجود در این ماهی‌ها سکته‌ی قلبی را از شما دور می‌کند. تهیه‌ی خوراک ماهی کار چندان سختی نیست اما در عوض مصرف آن سلامت بدنتان را تضمین می‌کند. توصیه می‌کنیم بعد از آماده کردن ماهی کمی دارچین نیز روی آن بپاشید و میل بفرمایید.

سویا

سویا: بفرمایید پروتئین

هر روز که می‌گذرد سویا شهرت بیشتری پیدا می‌کند و خوشبختانه مردم هم علاقه‌ی زیادی به مصرف این ماده‌ی غذایی و مشتقات آن نشان می‌دهند. سویا یک ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین است که درعین‌حال کلسترول کمی دارد. این ماده‌ی غذایی 100 درصد گیاهی است و یکی از پرمصرف‌ترین‌های آسیایی‌ها محسوب می‌شود. سویا یکی از منابع اصلی تامین‌کننده‌ی پروتئین گیاه‌خواران است. این ماده‌ی غذایی حاوی اسیدهای چربی است که با کلسترول مقابله می‌کند. سویا برای مقابله با سرطان سینه نیز موثر است. این روزها در خیلی از فروشگاه‌های مواد غذایی، هم نوشیدنی آن به فروش می‌رسد و هم پنیر آن یعنی توفو. توصیه می‌کنیم خودتان را از خواص این ماده‌ی غذایی مفید محروم نگذارید.

اسفناج: سبزی خون‌ساز

اسفناج دارای آهن بوده و همچنین منبع خوب ویتامین B9 می‌باشد. لازم است که خانم‌های باردار در شروع بارداری خود از این سبزی استفاده کنند تا خطر عقب‌ماندگی جنین کاهش یابد. روش‌های مختلفی برای مصرف این سبزی پرخاصیت وجود دارد. توصیه می‌کنیم خلاقیتتان را به کار بگیرید و هر طور شده به بچه‌ها نیز از این سبزی بخورانید.

ماهی آزاد سرشار از امگا 3 ها می‌باشد که فواید زیادی برای بدن انسان

دارد. اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پُلی موجود در این ماهی‌ها سکته‌ی قلبی

را از شما دور می‌کند

بروکلی یعنی ویتامین یعنی سلامتی

بروکلی به خانواده‌ی پرجمعیت کلم‌ها تعلق دارد و یکی از سبزیجات سرشار از ویتامین C محسوب می‌شود. این سبزی خوشمزه همچنین سرشار از پیش‌ساز ویتامین A، ویتامین B9 و فیبرهای غذایی است که برای مقابله با سرطان مفید است. بروکلی یک ماده‌ی غذایی انرژی‌زا بوده و یکی از سبزیجات سفارشی متخصصان تغذیه می‌باشد. به خاطر اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بیماری‌ها را از ما دور می‌کند.

مورد صحرایی: چشم‌هایی تیزبین

مورد صحرایی یک میوه‌ی کم کالری است که قند کمی هم دارد. این میوه سرشار از فیبرهای غذایی است که جلوی گرسنگی زیاد را می‌گیرد و باعث سیری طولانی مدت می‌شود.

میزان اسیدسیتریک و اسیدمالیک این میوه زیاد نیست و درعین‌حال خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. مورد صحرایی برای مقابله با بیرون‌روی نیز مفید است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این میوه برای تقویت قوه‌ی بینایی و همچنین حافظه مفید است. از این میوه برای تزیین کیک و شیرینی‌جات و همچنین تهیه مربا و شربت نیز استفاده می‌شود.

جوانه گندم

جوانه‌ی گندم: یک جوانه، کلی خاصیت

نگاه به این جوانه‌های شکننده و کوچک نکنید. این جوانه‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پُلی هستند. برای همین هم ارزش غذایی بالایی دارند.

روغن جوانه‌ی گندم خواص ضد پیری داشته و تأثیر زیادی در جوانی و شادابی پوست دارد. توجه داشته باشید که جوانه‌ی گندم تأثیر مثبتی روی مغز دارد و حافظه را تقویت می‌کند. روغن آن همچنین برای قلب و قوه‌ی بینایی مفید است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

این 17 ماده‌ی غذایی را با خیال راحت بخورید

مبارزه با 5 بیماری با 13 ماده غذایی (1)

مبارزه با 5 بیماری با 13 ماده غذایی (2)

6 ماده‌ی غذایی: سالم‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید

7 ترکیب غذایی سودمند

چند تا از قهرمانان غذایی

وقتی آشپزخانه مطب می‌شود!

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

10 درمان خانگی برای 10 بیماری

با تغذیه‌ی مناسب این 9 بیماری را از خود دور کنید

10گام موثر برای سلامت جسم و جان

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

4 راز سلامتی افرادی که مریض نمی‌شوند!

9 قانون طلایی برای داشتن تغذیه‌ی سالم

14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

توصیه‌هایی برای سالم زیستن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.