تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر كتابهای آفتاب در مصاف، گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی، چراغ هدایت و زیبایی های كربلا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفتاب در مصاف


معرفی مختصر كتابهای آفتاب در مصاف، گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی، چراغ هدایت و زیبایی های كربلا.

آفتاب در مصاف

آفتاب در مصاف

کتاب «آفتاب در مصاف» بررسی علل و ابعاد حادثه عاشورا برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار معظم له منتشر شده است.کتاب آفتاب در مصاف شامل مجموعه گفتارهای حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره وجود مقدس امام حسین علیه السلام و تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورای سال 61 هجری است.عاشورا و مجالس حسینی، از جمله رویدادهای جدایی ناپذیر و تأثیرگذار در زندگی شعیان است، که این موضوع بارها و به مناسبتهای مختلف، از جمله در مناسبتهای مذهبی و تبلیغی، بر قلم و بیان مقام معظم رهبری جاری گشته است. این مجموعه، بیانات مرتبط را از سال 1357 تا سال 1390 هجری شمسی در خود جای داده است.این اثر در قالب کتاب مرجع، به گونه ای سامان یافته که بتواند مبنای پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد، تا با مراجعه به آن، بتوانند با توجه به دیدگاه رهبری در این موضوع، تحقیقات خود را گسترش دهند.تدوین کتاب آفتاب در مصاف بر اساس سیر زمانی بیانات مقام معظم رهبری است که موجب آگاهی مخاطب از سیر زمانی دیدگاه‌های رهبری و و جلوگیری از ابهام متن می شود، یکی از نکات مثبت این کتاب پاورقی‌های آن است که مستندات پاورقی این کتاب قرآنی، روایی و تاریخی است.بهره‌گیری از فهرست تفصیلی و موضوعی، نمایه لفظی، نمایه آیات، نمایه روایات، نمایه کلمات بزرگان و کتابنامه جامع و همچنین ارائه مستندات کتاب در قالب لوح فشرده به همراه کتاب از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است.فهرست تفصیلی موضوعی این کتاب مشتمل بر شش بخش کلی با عناوین «کلیات»، «امام حسین علیه السلام»، «عاشورا»، «یاران عاشورا»، «دشمنان عاشورا» و «زیارات و ادعیه» است.از نکات جالب توجه در تدوین این کتاب فهرست تفصیلی است که در حاشیه متن کتاب هم درج شده است.

کتاب «آفتاب در مصاف، عللل و ابعاد حادثه عاشورا» در 1040 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه، قیمت چهل هزار تومان به همت مۆسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم و با همکاری انتشارت انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است.

گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی

گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی

کتاب«گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی» به قلم حجت‌الاسلام محمد محمدیان تلاش می‌کند روایت و منابع تاریخی مستند درباره کربلا را به تصویر بکشد.

نویسنده کتاب با عنوان‌هایی مانند «ورود امام حسین(ع) به کربلا»،«مذاکره با فرستاده عمربن‌سعد»،«بسته شدن آب به روی کاروان حسینی»،«زیباترین شب تاریخ»،«تدبیر نظامی در شب عاشورا»،«مناجات صبح عاشورا»،«شجاعت بی‌نظیر امام حسین(ع)،«فریاد اعتراض زینب کبری(س)» و« شهادت امام حسین(ع)» تلاش دارد تا هر آن‌چه را در کربلا رخ داد، با نگاهی مستند و استناد به متون معتبر تاریخی به تصویر بکشد.

به عقیده نویسنده کتاب، «بسیاری از کتاب‌هایی که درباره قیام کربلا و تبیین حوادث آن نوشته شده است بدون مراجعه به متون اولیه و منابع معتبر بوده است و تلاشی برای ارجاع متشابهات روایی و محکمات عقیدتی و تاریخی نشده است.» نویسنده کتاب در این اثر مکتوب با استفاده از مطالب مستند، کلمات معصومین(ع)و بهره‌گیری از کتاب‌های تاریخی معتبر، مطالب محکم و مستدل تاریخی را ذکر می‌کند.

کتاب «آفتاب در مصاف» بررسی علل و ابعاد حادثه عاشورا برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار معظم له منتشر شده است.

نگاه اصلی کتاب نگاهی اثباتی است، به این معنا که تلاش شده نقل‌های معتبر و مستند از حادثه عاشورا که درمیان آثار روایی و تاریخی وجود دارد، ارایه شود و نویسنده  از نگاه سلبی و موارد غلط و غیر واقعی و تحریف شده اجتناب کند و اثری مستند ارایه دهد.یکی از ویژگی‌های کتاب، روایت داستان‌گونه آن است که تلاش می‌کند به وقایع کربلا با نگاهی داستانی بنگرد و با بیانی ساده و روان اتفاقات را برای مخاطب تعریف کند.

چاپ دوم کتاب «گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی» به قلم حجت‌الاسلام  محمد محمدیان با شمارگان یکهزار و پانصد نسخه، در 144 صفحه و به قیمت 32 هزار ریال از سوی موسسه انتشاراتی امیرکبیر منتشر شده‌است.

چراغ هدایت

چراغ هدایت

کتاب «چراغ هدایت» مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله محمد شجاعی درباره حضرت سیدالشهدا (ع) در آستانه اربعین حسینی به چاپ سوم رسید.

این کتاب مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله محمد شجاعی درباره امام حسین(ع) و نهضت ماندگار و جاودان عاشوراست که با همکاری انتشارات سروش و رادیو قرآن منتشر شده است. دو چاپ پیشین این کتاب با استقبال خوب مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ عاشورا مواجه شدند.آیت‌الله محمد شجاعی محقق، نویسنده و مدرس عرفان اسلامی از علمای علم اخلاق است. کتاب «چراغ هدایت» نیز در هفت فصل با عنوان‌های حسین(ع) بنده خدا، ثواب گریه برای امام حسین(ع)، ثواب زیارت امام حسین(ع)، مکارم اخلاقی و فضائل وجودی حضرت امام حسین(ع)، خون سیدالشهداء و اشتداد غضب الهی، هل من ناصر ینصرنی و قیام مختار ثقفی به همراه تذکراتی درباره محرم و حضور در مجالس پربرکت این ماه سامان یافته است.

چاپ سوم چراغ هدایت با شمارگان دو هزار  نسخه، در 130 صفحه قطع وزیری منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ عاشورایی قرار گرفته است.

زیبایی‌های کربلا

زیبایی‌های کربلا

کتاب«زیبایی‌های کربلا» حجت‌الاسلام محمد محمدیان تاریخ و فرهنگ کربلا را از دیدگاه شیر‌زن کربلا با نگاهی زیبا تعریف کرده است. نویسنده در 14 فصل با عنوان‌هایی مانند «حق‌محوری»،«عزت‌مداری»،«وفاداری و استقامت»،«دلسوزانه‌ترین برخوردها با دشمن»،«شورانگیزی جوانان و نوجوانان»،«شیرزنان کربلا»،«زیباترین شب تاریخ»،«شجاعت و شهادت طلبی در کربلا»و «امام(ع) بر بالین یاران» همه نکاتی را که منجر شدند واقعه عاشورا با شکوه و عظمتی جاودان ماندگار شود به تصویر کشیده‌است.

بر اساس مطالب کتاب «تاریخ کربلا و فرهنگ عاشورا از دیدگاه‌های متفاوت و زاویه‌های متنوعی بررسی شده و از هر جهتی که مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته، درس‌ها و آموزه‌های بی‌بدیل داشته است. جریان کربلا از منظر عقیدتی و نگرش ناب شیعی بسیار حائز اهمیت بوده و اصول محکم اعتقادی تشیع را همراه با منطق قوی و متین تبیین می‌کند. آن‌چه از کربلا به یادگار مانده‌است عظمت سخنان تاریخی حضرت زینب(س) است، دیدگاه زینب(س) به نهضت عاشورا می‌تواند جاذبه‌های این نهضت را نمایان‌تر کرده و راه برای ارائه هر چه بهتر این مکتب هموار کند.»نویسنده کتاب تلاش می‌کند  با نگاهی زینبی به جریان کربلا بنگرد و از میان صفحه‌های خونین واقعه عاشورا آن‌چه را که از دیدگاه دختر امیرالمومنین(ع) جز زیبایی نیست برای مخاطبان به تصویر بکشد.این کتاب با استفاده از مقاتل و روایات معتبر شیعه، وقایع پس از عاشورا را از دیدگاه حضرت زینب (س) با روایتی داستان‌گونه بیان کرده‌است.

چاپ سوم کتاب«زیبایی‌های کربلا» به قلم حجت‌الاسلام  محمد محمدیان تا پایان سال از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری رسا، خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روابط عمومی انتشارات سروش