تبیان، دستیار زندگی
9دی ماه سال 88 عده ای از مردم در تهران و چند شهر بزرگ كشور در واكنش به اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری به خیابان ها مدند و حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام كردند. این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» ن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9دی و وحدت ملی


9 دی ماه سال 88 عده ای از مردم در تهران و چند شهر بزرگ كشور در واكنش به اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری به خیابان ها مدند و حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام كردند. این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان  روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» نامگذاری شد و رهبری نیز فرمودند كه «روز نهم دی در تاریخ ماند».

 حماسه 9دی

امسال نیز در حالی که چهار سال از نهم دی ماه سال 88 می گذرد، باز هم همچنان «حماسه نهم دی» پاس داشته می شود.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه نهم دی ماه را تجدید بیعت مردم با ولایت و اعتماد مجدد به ستون مستحکم ولایت فقیه می داند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است که وجود سلایق مختلف و تفاوت ایده ها در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که همه ولایت و رهبری را فصل الخطاب بدانند.

مشروح گفت و گوی تبیان با منصوری آرانی را در زیر می خوانید:

با توجه به نامگذاری روز نهم دی ماه به نام روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» نقش رهبری را در ماندگاری حماسه 9 دی چه می دانید؟

شاخصه نظام ما این است که یک ستون مستحکم دارد که خیمه گاه نظام است و آن ولایت فقیه است. ما در 35 سال گذشته در رخدادها و بحران های مختلف پیش آمده بعد از انقلاب همواره شاهد ایفای نقش و تاثیر رهبری بوده ایم و مردم نیز با تکیه بر این محور نظام توانسته اند از تنگناها عبور کنند.

مردم در بحران های مذکور چقدر پشتیبان نظام و ولایت بوده اند؟

نهم دی ماه در واقع تجدید بیعت مردم با ولایت و اعتماد مجدد به این ستون مستحکم بود. البته در طول 35 سال گذشته مردم بارها به فراخور بحران ها و مشکلات به وجود آمده در کشور در صحنه های مختلفی حضور یافته اند و بیعت خود با رهبری را تجدید کرده اند. خوشبختانه هم حضرت امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری توانسته اند در تندبادها این کشتی را به خوبی هدایت کنند.

با توجه به اینکه به گفته شما تجدید بیعت با ولایت در دوره های دیگری از فراز و نشیب ها در کشور تکرار شده، به نظر شما آیا تجدید بیعت مردم با رهبری در روز 9 دی تمایزی با ادوار دیگر داشت؟

به نظر من تفاوت چندانی در این زمینه وجود ندارد. ولایت در لحظه لحظه و ساعت به ساعت این نظام نقش خودش را ایفا کرده و اساسا وجود این ستون است که می تواند نظام را حفظ کند و نگه دارد و می تواند برپا کننده این خیمه باشد. البته ممکن است این تجدید بیعت با رهبری اشکال مختلفی داشته باشد اما آنچه مهم است اتفاق نظر روی این نکته است که رهبری به عنوان اصل و محور وحدت و اعتماد عمومی، آن ستون استحکام بخش هستند.

شاخصه نظام ما این است که یک ستون مستحکم دارد که خیمه گاه نظام است و آن ولایت فقیه است. ما در 35 سال گذشته در رخدادها و بحران های مختلف پیش آمده بعد از انقلاب همواره شاهد ایفای نقش و تاثیر رهبری بوده ایم و مردم نیز با تکیه بر این محور نظام توانسته اند از تنگناها عبور کنند

به نظر شما چقدر ضرورت دارد که جریانات سیاسی داخل کشور بدون توجه به اختلاف نظرهایشان با یکدیگر، همچنان رهبری را محور وحدت خود قرار دهند؟

گرایش ها، ایده ها و سلیقه های ی مختلف در کشور، نعمتی برای نظام است اما مهم این است که همه زیر خیمه گاه جمع شوند. ممکن است سلایق مختلف باشد و ایده ها در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متفاوت باشد اما این مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که همه اعتقاد داشته باشند فصل الخطاب ولایت و رهبری است. بنابراین می شود با سلیقه ها و دیدگاههای مختلف در این خیمه حضور داشت و کار و تلاش کرد اما در مواقعی که لازم است کسی حرف آخر را بزند، فصل الخطاب رهبری است.

آیا اختلافات و مسائل فی ما بین جریانات مختلف نیز به این شیوه قابل حل خواهد بود؟

اگر همه به این موضوع اعتقاد داشته باشند بقیه اختلافات داخلی به خوبی قابل حل و فصل است. آنچه باید مورد توجه باشد این است که ما نباید از ایده های مختلف بترسیم بلکه باید این سلایق مختلف را موهبت و آنها را در راستای حرکت رو به جلوی نظام بدانیم، مشروط بر اینکه در برهه های حساس و وقتی نیاز است یک بیان و یک تفکر غالب باشد، این اتفاق نظر وجود داشته باشد که آن دیدگاه، تفکر و رهنمود همان چیزی است که رهبری می فرمایند و در یک کلام ایشان فصل الخطاب هستند.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست  تبیان