تبیان، دستیار زندگی
دبیر انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان گفت: توجه به روابط عمومی و ارتقای جایگاه آن در دستگاه‎های اجرایی استان‎ها عین تدبیر و خردورزی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دبیر انجمن کارگزاران روابط عمومی گلستان:

توجه به روابط عمومی عین تدبیر است

کارگزاران روابط عمومی

دبیر انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان گفت: توجه به روابط عمومی و ارتقای جایگاه آن در دستگاه‎های اجرایی استان‎ها عین تدبیر و خردورزی است.

«سیدعلی رضا حسینی» در نشست ماهانه هم ‎اندیشی هنر هشتم که با حضور علاقه‎ مندان عرصه روابط عمومی در محل انجمن کارگزاران روابط عمومی استان در گرگان برگزار شد، افزود: مجموعه علاقه مندان عرصه روابط عمومی، امیدوار هستند، دولت تدبیر و امید در سیاست کاری خود افق روشنی را برای روابط عمومی ‎ها ترسیم کند.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‎ های توانمند می‎ توانند در انعکاس خدمات دولت و کاستی‎ هایی که دولت در بخش رسانه با آن مواجه است به کمک وی بشتابند و این نقیصه را جبران کنند و البته در این بین نیز می ‎توانند وظایف تصدی‎ گری خود را به بخش خصوصی محول کنند.

حسینی با اشاره به رشد توجه مردم به رسانه ‎های خبری پس از استقرار دولت تدبیر و امید تصریح کرد: با تقویت و ارتقای روابط عمومی‎ ها می‎ توان از این توانمندی در جهت آگاهی هر چه بیشتر مردم نسبت به خدمات دولت سود برد.

وی تاکید کرد: باور به روابط عمومی، نباید یک اعتقاد صوری باشد، بدون شک این نگاه آسیب ‎زا، آفتی است که خیلی از دستگاه‎های اجرایی کشور و به ویژه استان به آن مبتلا هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان با تاکید بر لزوم تعریف سرفصل ‎های آموزشی برای روابط عمومی دستگاه های اجرایی ادامه داد: این سرفصل‎ ها باید به ‎روز و مطابق با تغییرات دنیا در عرصه روابط عمومی باشد و از قالب سنتی و کلاسیک خارج شود.

حسینی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی نگاه به روابط عمومی نگاه بسیار مثبتی است، اما باید جستجو کرد که چرا با وجود این نگاه مثبت، این بخش نتوانسته آنگونه که باید به رشد و تعالی دست یابد.

وی اضافه کرد: اعتقاد دارم دولت تدبیر وامید دولت روابط عمومی است و این موضوع در تمامی اجزای دولت و نوع ارتباط آنان با مردم نمایان شده است.

حسینی با اشاره به درک شرایط دولت و شاکله مدیریت ارشد توسط رسانه‎ ها یادآور شد: هر چند رسانه ها هیچ گاه نباید رسالت خود را در امر اطلاع‎ رسانی فراموش کنند اما انصاف حکم می ‎کند، ترکیب دولت در استان تکمیل شود و در این مسیر هم نگاه باید کمک به دولت مردمی اعتدال باشد.

حسینی با اشاره به مدیران ضعیف به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی روابط عمومی در کشور و استان‎ ها یادآور شد: مدیران ضعیف در حوزه روابط عمومی از عوامل اصلی و مهم توسعه ‎نیافتگی این بخش در سازمان ‎ها و حتی جامعه محسوب می‎شوند.

وی اظهار کرد: اینکه روابط عمومی‎ ها دنبال مدیر باشند و بدوند، یعنی یک جای کار می ‎لنگد، در یک فضای منطقی و طبیعی این مدیران هستند که باید به دنبال روابط عمومی باشند و این روابط عمومی‎ ها هستند که باید با انتقال واقعیت فضای جامعه و محیط اداری به رئیس یک سازمان، با نگاهی رو به جلو، فضای آینده کاری مجموعه را ترسیم کنند.

عضو هیات موسس انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان افزود: نه تنها در عرصه روابط عمومی بلکه در تمامی عرصه‎ های مدیریتی، این مدیران هستند که باید به نام یک دستگاه اعتبار بخشند نه اینکه همیشه اعتبار و برند یک سازمان را به خود بچسبانند، تا معتبر شوند.

حسینی متذکر شد: روابط عمومی باید ببیند، فکر کند، ایده بدهد، خود را به سیستم تحمیل کند، تا بتواند توانمندی یک مجموعه را افزایش دهد.

وی با اشاره به نحوه ارتباط روابط عمومی‎ ها با رسانه‎ ها اظهار کرد: بی‎ تفاوتی به افکار عمومی، انتقادات و مطالب منتشر شده در رسانه ‎ها، ممکن است به اعتبار یک سازمان در جامعه لطمه بزند.

حسینی تاکید کرد: اگر چه توصیه می‎ شود، یک روابط عمومی نباید دائم مترصد پاسخ دادن به انتقادات جراید و مطبوعات نباشد، اما اصل باید اعتماد و تعامل با رسانه‎ ها باشد.

وی ادامه داد: نشست‎ های تخصصی دو جانبه با رسانه ‎ها، می‎ تواند در رفع ابهامات و تردیدهای ایجاد شده در مورد یک سازمان موثر باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان تصریح کرد: روابط عمومی یک سازمان باید بداند که رسانه‎ ها نه تهدید هستند و نه بدهکار هیچ نهاد و فردی، بلکه بر اساس وظیفه ذاتی خود قلم‎ فرسایی می‎ کنند و اگر انتقاد نادرستی هم انجام بگیرد، بهترین کارشان سعه صدر و پاسخ منطقی است.

حسینی اضافه کرد: مهمترین خاصیت رسانه‎ ها دولتی نبودن آنها است، وابسته کردن رسانه‎ ها به دولت ممکن است برای یک دستگاه اجرایی موقتا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد، اما در دراز مدت به جایگاه آن سازمان و رسانه‎ ها لطمه می‎ زند.

در ادامه این جلسه حاضران نیز به بیان نظرات خود در حوزه‎ مباحث طرح شده پرداختند.

انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان، اولین تشکل تخصصی غیردولتی روابط عمومی در استان است که در سال 1383 به همت جمعی از متخصصین و مدیران وقت این حوزه در استان تاسیس شد.

تنظیم: هومن بهلولی