تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان غذا و دارو، آخرین وضعیت بهداشتی درباره سوسیس و کالباس در کشور را اعلام کرد.رسول دیناروند در پاسخ به شایعاتی درباره تولید نامناسب و غیربهداشتی سوسیس و کالباس اظهار داشت: ما یک معضل ورود مواد پروتئین در کشور داریم که شامل سوسیس و کالباس نیز می‌ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوسیس و كالباس آلوده هست یا نه؟


رئیس سازمان غذا و دارو، آخرین وضعیت بهداشتی درباره سوسیس و کالباس در کشور را اعلام کرد.رسول دیناروند در پاسخ به شایعاتی درباره تولید نامناسب و غیربهداشتی سوسیس و کالباس اظهار داشت: ما یک معضل ورود مواد پروتئین در کشور داریم که شامل سوسیس و کالباس نیز می‌شود ولی با انعقاد تفاهمنامه‌های با دامپزشکی و سازمان استاندارد کارهای خوبی صورت پذیرفته است و انشاءالله به جمع‌بندی که برسیم تصورم بر آن است که یکی از نگرانی‌های عمده مردم برطرف شود و امیدواریم به سمت اصلاح این معضل پیش رویم تا بخش زیادی از نگرانی‌های مردم برطرف شود.

وی ادامه داد: بنده در موضوع سوسیس و کالباس به نمایندگان مجلس نیز عنوان کردم که کیفیت و سلامت تولید سوسیس و کالباس نباید نگران کننده باشد ولی از نظر تغذیه‌ای و سلامت افراد باید تاثیرات منفی و مثبت آن را در نظر گرفت زیرا مطمئناً در زمینه تولید فرآیندی صورت می‌پذیرد تا از نظر ایمنی و سلامت تولید مشکلی وجود نداشته باشد.

سوسیس و کالباس

دیناروند عنوان کرد: ولی نکته ای که نباید آن را فراموش کرد توصیه ای است که در ما نیز همیشه در وزارت بهداشت به آن تاکید کرده ایم که سوسیس و کالباس نباید به تغذیه اصلی مردم شود. یعنی بحث آلودگی سوسیس و کالباس اصلاً مطرح نیست بلکه مسئله اصلاح تغذیه صحیح مردم است و نباید سوسیس و کالباس تبدیل به غذای اصلی مردم شود.

سوسیس و کالباس خطرناک

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: باید خانواده‌ها از تغذیه سوسیس و کالباس بخصوص در بین کودکانشان پرهیز کنند و در بزرگسالان نیز نباید غذاهای آماده جزو غذای اصلی به شمار آید و این غذاها از این نظر خطرناک هستند زیرا دچار چاقی و دارای کالری زیاد هستند و متاسفانه با تغییر شیوه زندگی خطرات بزرگی در حوزه تغذیه مردم را تهدید می‌کند.

دكتر صفوی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این باره می‌گوید:  براساس آخرین آمار بررسی تغذیه كشور كه با هدف ریشه‌كنی سوءتغذیه ایرانیان انجام شده است، 63درصد جمعیت مورد مطالعه در تهران چاق‌اند و اضافه وزن دارند، 24 درصد فشار خون، 54 درصد اختلالات چربی خون و 11 درصد نیز دیابت دارند كه مهم‌ترین علل بروز آنها گرایش به مصرف زیاد غذاهای فست فود، عدم تحرك و جایگزین شدن سوسیس و كالباس به جای نان و پنیر است.

فست فود

در این كارخانه‌ها برای این كه وضع ظاهری كالباس را مناسب كنند از نیترات استفاده می‌كنند تا آنها به رنگ‌های صورتی و قرمز درآیند و معمولاً فرآورده‌هایی كه نیترات كمتری دارند مرغوب‌ترند چون نیتریت و نیترات بعد از مصرف تبدیل به نیتروژآمین شده و سلامتی مصرف كنندگان را تهدید می‌كند.

دباغ مقدم، رئیس كمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشكان در این باره می‌گوید: استفاده از برخی اعضای دام همچون ریه، طحال، مثانه، نخاع، بافت‌های غده‌ای، سنگدان، رگ و پی، پوست، گوشت كله و چربی‌های احشایی در تولید فرآورده‌های گوشتی، سوسیس و كالباس ممنوع بوده و با كارخانه‌های مصرف كننده این اعضای دام توسط مراجع قانونی برخورد می‌شود.

رئیس كمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشكان همچنین می‌گوید: میزان گوشت موجود در سوسیس و كالباس باید حداقل 50 درصد، چربی آن حداكثر 20 درصد و میزان مواد نشاسته‌ای موجود در آن كمتر از 8 درصد باشد. در ایران بیش از 50 نوع سوسیس و كالباس تولید می‌شود كه اختلاف آنها نیز بیشتر به خاطر درصد گوشت، نوع گوشت، ادویه، میزان و نوع چربی و آب افزوده شده است.

دباغ مقدم در خصوص مواد تشكیل دهنده سوسیس و كالباس نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: مواد تشكیل دهنده سوسیس و كالباس سالم و حاوی مواد مغذی شامل مواد پروتئینی همچون گوشت، سویا، شیرخشك، پنیر، تخم مرغ، انواع چربی‌های خوراكی حیوانی و گیاهی، آرد گندم، نشاسته‌های خوراكی، انواع ادویه و سبزی‌های خوراكی همچون فلفل دلمه‌ای، هویج، قارچ، آب به شكل یخ و مواد افزودنی مجاز است و مصرف سوسیس و كالباس در حد متعادل و در صورت تهیه از كارخانه‌های معتبر، آسیبی به سلامت مصرف كنندگان نمی‌رساند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : تسنیم، فارس، همشهری و بیتوته