تبیان، دستیار زندگی
روز به روز بر تعداد متقاضیان جراحی بینی در كشور افزوده می‌ شود، اما كارشناسان هشدار می ‌دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسانی نیاز به جراحی بینی دارند؟

جراحی بینی

روز به روز بر تعداد متقاضیان جراحی بینی در كشور افزوده می‌ شود، اما كارشناسان هشدار می ‌دهند كه فقط كسانی كه به دلیل انحراف بینی دچار گرفتگی بینی، سینوزیت‌ های مكرر و تنگی نفس می باشند، باید جراحی کنند.

دكتر پرویز انصاری، جراح پلاستیك بینی با تایید این امر اظهار داشت: انحراف بینی را می‌ توان به دو شكل انحراف بینی خارجی و بینی داخلی عنوان كرد كه آن چه ما به‌ عنوان انحراف بینی مطرح می‌ كنیم، در حقیقت انحراف تیغه میانی بینی است.

بینی خارجی هم دارای انحرافاتی است كه این انحرافات، انحراف بینی تلقی نمی ‌شوند و انحراف بینی داخلی، جزء كارهای جراحی پلاستیك محسوب می‌ شود.

ولی در این میان دكتر محسن نراقی، رئیس مركز تحقیقات راینولوژی و متخصص گوش و حلق و بینی، یكی از مهم ‌ترین مشكلات داخل بینی كه در جراحی‌ های پلاستیك مطرح است را انحراف تیغه بینی می ‌داند و معتقد است: در بسیاری از بیماران، انحراف بیرونی بینی، با درجات مختلفی از انحراف تیغه داخلی بینی همراه است. در صورتی كه بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، ابتدا باید پولیپ او درمان شود و بعد جراحی پلاستیك بینی را انجام دهد.

هر انحراف بینی نیاز به اصلاح دارد

با این حال در تعدادی از بیماران، بدون هیچ انحرافی در ظاهر بینی، تیغه داخلی بینی دچار انحراف شدید است و این نوع از انحراف‌ ها، فقط با معاینه دقیق داخل بینی قابل تشخیص است.

دكتر پرویز انصاری نیز معتقد است: با انجام اعمال جراحی، انحراف تیغه میانی بینی در داخل بینی را می ‌توان برطرف كرد، اما انحرافات ظاهری را نمی ‌توان رفع كرد. بعضی از بیماران فكر می‌ كنند كه اگر تیغه میانی بینی‌ شان اصلاح شود، مشکل ظاهری بینی شان هم اصلاح خواهد شد كه برای اصلاح این تفكر، جراح قبل از عمل جراحی، باید بیمار را از این مسئله آگاه كند.

وی می ‌افزاید: زمانی انحراف بینی نیاز به عمل جراحی ندارد كه با وجود انحراف بینی، مشكلات تنفسی برای فرد ایجاد نشده و باعث اختلال در نفس كشیدن آن نشود.

این جراح پلاستیك توضیح می ‌دهد: اگر فردی به جز جراحی انحراف بینی، قصد جراحی زیبایی بینی را نیز دارد بهتر است، این دو جراحی را هم زمان با هم انجام دهد.

به هر حال به گفته كارشناسان، انحراف تیغه بینی در هر دو دسته یاد شده نیاز به اصلاح حین جراحی دارد، به‌ طوری ‌كه ابتدای جراحی، قبل از شروع اقدامات مربوط به زیبایی و تغییر شكل ظاهری بینی، لازم است جراح تمام تلاش خود را مصروف رفع انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفسی نماید و پس از اطمینان از برقراری راه طبیعی تنفس، به قسمت دوم عمل جراحی، یعنی اصلاح ظاهر بینی بپردازد.

به گفته دكتر نراقی اگر تیغه داخلی بینی اصلاح نشود، پس از عمل، بیمار با مشكلات تنفسی مواجه خواهد شد.

شاخك‌ های داخل بینی

مشكل شایع دیگر در داخل بینی، رشد بیش از حد شاخك‌ های داخل بینی است. در هر فرد به‌ طور طبیعی، در هر سمت بینی 3 برآمدگی استخوانی در داخل بینی وجود دارد كه در فارسی "شاخك" و در اصطلاح پزشكی "توربینیت ‌بینی" نامیده می ‌شوند.

هوای تنفسی حین عبور از بینی، از لابه‌لای این برآمدگی‌ ها عبور كرده و اعمال مختلفی مانند تصفیه، مرطوب ‌سازی‌ و گرم كردن هوا روی آن انجام می ‌شود. بنا بر علل مختلف، ممكن است این شاخك‌ ها بیش از اندازه رشد كنند و موجب تنگ نمودن راه هوایی داخل بینی شوند.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، در صورتی ‌كه رشد بیش از حد این شاخك‌ ها با درمان‌ های دارویی قابل معالجه نباشد و مشكلات تنفسی برای بیمار ایجاد نموده باشد، با روش ‌های مختلف جراحی می ‌توان از اندازه آن ها کم کرد.

وی توضیح می ‌دهد: در گذشته روش ‌های جراحی شامل برداشتن تمام یا قسمت زیادی از این شاخك‌ ها بوده است كه این گونه اعمال جراحی با عوارض مختلفی همراه بوده، ولی با پیشرفت‌ های صورت گرفته در جراحی بینی، بدون برداشتن و یا دادن برش روی شاخك ‌ها، كاهش حجم آن ها با استفاده از روش‌ های نوین امكان پذیر شده است؛ به ‌عنوان مثال، با وارد كردن امواج رادیویی با فركانس چند مگاهرتز به داخل شاخك ‌ها، یا با وارد نمودن فیبرهای بسیار ظریف لیزری به داخل آن ها، تغییرات بافتی در داخل بافت شاخك‌ ها رخ می‌ دهد كه در درازمدت منجر به كوچك شدن آن ها می‌ شود.

بافت ‌های اضافی متورم

مشكل شایع سوم كه موجب اشكال در تنفس، قبل و بعد از جراحی بینی می‌ شود، وجود پولیپ‌های بینی است. پولیپ‌ های بینی، بافت‌ های اضافی متورم و برخاسته از داخل سینوس‌ ها هستند كه كم‌ كم رشد كرده و از مجرای سینوس وارد فضای بینی شده و راه تنفسی را مسدود می ‌كنند.

به عقیده كارشناسان در صورتی ‌كه یک بیمار برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، ابتدا باید پولیپ او درمان شود و بعد جراحی پلاستیك بینی را انجام دهد، زیرا انجام جراحی پلاستیك بینی در بیمارانی كه مشكل پولیپ بینی در آنان برطرف نشده است، موجب تشدید بیماری در آن ها می‌ شود.

دكتر نراقی در این باره می‌ گوید: با توجه به اینکه منشا اصلی پولیپ ‌های بینی از سینوس ‌های اطراف بینی است، و نیز با توجه به این كه اغلب این بیماران از سینوزیت مزمن زمینه ‌ای نیز رنج می ‌برند، درمان اساسی پولیپ ‌های بینی، بدون درمان سینوزیت مزمن امكان پذیر نیست. از این ‌رو درمان سینوزیت مزمن در این بیماران هم زمان با درمان پولیپ ‌ها، از طریق جراحی اندوسكوپیك سینوس انجام می ‌شود.

وی توصیه می‌ كند: با توجه به ظرافت و حساسیت بسیار زیاد عمل جراحی اندوسكوپیك سینوس كه از دشوارترین جراحی ‌ها از لحاظ تكنیك عمل است، بهتر است در این بیماران، جراحی پلاستیك بینی در مرحله دیگری پس از درمان و بهبودی وضعیت سینوس ‌ها صورت گیرد.

نتیجه اینكه، به عقیده این متخصص گوش و حلق و بینی، از سه علت شایع مشكلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیك بینی، دو علت آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخك‌ های بینی، هم زمان با جراحی پلاستیك بینی قابل اصلاح هستند. اما علت سوم كه شامل پولیپ‌ های بینی و سینوزیت مزمن است، بهتر است در مرحله ای جدا، پیش از انجام جراحی پلاستیك بینی، درمان شوند، زیرا در صورت تشخیص صحیح و دقیق هر كدام از این مشكلات تنفسی، با درمان مناسب، بیمار داوطلب جراحی پلاستیك بینی، می ‌تواند از رفع مشكل تنفسی و سلامت بینی خود بعد از عمل جراحی، اطمینان حاصل کند.

سمیه شرافتی - همشهری

*مطالب مرتبط:

رتبه اول دنیا در جراحی بینی

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

چه کسانی نباید جراحی‌ زیبایی کنند؟

مرد است و چهره‌اش؟!

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

زنان 3 برابر مردان جراحی بینی می کنند

آشفته بازار جراحی پلاستیك

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

بویی احساس نمی کنم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.