تبیان، دستیار زندگی
در مناظره دیروز با موضوع خودروی ملی که در برخی اوقات هم به مجادله تبدیل شد، همگان بر فقدان خودروی ملی صحه گذاشتند و تأکید شد که کار کارِ انگلیس است. ۹۰ درصد مردم هم در نظرسنجی، همکاری جدید خودروسازان با پژو و رنو را نفی کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفت مردم با پژو و رنوی فرانسه


در مناظره دیروز با موضوع خودروی ملی که در برخی اوقات هم به مجادله تبدیل شد، همگان بر فقدان خودروی ملی صحه گذاشتند و تأکید شد که کار کارِ انگلیس است. 90 درصد مردم هم در نظرسنجی، همکاری جدید خودروسازان با پژو و رنو را نفی کردند.

در حالی صنعت خودرو موضوع برنامه دیروز مناظره است که اولین برنامه مناظره نیز به موضوع خودرو و البته قیمت گذاری این محصول اختصاص داشت.

پژو فرانسه

مهمانان برنامه مناظره عبارتند از حمیدرضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو و مدیر سابق مهندسی ایران خودرو،علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکترای برنامه ریزی شهری با گرایش حمل و نقل و خودرو، محمدحسن شجاعی فرد موسس و رئیس دانشکده و پژوهشکده خودرو، داوود میرخانی رشتی مشاور دبیر انجمن خودروسازان و مدیرعامل اسبق ایران خودرو، محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان ایران.

90 درصد مردم به پژو و رنو فرانسه نَه گفتند

سوال نظرسنجی این هفته برنامه مناظره عبارت است از:

به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری های بین المللی پس از تحریم کدام راه را انتخاب کنند:

1. تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی 2. همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی

در نتایج این مناظره اعلام شد، با شرکت 190 هزار نفر، حدود 90 درصد (89.2 درصد) شرکت کنندگان با رای به گزینه دو اعلام کردند که خواستار همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی غیر از فرانسه هستند و تنها 10درصد شرکت کنندگان بر ادامه همکاری با پژو و رنو تاکید کردند.

در بخش اول این مناظره به هر یک از مهمانان 4 دقیقه فرصت داده شد تا به این سوال پاسخ بدهند که آیا خودروی ملی داریم یا خیر و اگر نداریم چرا، و اینکه آیا می توانیم خودروی ملی داشته باشیم یا خیر؟

خودرویی ملی است که اختیارش دست ایرانی باشد

حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی ایران خودرو با اشاره به  اینکه در صنعت خودرو تمام نگاه‌ها باید ملی باشد گفت:دید بنگاهی باید کنار گذاشته شود تا بتوانیم به اهداف روشنی در این زمینه دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه صنعت خودرو در جهان جایگاه ویژه‌ای است اظهار کرد: صنعتی که حدود یک پنجم صنعت کشور را برعهده دارد، اگر بخواهیم تعریف روشنی داشته باشیم این است که اجازه تغییرات مهندسی روی خودرو در دست شرکت ایرانی باشد، اجازه صادرات در دست شرکت  ایرانی باشد و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص خودرو توسط شرکت ایرانی قابل اجرا باشد. تیراژ محصول و محصولات بعدی جدید روی آن پلت فرم باید در دست طراحان ایرانی قابل اجرا باشد. یعنی اختیار این خودرو ملی با ماست.  این به معنی برند ایرانی است و اختیار آن با ماست. وقتی یک خودرو را با یک شرکت ایرانی تحت لایسنس می‌کنیم درواقع اجازه هر گونه تغییر روی آن محصول با اجازه صاحب محصول باشد,بنابر این صادرات آن با اختیار شرکت ایرانی امکان‌پذیر نیست.

دلیل قیمت کنونی خودرو این است که ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافته است، در گذشته یک پژو 13 میلیون تومان بود دیروز نیز همان مبلغ حتی کمتر نیز برای خرید پژو هزینه می شود چراکه ارزش پول ملی کاهش یافته است.قیمت گوشت، گاز و... چند برابر شده است و قیمت مواد اولیه خودروسازی نیز چند برابر شده، به‌عنوان مثال قیمت ورق از 700 تومان به 2100 افزایش یافته و در واقع نرخ همه مواد داخلی 3 تا 4 برابر شده است

وی گفت: خودرو ایرانی خودرویی است که اختیار آن در دست شرکت ایرانی است.  در سال‌های دهه70 سیاست‌گذاران تصمیم‌گرفتند چند صنعت را به عنوان صنعت کلیدی در نظر بگیرند.صنعت سیمان، صنعت حمل و نقل، مواد اولیه، فولاد و مس از جمله این صنعت ها بودند.

پژو خیانت نکرد

داوود میرخانی رشتی در برنامه مناظره تلویزیونی عضر دیروز به عنوان چهارمین سخنران با بیان اینکه با دیدگاه آقای خاکساری موافق هستیم، زیرا واژه اسلامی را بد به کار بردیم، اظهار داشت: وقتی از اسم ملی استفاده می‌کنیم معناو ماهیت و تقدسی که دارد در این شرایط برای خودروی ملی به درستی به کار گرفته نشده است.برخی معتقدند اسم ملی بودن بر روی چیزی حالت سیاسی پیدا می کند ولی این نیست.

وی با اشاره به اینکه خودروی ملی یعنی همه اختیارات در زمینه تغییر آن خودرو را ایران در اختیار داشته باشد، گفت:‌ سوالی که در این مناظره مطرح شده غلط است، زیرا مغازه شیرینی فروشی نیست که بگوییم شیرینی ناپلئونی می خواهیم یا نوع دیگری؟ در خوردو باید دو طرف شرایط یکدیگر را بپذیرند.

مدیرعامل سابق ایران خودرو خاطر نشان کرد:  اگر فضای کسب و کار در ایران به نحوی بود که خارجی‌ها  جرأت می کردند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، حتما وارد ایران می‌شدند.  قرارداد با پژو را در سال 68 بنده با پژو بستم، با چندین خودرو ساز دیگر نیز مذاکره کردیم ولی تنها پژو حاضر شد با ایران قرارداد منعقد کند و با آن قرارداد خودرویی که یک سال از تولید آن می‌گذشت و خودروی روز اروپا بود وارد ایران شد.

ارز، خودرو

وی با تأکید بر اینکه پژو به ما خیانت نکرد، اگر ما نتوانستیم حق خود را بگیرم از ناتوانی های خودمان است، بیان کرد: باید به حدی توانمند باشیم که بتوانیم طراحی خودروی ایرانی را نجام دهیم و همه چیز آن را در اختیار داشته باشیم. اما  زمینه سازی لازم را نداشتیم و نتوانستیم امتیازات لازم را بگیریم.

خودروی ملی نداریم

محمدرضا نجفی منش در ادامه مناظره به عنوان نفر پنچم پشت تریبون رفت و با اشاره به قیمت 40 میلیون تومانی برای پژو، گفت: دلیل قیمت کنونی خودرو این است که ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافته است، در گذشته یک پژو 13 میلیون تومان بود دیروز نیز همان مبلغ حتی کمتر نیز برای خرید پژو هزینه می شود چراکه ارزش پول ملی کاهش یافته است.قیمت گوشت، گاز و... چند برابر شده است و قیمت مواد اولیه خودروسازی نیز چند برابر شده، به‌عنوان مثال قیمت ورق از 700 تومان به 2100 افزایش یافته و در واقع نرخ همه مواد داخلی 3 تا 4 برابر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو افزود: بنابراین این‌که گفته می‌شود ما گران فروخته‌ایم مربوط به کاهش ارزش پول ملی است که در همه زمینه ها روی داده است.

نجفی منش در ادامه با اشاره به این‌که 40 درصد قیمت خودرو مربوط به هزینه‌های جانبی مانند، ارزش افزوده، پلاک‌گذاری و... است، گفت: بنابراین 40 درصد قیمت خودرو مربوط به خودروسازان نیست و در واقع مردم 60 درصد قیمت خودرو را به خودروسازان می‌پردازند.

وی با بیان این‌که با نظر آقای میرخانی رشتی موافقم و سئوال برنامه غلط است، گفت:‌ ما باید با خودروسازی همکاری کنیم که به نفع ما باشد، یعنی اگر همکاری با خودروساز فرانسوی به نفع ماست باید همکاری کنیم و اگر همکاری با خودروساز آمریکایی به نفع ما نباشد نباید همکاری کنیم.محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان ایران در ادامه برنامه تلویزیونی مناظره خودرو ملی با اشاره به اینکه زمانی که رنو به ایران آمد مجلس تمام قد ایستاد تا این کار اجرا نشود گفت: وزیر وقت مامور گذاشته بود تا این کار انجام نشود و زمانی که این کار انجام شد مدیرعامل را از کار بر کنار کردند.

صنعتی که حدود یک پنجم صنعت کشور را برعهده دارد، اگر بخواهیم تعریف روشنی داشته باشیم این است که اجازه تغییرات مهندسی روی خودرو در دست شرکت ایرانی باشد، اجازه صادرات در دست شرکت  ایرانی باشد و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص خودرو توسط شرکت ایرانی قابل اجرا باشد. تیراژ محصول و محصولات بعدی جدید روی آن پلت فرم باید در دست طراحان ایرانی قابل اجرا باشد. یعنی اختیار این خودرو ملی با ماست.  این به معنی برند ایرانی است و اختیار آن با ماست

وی ادامه داد: حتی مجلس بارها به آن موضوع ایراد گرفت و حتی یک شب در برنامه تلویزیونی تشریح کرد اگر ما بخواهیم به دانش روز صنعت دسترسی داشته باشیم باید با خودروسازان مطرح دنیا همکاری داشته باشیم.

نجفی منش تاکید کرد: اعتقاد دارم با خودرو سازی که دانش فنی به ما بدهد و منافع اقتصادی و ملی ایران در آن لحاظ شود با هر کشوری که باشد، فعالیت می‌کنیم. پژو اگر رفت  بر اثر تحریم و فشار سنگین بین‌المللی رفت و رنو با مشکلات ادامه داد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر اینکه صنعت خودرو مورد تهاجم بین‌المللی قرار دارد گفت: اوباما "فرمان مخصوص" دارد که معمولا ریاست‌جمهورهای آمریکا در طول مدت فعالیتشان زیاد از آن استفاده نمی‌کنند, اما این صنعت به قدری برای اوباما مهم بود که برای اینکه ایران را تحت فشار قرار دهد فرمان داد هر کس با ایران همکاری کند در آمریکا راه داده نمی‌شود و مال و اموال آنها ضبط می‌شود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تسنیم