تبیان، دستیار زندگی
واژه اولوالعزم در آیه 35 سوره احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است و اولوالعزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بوده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبران اولوالعزم
پیامبران اولوالعزم

واژه اولوالعزم در آیه 35 سوره احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است و اولوالعزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بوده اند. در روایات برای پیامبران اولوالعزم شرایطی ذکر شده است:

1. داشتن دعوت همگانی

2. داشتن شریعت و دین

3. داشتن کتاب الهی

به طور خاص، فقط 5 تن از پیامبران الهی دارای چنین ویژگی هایی بوده اند؛ یعنی هم دعوت همگانی، هم شریعت و هم کتاب الهی داشته اند. آن پنج تن، حضرت نوح (ع)، ابراهیم (ع)، موسی (ع)، عیسی(ع) و پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) هستند. در روایات از کتاب حضرت نوح و حضرت ابراهیم (ع) به نام صحف یاد شده و تورات کتاب حضرت موسی، انجیل کتاب حضرت عیسی (ع) و قرآن کتاب پیامبر اسلام (ص) است.

1- حضرت نوح (ع)

نوح، بشر را به سوی توحید و یگانه پرستی و دوری از شرک و بت پرستی دعوت می کرد. خدای متعال به واسطه طوفانی که فرستاد، کفار را هلاک و زمین را از وجودشان پاک نمود و نوح که با عده ای از پیروان خویش نجات یافته بودند، پایه و اساس یک جامعه دینی را از نو در جهان بنا کردند.

2- حضرت ابراهیم (ع)

ابراهیم تا زنده بود با شرک و ظلم مبارزه نمود. ابراهیم پرستش خود را نسبت به خدای یگانه و بیزاری خویش را از شرک به مردم اعلام کرد و دیگر فکری جز مبارزه با بت پرستی و شرک نداشت و با بت پرستان مبارزه می کرد.

3 - حضرت موسی (ع)

آن حضرت وقتی متولد شد که بنی اسرائیل در اسارت زندگی می کردند و سربازان حکومت به امر فرعون کودکان را سر می بریدند.

مادر موسی طبق آنچه خدا درخواب به وی دستور داده بود، موسی را در صندوقی چوبی گذاشته و در رود نیل رها کرد. آب، صندوق را به قصر فرعون آورد. به امر فرعون، صندوق را گرفتند، وقتی که باز کردند، بچه ای در میان صندوق یافتند. فرعون در اثر اصرار ملکه، از کشتن بچه صرف نظر کرد و چون فرزند نداشتند، او را به فرزندی قبول کردند.

4 - حضرت عیسی (ع)

تولد آن حضرت به طور غیر عادی بوده است، مادرش حضرت مریم (س) که دوشیزه ای پارسا بود، در بیت المقدس مشغول عبادت بود که روح القدس از جانب خدا بر وی نازل شده و مژده مسیح را به وی داد و او را به مسیح بارور کرد.

پس از تولد، در مقابل تهمت های ناروا که مردم نسبت به مادرش می زدند، در گهواره به سخن درآمده، از مادر خود دفاع کرد و نبوت و کتاب خود را به مردم خبر داد. حضرت عیسی در سن جوانی به دعوت مردم پرداخت و شریعت موسی را با تغییرات کمی احیا کرد.

5 - حضرت محمد (ص)

پیغمبر گرامی اسلام، آخرین پیامبری است که خدای مهربان برای هدایت به سوی جهانیان فرستاده است. چهارده قرن پیش، انسان در حالی زندگی می کرد که از دین توحید نامی بیش نمانده بود و مردم از یگانه پرستی و خداشناسی به کلی دور مانده بودند، کعبه به بت خانه و دین ابراهیم (ع) به بت پرستی تبدیل شده بود.

در چنین زمانی خدای مهربان، پیغمبر اکرم را برای اصلاح جهان و رهبری جهانیان انتخاب نمود و قرآن را که شامل معارف خداشناسی و اجرای عدالت و پند و اندرزهای سودمندبود، بر وی نازل فرمود و آن حضرت را مامور ساخت که با آن سند آسمانی، مردم را به سوی انسانیت و پیروی از حق دعوت کند.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: آسمونی،اسلام نت

مطالب مرتبط:

هدیه پیامبر (ص)

جاذبه‌ی قرآن حضرت محمد(ص)

نمای اخلاقی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم

پیامبری صبور و مهربان

داستان زندگی حضرت یعقوب(ع)

داستان زندگی حضرت مسیح(ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.