تبیان، دستیار زندگی
عفت کاشانی، والده دکتر محمدجواد ظریف صبح روز جمعه درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تسلیت شخصیتها و سخنگوی وزارت خارجه امریکا به ظریف


عفت کاشانی، والده دکتر محمدجواد ظریف صبح روز جمعه درگذشت.

ظریف

به گزارش  تبیان به نقل از ایسنا، مادر وزیر امور خارجه که به دلیل بیماری مدتی در بیمارستان عرفان بستری بود صبح روز جمعه دار فانی را وداع گفت.

ظریف پیش از این نیز از بیماری مادر خود خبر داده بود.

آیت الله هاشمی در پیامی درگذشت مادر دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ظریف

درگذشت والده گرامیتان، موجب تاسف و تاثر خاطر گردید.

مصیبت وارده را تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال، برای آن مرحومه مغفوره علو درجات و برای بازماندگان بویژه جنابعالی، صبر و اجر مسالت می کنم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس جمهور در پیامی در گذشت والده محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن پیام تسلیت حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف

وزیر محترم امور خارجه

خبر درگذشت والده گرامی و مکرمه جنابعالی موجب تأسف و تألم خاطر گردید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به حضرتعالی و خانواده محترم، از درگاه خداوند منان برای آن مرحومه مغفوره رحمت و آمرزش الهی و برای شما و خانواده گرامیتان صبر و بردباری مسالت می نمایم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

پیام تسلیت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، با انتشار پیامی در صفحه فیس بوک خود درگذشت مادر محمدجواد ظریف را تسلیت گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، با انتشار پیامی در صفحه فیس بوک خود درگذشت مادر محمدجواد ظریف را تسلیت گفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت والده محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب قای محمدجواد ظریف

وزیر محترم امور خارجه

درگذشت والده گرامی را به جنابعالی و خانواده محترمتان تسلیت گفته و برای ن مرحومه رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال مسئلت دارم.

به گزارش فارس، محمد جعفری رئیس حوزه ریاست مجلس نیز طی پیامی درگذشت والده وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تأسف باخبر شدیم که سرکار خانم عفت کاشانی، مادر وزیر امور خارجه جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف، به رحمت خدا رفت. این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نماییم و از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت کرده و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم.

بزرگانی که با مرحوم آیت الله بروجردی و آیت الله خوانساری و مثال آن موقع تاربخ مرجعیت آشنا بوده هستند و الان هم خودشان از مراجع تقلید هستند، می گویند هر موقع مرجعیت عامه در پرداخت وجوهات شرعیه دچار کمبود نقدینگی می شد، از میان تجار مرحوم حاج علینقی کاشانی به کرات منابع مالی مراجع را بصورت وام بلاعوض تامین می کرد

شجره نامه مادر ظریف از نگاه صادق خرازی

«صادق خرازی» از دیپلمات های سابق کشورمان در یادداشتی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، گوشه ای از شجره نامه مرحومه «عفت کاشانی» والده محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را بیان کرده است.

«صادق خرازی» در یادداشت خود آورده است: لحظاتی پیش، متوجه شدم والده ماجده دوست و برادر بزرگوارم جواد ظریف، وزیر امور خارجه به جوار رحمت الهی رفتند و به ملکوت اعلی پیوستند، دقایقی پیش با دکتر ظریف تلفنی صحبت کردم و صمیمانه به جواد عزیز و خانواده محترمشان فقدان این بانوی پرهیزگار را تسلیت گفتم و می خواستم به ایران برگردم ولی ایشان با محبت عذر عدم حضورم را به جهت مسایل شخصی پذیرفتند.

اما جهت اطلاع خوانندگان محترم عرض می کنم این بانوی محترمه از خاندانی شریف و نجیب و تحت اشراف پدری محترم تربیت و رشد یافت.

قدماء نام حاجی علینقی کاشانی از تجار نامدار و موتمن ایران را بخوبی بیاد دارند مرحوم حاجی علینقی کاشانی از جمله تجار و بازرگانان محترمی بود که نقش برجسته ای در پشتیبانی از مرجعیت عامه مرحوم ایت الله العظمی بروجردی زعیم جهان تشیع داشت مرحوم حاجی علبنقی کاشانی چون مرحوم ریسمانچی دستمالچی، حاج سید مهدی خرازی، مرحوم مرحوم حاج صادق ناجی در قوام مرجعیت شیعه در ایران نقش با ارزشی داشتند.

بزرگانی که با مرحوم آیت الله بروجردی و آیت الله خوانساری و مثال آن موقع تاربخ مرجعیت آشنا بوده هستند و الان هم خودشان از مراجع تقلید هستند، می گویند هر موقع مرجعیت عامه در پرداخت وجوهات شرعیه دچار کمبود نقدینگی می شد، از میان تجار مرحوم حاج علینقی کاشانی به کرات منابع مالی مراجع را بصورت وام بلاعوض تامین می کرد و آنچه طی یک قرن گذشته تحولات سترگ در ایجاد مدارس مذهبی، یتیم خانه ها بیمارستان ها موقوفات فرهنگی و آمورشی صورت گرفت نتبجه همت و مجاهدت امثال ابشان بود.

این بانوی بزرگوار که اهل ابمان و فضل و اخلاق بود توسط پدری جون ایشان تربیت یافته بود و رشد کرد؛ امیدوارم، ایشان درجوار رحمت الهی با اهل بیت محشور شوند.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا، پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، باشگاه خبرنگاران جوان