تبیان، دستیار زندگی
ساعت 11 صبح روز گذشته به وقت تهران صدای انفجار مهیبی در بیرون پایتخت لبنان شنیده شد و بلافاصله رسانه‌ها خبر دادند بر اثر این انفجار كه به وسیله یك اتومبیل بمب‌‌گذاری شده در نزدیكی منزل نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان صورت گرفته،‌چندین نفر كشته و بسیاری زخمی ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی مشاور حریری را کشت؟


ساعت 11 صبح روز گذشته به وقت تهران صدای انفجار مهیبی در بیرون پایتخت لبنان شنیده شد و بلافاصله رسانه‌ها خبر دادند بر اثر این انفجار كه به وسیله یك اتومبیل بمب‌‌گذاری شده در نزدیكی منزل نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان صورت گرفته،‌چندین نفر كشته و بسیاری زخمی شده‌اند.

انفجار لبنان، محمد شطح

رسانه‌‌های لبنان هدف انفجار امروز در مرکز بیروت را احتمالا یک شخصیت سیاسی عنوان کرده‌اند.

روز گذشته انفجاری قوی در نزدیکی هتل فینیسیا بیروت پایتخت لبنان را لرزاند. منابع رسانه‌ای از کشته و زخمی شدن تعدادی بر اثر این انفجار خبر داده‌اند. این منابع تا کنون تعداد کشته شدگان در این حادثه را پنج تن اعلام کرده اند. مجروحان در حال انتقال به بیمارستان آمریکایی بیروت هستند. بنا بر اخبار منتشر شده حدودهفتاد  نفر نیز مجروح شده اند.

خبرگزاری رسمی لبنان از کشته شدن محمد شطح مشاور سعد حریری خبر داده اند. محمد شطح در سالهای گذشته به عنوان وزیر اقتصاد در لبنان هم فعالیت داشته است.

برخی از شبکه های عربی همچون الجزیره که رویکرد ضد جنبش مقاومت حزب الله دارند این گونه خبر مخابره می کنند،که شطح یکی از سرسخت ترین مخالفان حزب الله بوده است. آنان در صدد القاء این گزاره هستند که احتمالا به وی به دلیل مخالفت با حزب الله ترور شده است.آنان همچنین می کوشند به مخاطبان خود بگویند که احتمالا انفجار امروز در واکنش به انفجار چندی پیش در مقابل سفارت ایران در بیروت رخ داده است.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد، «محمد شطح» که یکی از وزرای پیشین لبنان است، در این انفجار کشته شده است.

شطح مشاور ارشد فواد سنیوره و سعد الحریری بوده است. جریان المستقبل نیز لحظاتی پیش خبر کشته شدن محمد شطح مشاور سعدالحریری در انفجار امروز بیروت را تائید کرد.

العالم گزارش داده است که منابع امنیتی لبنان سه نفر را در محل حادثه در این ارتباط دستگیر کرده اند.

این در حالی است که منابع امنیتی لبنانی با اشاره به افزایش کشته و زخمی شدگان این انفجار اعلام کردند: انفجار ناشی از خودرو مسروقه ای بوده است که به در آن 50 تا60 کیلوگرم مواد منفجره جاسازی شده بود

زندگینامه مشاور ترور شده سعد الحریری

«محمد شطح» سیاستمدار، اقتصاد‌دان و دیپلمات لبنانی كسی بود كه گفته می‌شود هدف اصلی تروریست‌ها در بمب‌‌گذاری روز گذشته بوده است.وی از سال 1997 تا 2000 به عنوان سفیر لبنان در آمریكا حضور داشت و وزارت دارایی لبنان را در هفتادمین دولت این كشور در جولای سال 2008 به عهده داشته و مشاور ارشد فواد سنیوره و سعد الحریری بوده است. دوره خدمت شطح به عنوان سفیر لبنان با استعفای «رفیق حریری» نخست‌وزیر پیشین به پایان رسید و در سال 2001 به صندوق بین‌المللی پول بازگشت و تا ژوئن سال 2005 در آنجا ماند و با ترور رفیق حریری در 14 فوریه همان سال از صندوق بین‌المللی پول استعفا داد. وی همچنین در جریان جنگ ژوئن سال 2006 لبنان به عنوان سخنگوی رسمی دولت این كشور در برخی رسانه‌های غربی حضور پیدا كرده بود. شطح با وجود اینكه بارها به صورت مستقل در صحنه سیاسی لبنان حضور پیدا كرده اما یكی از اعضای جریان مستقبل بوده است. شطح قرار بود صبح روز گذشته در نشستی فوق‌العاده در بیت الوسط كه خانه قدیمی سعدالحریری بوده با حضور تعدادی از اعضای جریان مستقبل حضور پیدا كند كه مورد هدف انفجار مهیبی قرار گرفت و این انفجار منجر به كشته شدن شطح و همراه او شد. ساعتی پس از انجام شدن این ترور اما برخی رسانه‌های وابسته به عربستان و وهابیت در منطقه‌ به سرعت انگشت اتهام را به سوی دولت سوریه نشانه رفتند. با این حال سفیر سوریه در لبنان،‌این كار را اقدامی از سوی جریان وهابیت و عمال رژیم صهیونیستی در منطقه دانست. چند تن دیگر از مقامات سیاسی لبنان و همچنین سفیر كشورمان در لبنان نیز این كار را مستقیما به نیروهای اسرائیلی نسبت داده و در باره احتمال وقوع فتنه در لبنان و ایجاد چند دستگی در این كشور هشدار دادند.

انفجار لبنان

واکنشها به این انفجار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النشره، سعد الحریری  رئیس جریان المستقبل در  واکنش به ترور محمد شطح گفت: کسانی  وزیر سابق دارایی را ترور کردند که در ترور رفیق الحریری دخالت داشته اند.آنها از چنگال دادگاه بین المللی می گریزند و کشور را دچار بحران می کنند.

وی اعلام کرد: این انفجار پیام تروریستی جدیدی علیه ما ،جریان المستقبل و چهارده مارس بود.تروریستها به دنبال حذف آزادگان لبنانی هستند.محمد شطح شاخه ای بزرگ از درخت رفیق حریری بود که بر زمین افتاد و قلب ما را به درد آورد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز گفت: جنایات ترور محمد شطح با هدف ایجاد بحران در لبنان و در راستای تبدیل کشور به عرصه تقابل سیاسی وامنیتی و فتنه افکنی میان طوایف و مذاهب است.همه باید هوشیار باشند.

تمام سلام نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان نیز گفت: جنایت ترور محمد شطح اقدامی تروریستی با هدف ایجاد بی ثباتی و فتنه افکنی میان لبنانی هاست.

وی افزود: محمد شطح لبنانی اصیل و میانه رو بود  که از هیچ اقدامی برای تحقق آشتی ملی فروگذاری نمی کرد.این یک فاجعه بزرگ ملی است و نشان دهنده این است که لنبان هنوز در معرض توطئه و فتنه افکنی قرار دارد.

تمام سلام از همه نهادهای امنیتی و قضایی لبنان خواست که نهایت تلاش خود را برای شناسایی عاملان این جنایت به کار گیرند.علت این حادثه دودستگی و اختلاف میان لبنانی هاست.

محمد رشید قبانی مفتی کل لبنان نیز ترور محمد شطح را سرآغاز جنگ و ویرانی در این کشور دانست و افزود: در این لحظات دشوار تاریخ لبنان باید در راستای نجات این کشور اقدام موثری انجام دهند زیرا کل لبنان در معرض بحران قرار می گیرد.

از سوی دیگر اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن ترور محمد شطح وزیر دارایی سابق لبنان از همه گروههای لبنانی خواست که خویشتندار باشند.

ولیام هیپ وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به این انفجار گفت: اخبار دردناکی از بیروت به ما رسیده است ما با لبنانی ها و خانواده قربانیان ابراز همدردی می کنیم.

برخی از شبکه های عربی همچون الجزیره که رویکرد ضد جنبش مقاومت حزب الله دارند این گونه خبر مخابره می کنند،که شطح یکی از سرسخت ترین مخالفان حزب الله بوده است. آنان در صدد القاء این گزاره هستند که احتمالا به وی به دلیل مخالفت با حزب الله ترور شده است.آنان همچنین می کوشند به مخاطبان خود بگویند که احتمالا انفجار امروز در واکنش به انفجار چندی پیش در مقابل سفارت ایران در بیروت رخ داده است

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان نیز این انفجار را محکوم و اعلام کرد: این اقداماتی زبونانه است که عزم لبنانی ها برای حمایت از کشورشان را بیشتر می کند.

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز اعلام کرد: ما این ترور را محکوم می کنیم زیرا شخصیت سیاسی و دانشگاهی میانه رو را هدف قرار داد.وی به گفتگو و عقل و منطقه و حق اختلاف دیدگاه پایبند بود.اقدامات خشونت بار جز افزایش مشکلات و ویرانی و زیان به کشور نتیجه دیگری در بر ندارد.

از سوی دیگر فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در تماس با همتای لبنانی خود ضمن ابراز انزجار از این جنایت ترور محمد شطح از همه لبنانی ها خواست که همبستگی با یکدیگر داشته باشند.

انفجارهای لبنان و نقش بندر بن‌سلطان

گمانه‌زنی‌ها درباره عوامل این ترور و برخی اتهام‌زنی‌ها به حزب‌الله لبنان و سوریه در حالی انجام می‌شود كه رسانه‌ها از چند روز پیش خبر داده بودند كه بندربن‌سلطان، ‌رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی به‌دنبال اجرای برخی عملیات‌های ترور در لبنان است. برخی منابع از تماس‌های گسترده رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و معاون وزیر دفاع این كشور با بعضی نیروهای منطقه‌ای و سران گروه‌های تروریستی به منظور اجرای طرح‌های تروریستی در منطقه به‌ویژه در لبنان خبر دادند. این منابع فاش كردند: بندر بن‌سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و برادرش سلمان بن‌سلطان معاون وزیر دفاع، تماس‌ها و دیدارها و رایزنی‌های گسترده‌ای با برخی قدرت‌ها در منطقه و سران گروه‌های تروریستی كه خاندان حاكم سعودی از آنها برای ریختن خون مردم سوریه و عراق و لبنان حمایت مالی می‌كنند، برقرار كردند تا طرح‌های تروریستی خونینی در این كشورها به‌ویژه در سوریه و لبنان تهیه و اجرا كنند. هدف از اجرای این طرح‌های تروریستی به‌ دست آوردن برخی دستاوردها قبل از برگزاری اجلاس ژنو2 درباره سوریه است زیرا ریاض می‌كوشد تا در این اجلاس به منظور تحمیل سیاست‌های خصمانه خود، طرفی اصلی باشد.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک، تهران امروز،مهر