تبیان، دستیار زندگی
در آستانه چهارمین سالگرد حماسه 9دی، جمعی از فعالان و چهره‌های سیاسی و ائمه جمعه در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه‌ای به واکاوی جریان فتنه 88 و لزوم ریشه‌یابی این موضوع تاکید کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازخوانی فتنه از نگاه کارشناسان و فعالان سیاسی


در آستانه چهارمین سالگرد حماسه 9دی، جمعی از فعالان و چهره‌های سیاسی و ائمه جمعه در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه‌ای به واکاوی جریان فتنه 88 و لزوم ریشه‌یابی این موضوع تاکید کردند.

آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در جمع ناظران انتخاباتی استان کرمان ضمن تشریح جایگاه مهم شورای نگهبان در حفظ و حراست از نظام و انقلاب، درباره فتنه 88 گفت: عدم امکان تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را هر انسان عاقلی که به فرآیند انتخابات، اندکی تأمل کند می‌فهمد. اینها را تمام افراد دست‌اندرکار و درگیر انتخابات، می‌دانند. عده‌ای که خودشان مدتی مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری بوده و حتی برخی از آنها نقش نظارتی در انتخابات داشته‌اند، مثل آفتاب می‌دانستند که دارند دروغ می‌گویند. با این وجود باز هم در مقابل نظام اسلامی ایستادند.

حمایت استکبار از جماعتی که در جهالت بودند

امامی کاشانی

آیت الله امامی کاشانی در مراسم نماز جمعه که در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به حوادث سال 88 آن را نمونه‌ای از توطئه‌های استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران خواند که در آن «جماعتی در جهالتی بودند» که استکبار نیز پشت آنها ایستاد.  وی که می گفت استکبار چشم طمع داشت و دنیای غرب نیز امیدوار شد و پشت این صحنه صف‌آرایی کرد، افزود:آنهایی که این بساط را در داخل فراهم کرده بودند به جای اینکه متنبه شوند، بر اشتباه و غلط خود اصرار کردند.

9 دی در حقیقت تجلی اداره خدا توسط ملت ایران

در قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد،با اشاره به در پیش بودن سالروز حماسه نهم دیماه، اظهار داشت: 9 دی در حقیقت تجلی اداره خدا توسط ملت ایران و حماسه‌ای فراموش نشدنی بود که دوستان و دشمنان انقلاب و نظام اسلامی شناخته شدند.

وی افزود: در این روز کار بزرگی صورت گرفت و ملت ایران ارادت خود را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) نشان دادند و ثابت کردند که ملت ایران توهین به مقدسات را بر نمی‌تابد.

دسته‌کشی خیابانی برای خواسته‌ ناحق

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مصاحبه‌ای خاطر نشان کرد: فتنه‌گران کسانی بودند که همیشه از قانون‌مداری دم می‌زدند ولی خیلی زود چهره واقعی خود را به مردم و نظام نشان دادند و بجای اینکه از طریق قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند با دسته‌کشی خیابانی و به زور قصد داشتند خواسته ناحق خود را طلب کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خاتمه خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین پیام‌های حماسه 9 دی این است که هر کسی که بر خلاف آحاد مردم حرکت و به جای اتکا به قانون بخواهد با زور و ساختارشکنی مطالبات خود را طلب کند، اولین چیزی را که در مقابل خود خواهد دید خشم، عصبانیت و انزجار مردم و ملت ایران اسلامی است.

غلامعلی حداد عادل، در برنامه تلویزیونی«دیروز، امروز، فردا» گفت: اگر حوادث سال 88 را تحلیل و ریشه‌یابی نکنیم و با عبارت‌های احساسی و عاطفی داستان را تمام کنیم، معلوم نیست کار درستی کرده باشیم. آیا چیزی که در سال 88 اتفاق افتاد یک سوءتفاهم بوده که باید فراموش شود؟ بنده چنین اعتقادی ندارم

توبه راه بازگشت

به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز با حضور در مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه‌ اسلامی، اظهار داشت: خداوند از کسانی که فتنه سال 88 را به راه انداختند نگذرد چرا که ظلم بزرگی به انقلاب اسلامی کردند.

وی با تأکید بر اینکه راه بازگشت از این ظلم بزرگ به انقلاب عذرخواهی، ندامت و پشیمانی است، گفت: باید عذرخواهی و اظهار ندامت کنند نه اینکه بر یک موضوع باطل ایستادگی داشته باشند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: فتنه‌گران در انتخابات سال 88 فضا را به گونه‌ای جلوه دادند که دشمن فکر کرد جای پایی در نظام جمهوری اسلامی دارد بنابراین معتقدم که تنها راه بازگشت توبه، اظهار ندامت و عذرخواهی از ملت ایران و خداوند است.

ریشه‌یابی برای جلوگیری از تکرار فتنه
حدادعادل

همچنین غلامعلی حداد عادل، در برنامه تلویزیونی«دیروز، امروز، فردا» گفت: اگر حوادث سال 88 را تحلیل و ریشه‌یابی نکنیم و با عبارت‌های احساسی و عاطفی داستان را تمام کنیم، معلوم نیست کار درستی کرده باشیم. آیا چیزی که در سال 88 اتفاق افتاد یک سوءتفاهم بوده که باید فراموش شود؟ بنده چنین اعتقادی ندارم. اگر موضع‌گیری‌ها، بیانیه‌ها، مصاحبه با بیگانگان، موضع‌گیری بیگانگان نسبت به اتفاقات کشور... را بررسی کنیم می‌بینیم جفای بزرگی به کشور و انقلاب شده است. وی ادامه داد: چه تضمینی هست که دوباره فردا این اتفاقات تکرار نشود ما مایلیم این اتفاقات تکرار نشود و هر کاری که می‌شود باید در این مسیر انجام شود. یکی از راه‌های جلوگیری از تکرار این اتفاقات این است که مقصر مشخص شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: آدم‌هایی که با اصل نظام مخالف بودند و انتخابات را قبول نداشتند و رای هم نداده بودند شعار نوشتند که رای ما را پس دهید.

9 دی؛ نمایش وحدت بود

حجت‌الاسلام رحیمیان هم در این برنامه گفت: منظور از وحدت چیست و یا کیست؟ اگر مسئله مردم است، مردم وحدت خود را در روز نه دی 88 به نمایش گذاشتند. جمعیتی که روز نه دی آمدند فقط منحصر به یک جناح خاص سیاسی نبود و همه مردم حضور داشتند. بسیاری از افراد را در متن راهپیمایی دیدم که به آن دو کاندیدا رای داده بودند. این وحدت همچنان برقرار است. جامعه ما در عرصه‌های مختلف وحدت خود را حول محور نظام، انقلاب و ولایت همواره نشان داده است. این وحدت الان هم وجود دارد و باید از آن صیانت کرد.

وی افزود: جریانی که در خدمت یا هماهنگ با دشمنان کینه‌توز اسلام حرکتی را انجام دادند که در جهت براندازی نظام بود و منشا آثار بسیار بدی برای اسلام و انقلاب بود. پاسخگوی خون‌های ریخته شده کیست؟ پاسخگوی آبروی ریخته شده نظام کیست؟

آیت الله علم الهدی:  نقشه آمریکا و انگلیس همان نقشه‌ای بود که برای سوریه کشیدند یعنی اینکه عده ای مزدور را وارد کشور کنند و این صحنه های فجیع سر بریدن بچه ها مقابل پدر و مادرشان در کشور ما پیاده کنند، این 9 دی بود که جلوی این نقشه ها گرفت و در نطفه خفه کرد

9دی توطئه را در نطفه خفه کرد

آیت‌الله احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس با اشاره به حماسه 9 دی اظهار کرد: امتیاز حماسه 9 دی این است که مردم برای دین شان وارد عرصه شده‌اند. امام جمعه مشهد بیان کرد: مردم ما همیشه در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور داشته اند، اما حماسه 9 دی یک زیبایی خاصی داشت و این زیبایی به خاطر این بود که مردم فقط برای دینشان به میدان آمده اند و در این راهپیمایی روح دین حاکم بود. آیت الله علم الهدی افزود: مردم برای هیچ جناح، شخصیت و هیچ گروه سیاسی به میدان نیامده‌اند. آیت الله علم الهدی با طرح این پرسش که اگر 9 دی سال 88 نبود و مردم به میدان نمی آمذدند چه می شد گفت: نقشه آمریکا و انگلیس همان نقشه‌ای بود که برای سوریه کشیدند یعنی اینکه عده ای مزدور را وارد کشور کنند و این صحنه های فجیع سر بریدن بچه ها مقابل پدر و مادرشان در کشور ما پیاده کنند، این 9 دی بود که جلوی این نقشه ها گرفت و در نطفه خفه کرد.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: کیهان، مهر،خبرآنلاین