تبیان، دستیار زندگی
آن چه مایه نگرانی می شود این است که بنیامین نتانیاهو خطا کند و گمان کند که چون عربستان با حزب الله بر سر حضورش در سوریه مشکل دارد پس می تواند رضایت آن را در جنگ احتمالی با حزب الله جلب کند اما با حمایت ایران چه خواهد کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاویو و سلفی ها در یک صف علیه حزب الله


آن چه مایه نگرانی می شود این است که بنیامین نتانیاهو خطا کند و گمان کند که چون عربستان با حزب الله بر سر حضورش در سوریه مشکل دارد پس می تواند رضایت آن را در جنگ احتمالی با حزب الله جلب کند اما با حمایت ایران چه خواهد کرد؟

حزب الله

تحلیلگران امریکایی که اوضاع منطقه را به دقت زیر نظر دارند، می گویند که جریان های اسلامی تندرو موفق به نفوذ در لبنان شده اند و به شکلی دامنه فعالیت های خود را تا لبنان گسترش داده اند، هدف اصلی آنها نیز ضربه زدن به حزب الله در تلافی حضورش در سوریه و جنگیدنش در کنار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. آنها می خواهند با این کار هزینه های حضور حزب الله در سوریه را افزایش دهند و فشارها را متحمل مردم لبنان کنند. با علم بر این که این مجموعه ها هدف دیگری نیز دارند، به چالش کشیدن فعالیت های حزب الله و افزایش هزینه های آن تا آن جا که آن قدر درگیر مسائل جزئی شود که نتواند سیاست های منطقه ای اش را دنبال کند. به گفته این تحلیلگران انفجارهای اخیری که در ضاحیه و در مقابل سفارت ایران رخ دادند و اتفاقا در هر دو انفجار نیز نتوانستند به اهداف خود برسند نیز در همین چارچوب می گنجد.

آیا جریان های سلفی تندرو از ابزارهای دیگر نیز برای ضربه زدن به حزب الله استفاده می کنند؟

تحلیلگران امریکایی می گویند که اسرائیل تقریبا عزم خود را جزم کرده است که عملیاتی را در اراضی لبنانی در جنوب آغاز کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی اسرائیلی برنامه ای را برای حمله گسترده علیه حزب الله در خاک لبنان طرح ریزی کرده و می خواهد در آن جنگ از همه سلاح های ارتش اسرائیل استفاده کند. هدف او نیز روشن است، به دست آوردن آن چه در جنگ 33 روزه در سال 2006 از دست داد، او از این که اسرائیل در آن جنگ از حزب الله شکست خورد کینه به دل دارد و اکنون می خواهد به هر قیمتی شده آن را شکست دهد و به استیصال بکشاند.

تحلیلگران امریکایی می گویند که اسرائیل تقریبا عزم خود را جزم کرده است که عملیاتی را در اراضی لبنانی در جنوب آغاز کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی اسرائیلی برنامه ای را برای حمله گسترده علیه حزب الله در خاک لبنان طرح ریزی کرده و می خواهد در آن جنگ از همه سلاح های ارتش اسرائیل استفاده کند. هدف او نیز روشن است، به دست آوردن آن چه در جنگ 33 روزه در سال 2006 از دست داد

او یک بار همین عبارت را به صراحت درباره حزب الله در درون اسرائیل به کار برده است. برای همین بسیاری معتقدند که گشودن آتش به روی سرباز اسرائیلی در خاک لبنان که هفته گذشته در مرزهای لبنان و اسرائیل صورت گرفت در جهت تحریک حزب الله و ایجاد جنگی تازه است. اسلام گرایان تندرو بر جنگ احتمالی حزب الله و اسرائیل بسیار حساب کرده اند. اما تحلیلگران می گویند که اسرائیل در موقعیتی نیست که بتواند از پس حزب الله و قدرت آن بر آید. به ویژه که اخیرا دریافته که ارتش لبنان نیز درصدد تقویت توانایی های اش است و این مساله می تواند به سود حزب الله تمام شود. با این وجود آنها معتقدند که اسرائیل پاسخ شلیک به سرباز اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل را خواهد داد. اما این واکنش چه خواهد بود هنوز هیچ کس نمی داند. آن چه مایه نگرانی می شود این است که بنیامین نتانیاهو خطا کند و گمان کند که چون عربستان با حزب الله بر سر حضورش در سوریه مشکل دارد پس می تواند رضایت آن را در جنگ احتمالی با حزب الله جلب کند اما با حمایت ایران چه خواهد کرد. ایرانی که می تواند موشک هایی در اختیار حزب الله قرار دهد که دورترین نقطه اسرائیل را به لرزه در آورد.

در این میان برخی معتقدند که نفوذ برخی افراد جنگ طلب و تندرو که عموما جهادی هستند و در فعالیت های تروریستی سوریه دست داشته اند به اردوگاه های لبنانی، دسیسه ای اسرائیلی است که عربستان نیز از وجود آن خبر دارد اما به دلیل این که به دنبال راهکاری برای ضربه زدن به حزب الله می گردد، در برابر آن سکوت کرده است. اسرائیل گمان می کند که اگر در حال حاضر جنگی در جنوب لبنان در بگیرد، ایران، سوریه و حزب الله هر دو درگیر آن خواهند شد و این در نهایت می تواند به تضعیف هر سه بینجامد. اما آن چه در محاسبات نتانیاهو اشتباه از کار در آمده این است که سنیان فلسطینی در اردوگاه های فلسطینی در لبنان اگر چه احیانا دست به کارهای خرابکارانه می زنند اما تا کنون از سنیان لبنانی طلب یاری نکرده اند.

اسرائیل گمان می کند که اگر در حال حاضر جنگی در جنوب لبنان در بگیرد، ایران، سوریه و حزب الله هر دو درگیر آن خواهند شد و این در نهایت می تواند به تضعیف هر سه بینجامد

به اعتقاد تحلیلگران این خودداری به این دلیل است که رهبران فلسطینی دریافته اند که در خصومت ورزی علیه بشار اسد مبالغه و اغراق شده و به واسطه آن دیگر نمی توان افکار عمومی عربی از جمله لبنانی را تحریک کرد. برای اثبات این ادعای خود نیز به حماس اشاره می کنند که به رغم آن که در ابتدای تحولات سوریه حساب خود را از حکومت اسد جدا کرد و در برخی مواقع حتی در صف مخالفان او قرار گرفت اما اکنون در دیدگاه خود نسبت به اسد و سوریه تغییری ایجاد کرده است و دیگر همانند سابق به دنبال خصومت ورزی با اسد نیست. این مساله سبب شده تا نتانیاهو در برنامه های خود تجدید نظر کند و دریابد آن طور که گمان می کرده نیز جنگ آینده با حزب الله نمی تواند به سود اسرائیل تمام شود. برای همین فعلا همه چیز را متوقف کرده و دستور به بازبینی تمامی بررسیه های سیاسی و امنیتی جاری داده است.

بخش سیاست تبیان


منبع: دیپلماسی ایرانی