تبیان، دستیار زندگی
راجر دیکینز از چالش بیرون کشیدن روح اثر با استفاده از رنگ آمیزی های مختلف لذت می برد.درحالی که افت و خیزهای جیمز باند در فیلم موفق Skyfall محصول 2012 با رنگ های درخشان و کنتراست های شدید نقطه گذاری شده بود، هزارتوی اخلاقی دلگیر و سنگین «زندانیان»روی بوم م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راجر دیکینز:فیلمبردار


راجر دیکینز از چالش بیرون کشیدن روح اثر با استفاده از رنگ آمیزی های مختلف لذت می برد.درحالی که افت و خیزهای جیمز باند در فیلم موفق Skyfall محصول 2012 با رنگ های درخشان و کنتراست های شدید نقطه گذاری شده بود، هزارتوی اخلاقی دلگیر و سنگین «زندانیان»روی بوم ملایم تری شکل می گیرد.

راجر دیکینز:فیلمبردار

راجر دیکینز درباره این تریلر کودک ربایی به تهیه کنندگی شرکت Alcon Entertainment می گوید: سخت ترین کار این بود که ما داشتیم در آتلانتا فیلمبرداری می کردیم که اصلا به آب و هوای مرطوبش معروف نیست. ما خیلی شانس آوردیم. چون آتلانتا پربارش ترین زمستان را در چندین سال اخیر داشت.

دنیس (ویلنو - کارگردان) روی شکل بصری مورد نظرش خیلی اصرار داشت. در Skyfall وقتی در لندن فیلمبرداری می کردیم، یک نور خاکستری را مدنظر داشتیم،اما موفق نشدیم. چون شما همیشه گیر آب و هوایی هستید که موقع فیلمبرداری دارید،اما این موضوع برای فیلم وهم انگیزی مثل «زندانیان» خیلی مهم بود.

بیشتر صحنه ها در محیطی گرفته و غمبار اتفاق می افتند که با در نظر گرفتن موضوع تاریک فیلم، به نحو مناسبی سنگین و طاقت فرسا هستند. با این حال، سازندگان اجازه نداده اند فرم زندانیان یکنواخت و کسالت بار شود. صحنه های باشکوه و زیبای زیادی در فیلم هستند و فیلمبردار مورد احترام، چندین سکانس را با حس و حال کابوس های تب آلود سرهم کرده.

در یک نمونه، کاراگاه لوکی با بازی جیک جیلنهال درمانده و ناامید باید عرض شهر را براند تا محموله گرانبهایی را به نزدیک ترین بیمارستان برساند. هر ضربه نوری ملتهب در نماهای شبانه دور و اطراف ماشین، خیلی دقیق چیده شده و افکت آب و هوا تا آنجایی که توانایی انسانی اجازه میداده، کنترل شده است.

راجر دیکینز می گوید: این واقعا کارمشکلی بود، چون ما می دانستیم دقیقا چه می خواهیم. بودجه فیلم خیلی زیاد نبود و ما مدت زیادی را صرف گشتن به دنبال خیابان های مناسب کردیم. و مثلا برای فیلمبرداری بیرون بیمارستان فقط یک شب و نیم، فرصت داشتیم.

به عوامل گفتیم تا نازل های مخصوص را جلوی ماشین نصب کنند تا افکت باران روی شیشه جلوی ماشین درست کنیم، اما نمی توانستیم برای کل آن جاده و منطقه به آن بزرگی، باران بسازیم. ما فقط خیابان ها را کاملا خیس کردیم. همه بر ف ها، گرافیک کامپیوتری بودند چون هیچ راهی نبود که ما بتوانیم منطقه وسیعی مثل آنجا را پوشش بارش برف بدهیم.

دیکینز از نتیجه نهایی راضی است. به طور کل، برای چنین فیلمی، یک صحنه جدا و مستقل نیست که برای من شاخص باشد. موضوع اصلی، حفظ کنترل بر تمامی فیلم است، از آغاز تا پایان و این شامل افکت ها هم می شود.

صحنه تعقیب و گریز شبانه که در پی ظنین شدن کاراگاه لوکی به فرد مشکوکی می آید، هم به همین اندازه شاخص است.

صحنه دشواری بود چون ما باید سوژه ها را در حیاط پشتی خانه ها دنبال می کردیم. شاید دو شب وقت داشتیم تا آن را فیلمبرداری کنیم و می خواستیم حس واقع گرایانه داشته باشد. ما از نور چراغ های خیابان، شمع ها و نور خانه ها استفاده کردیم. از آنها در تمام صحنه های شبانه استفاده کردیم تا حس نورهای کریسمس را ایجاد کنیم. از نور کنترل شده شمع های دو فتیله ای و چند لامپ هالوژن 250 وات برای بالا بردن سطح نوری (Light Level) استفاده کردیم تا بتوانم بدون نیاز به نورهای مصنوعی، فیلمبرداری کنم. می خواستم همه چیز این حس و حال را داشته باشد که انگار تمام نور از شمع ها می آید.

کارگردان، ویلنو، کار کردن با دیکینز را مانند برگشتن به مدرسه فیلمسازی توصیف کرده و گفته زمانی که با هم روی« زندانیان» کار می کردند، زیباترین تجربه سینمایی تمام زندگی ام بود.

فیلمبردار انگلیسی هم به نوبه خود از این فرآیند لذت برده و حتی مدتی هم در انتظار این همکاری بوده است. دنیس مردی بسیار دوست داشتنی است. ما اوقات خوشی را با هم گذراندیم. او برای فیلم Incendies (شعله ها) نامزد اسکار شده بود و از من خواسته شد تا معرف دنیس در مراسم باشم. آن زمان او را نمی شناختم، ولی فیلمش را دیده بودم و خوشحال شدم که این کار را بکنم.

راجر دیکینز:فیلمبردار

واقعا با هم خوب کنار آمدیم و من خیلی از شعله ها خوشم آمد. پس از کارگزارم خواستم تا بییند برنامه بعدی او چیست و آیا تصمیم دارد فیلمی در آمریکا بسازد. وقتی شنیدم که او می خواهد «زندانیان» را بسازد، پیشنهاد همکاری دادم و او هم پذیرفت.

دیکینز از نتیجه نهایی راضی است. به طور کل، برای چنین فیلمی، یک صحنه جدا و مستقل نیست که برای من شاخص باشد. موضوع اصلی، حفظ کنترل بر تمامی فیلم است، از آغاز تا پایان و این شامل افکت ها هم می شود.

همه چیز باید با هم جفت و جور بشود، در غیر این صورت مخاطب خیلی راحت از داستانی مثل این دور می شود. نگه داشتن چنین فیلمی در مسیر درست، واقعا کار حساسی بود. فیلم می توانست اغراق آمیز و گوتیک بشود.

فیلمبردار کهنه کار، در 64 سالگی، تا به حال 10 بار نامزد اسکار شده و در صنعت فیلمسازی به بهترین فیلمبرداری که تا به حال اسکار نبرده مشهور است، اما او جوش این موضوع یا مراسم این دوره را نمی زند.

دیکینز در حالی که از استرالیا صحبت می کند، که در زمان نگارش این متن، در حال فیلمبرداری فیلم آنجلینا جولی Unbroken در مورد بازماندگان دوران جنگ است، می گوید که از اینکه «زندانیان»توانسته تحسین منتقدان و تماشاگران را به دست آورد خوشحال است. بیایید آرزو کنیم فیلم های بیشتری مثل این ساخته شوند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم / آرش ملکی

مطالب مرتبط:

یک اکشن رمانتیک رایانه‌ای!    

اکشن اسکاندیناوی    

خلاقیت همراه با كمی دیوانگی