تبیان، دستیار زندگی
سرزمین عجایب. کشور 72 ملت. هر چه که نامش باشد و عنوانش از دیرباز تاکنون مقصدی پر وسوسه برای مسافران بوده است؛ مقصدی که از گذشته محبوب ایرانیان هم محسوب می شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به تمیزترین شهر هند
هند


سرزمین عجایب. کشور 72 ملت. هر چه که نامش باشد و عنوانش از دیرباز تاکنون مقصدی پر وسوسه برای مسافران بوده است؛ مقصدی که از گذشته محبوب ایرانیان هم محسوب می شده است.


اما همواره چیزی که از هند به یاد می آوریم، زاغه های شلوغ و کثیف، شهرهای پر سر و صدا و آلوده و البته معابد رویایی و پرشکوهش بوده است در کنار آن باید از مردم رویا پردازش هم یاد کنیم، مردمی که همچون تمام فیلم های بالیوود همواره به بهبود امید دارند و می‌دانند که مثل پایان تمام فیلم‌های هندی عاقبتی خوش در انتظار آنهاست، ذهنیتی که همیشه درست نیست اما آنها به چیزی غیر از آن هم دل نمی‌بندند.

شهر گوا

یکی از شهرهای مهم این کشور «گوا»(Goa) است، شهری که ویترین گردشگری این کشور هم محسوب می شود زیرا یکی از زیباترین و پاکیزه ترین شهرهای این کشور است. طبیعت گوا با تپه‌های سرسبزش کنار رودهای فراخ با کشتزارهای برنج، نخل‌های فراوان و دیگر درختان گرمسیری جلوه بسیار زیبایی دارد. وسیع‌‌ترین سواحل و مراکز تفریحی ساحلی هند هم در گوا قرار دارد و این شهر سالانه از صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی پذیرایی می‌کند.

شهر گوا

450 سال حکومت پرتغال بر این منطقه باعث شده که تمام شهرها و حتی روستاهای گوا فرهنگی خاص داشته باشد. از معماری خانه‌ها و معابد این شهر گرفته تا خرده فرهنگ‌های مردم این منطقه تاثیر پذیرفته از فرهنگ پرتغالی‌هایی است که بیش از چهار سده در این شهر حکومت می‌کرده‌اند. امپراتوری پرتغال شدیدا علاقه مند به گسترش قلمرو خود و تجارت ادویه بود. فتح شهر و بندر گوا برای تجارت پرتغال میان شبه جزیره عربستان و آسیای جنوب شرقی امری حیاتی بود. بندر گوا پس از مدتی به مرکز امپراتوری استعماری پرتغال در جزایر هند شرقی و اقیانوس هند تبدیل شد و از پایگاه گوا بود که پرتغالی‌ها به سایر نقاط آسیا از جمله خلیج فارس دست اندازی کردند.

شهر گوا

نام گوا هم احتمالا تلفظ پرتغالی یک واژه سانسکریت است که در «حماسه ماهابهاراتا» هم آمده. «گوپاراشترا» یا «گوواراشترا» به‌ معنی مردم گاوبان. گوای قدیمی (به همراه تاج محل، میدان ویکتوریای بمبئی، غارفیل و معبدهای کاماسوترا) یکی از 9 منطقه‌ای در هند است که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

450 سال حکومت پرتغال بر این منطقه باعث شده که تمام شهرها و حتی روستاهای گوا فرهنگی خاص داشته باشد. از معماری خانه‌ها و معابد این شهر گرفته تا خرده فرهنگ‌های مردم این منطقه تاثیر پذیرفته از فرهنگ پرتغالی‌هایی است که بیش از چهار سده در این شهر حکومت می‌کرده‌اند

گشت و گذار در گوا

قدمت شهر گوا را به قرن سوم پیش از میلاد نسبت می ‌دهند زمانی که به عنوان بخشی از امپراتوری مایریان شکل گرفت و از آن پس تحت حکومت ‌های محلی یا خاندان‌های مهم هند بود.

شهر گوا

این شهر بافتی قدیمی هم دارد که به نام گوای قدیم مشهور است. منطقه‌ای که یکی از جاذبه‌های ثبت جهانی هندوستان را هم در خود جای داده است، یکی از 9 میراثی که یونسکو آن را ثبت جهانی کرده است. این منطقه در 9کیلومتری شرق پانجیم، پایتخت سابق پرتقالی ها قرار دارد و از نظر اهمیت هم رده تاج محل، میدان ویکتوریای بمبئی، غارفیل و معبدهای کاماسوترا است.

غذاهای گوا بسیار معروف است و مخلوطی است از غذاهای پرتغالی، جنوب هند و عربی اما به سبب حضور همیشگی گردشگران، غذاهای متنوعی در همه جای شهر در دسترس است. گوا یکی از معدود مکان‌های هند است که اغلب رستوران‌های آن گوشت گاو هم سرو می‌کنند.

شهر گوا

برای بازدید از همه کلیساها، موزه ها و صومعه‌های گوای قدیمی به یک روز کامل وقت احتیاج هست. در ایستگاه اتوبوس پانجیم مرتب اتوبوس‌هایی به سمت گوای قدیمی حرکت می‌کند که کرایه آنها به نسبت ناچیز است و طی مسیر حداکثر نیم ساعت طول می‌کشد. مسیر جاده از پانجیم به گوای قدیمی صاف است و می‌تواند مسیر بسیار راحتی برای دوچرخه سواری به حساب آید.

همچنین می توانید در گوای قدیمی سوار قایق بشوید و به جزیره دیوا (Diva Island) بروید. واگاتور که در بلندی های سنگی ای که واگاتور را از چاپورا جدا می کند بقایا یک قلعه پرتغالی از قرن هفدهم میلادی قرار دارد که گرچه شاید دیدن خودش به بالا رفتن نیرزد ولی منظره بسیار خوبی از ساحل و دریا را پیش چشمانتان قرار می دهد.

شهر گوا

چه وقت برویم؟

بندر گوا در اغلب سال هوایی گرم و شرجی دارد. که برای استفاده از دریا مناسب است. در ماه می گرمترین هوا را دارد. فصل باران های موسمی یا مانسون از ماه جون تا سپتامبر را در بر می‌گیرد اما اوج بارندگی‌ها مربوط به جولای و آگوست می‌باشد. گوا یک فصل سرما کوتاه مدت از اواسط دسامبر تا اواخر فوریه دارد.

شهر گوا

خرید در گوا

گوا هرچند کوچک‌ترین ایالت هندوستان است اما درآمد سرانه مردمان آن از دیگر ایالت ها بیشتر است. به همین دلیل می‌توان در این شهر مرکز خرید‌های خوبی را به چشم دید.

فروشگاه بیگ جی (Big G) یکی از آنهاست . در این مجموعه تمام چیزهایی را که به آن نیاز دارید می توانید پیدا کنید. در این مجموعه، در طبقات مختلف، می توانید اجناس مختلفی مثل لوازم آرایش ، پوشاک مردانه ، زنانه و حتی بچگانه را خریداری کنید. این مجموعه که مملو از مغازه های مختلف است حتی چند رستوران مخصوص گیاه‌خواران را نیز در خود جا داده است. از دیگر امکانات آن، محدوده بازی برای بچه هاست.

شهر گوا

این فروشگاه از معروف ترین فروشگاه‌های گوا است و به‌نوعی محبوب‌ترین فروشگاه این شهر هم حساب می شود. فروشگاه آکرون آرکید (Acron Arcade) یکی دیگر از این فروشگاه هاست.

در این فروشگاه می توانید بهترین برند ها را با مناسب‌ترین قیمت‌ها خریداری کنید. از دیگر فروشگاه‌های این شهر می‌توان گوا شاپینگ سنتر، اوسانز شاپینگ سنتر، شهناز شاپینگ سنتر، پاپولار شاپینگ سنتر، کانکونکار را نام برد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، شباویز