تبیان، دستیار زندگی
این خودش یک سوژه تحقیق است که در عرف عام اهل سنت چه روزی را روز شهادت می گیرند تا ببینیم اولاً دوشنبه می تواند باشد یا نه؟ و پنج شنبه قبل از آن چه وقتی می شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رحلت پیامبر، چه روزی بوده؟

رحلت پیامبر، چه روزی بوده

این خودش یک سوژه تحقیق است که در عرف عام اهل سنت چه روزی را روز شهادت می‌گیرند تا ببینیم اولاً دوشنبه می‌تواند باشد یا نه؟ و پنج شنبه قبل از آن چه وقتی می‌شود؟

در اینکه رحلت پیامبر خدا – صلی الله علیه و آله و سلم - روز دوشنبه بوده، نقل‌ها و مورخین مختلف، گویا اختلافی ندارند و روایاتی هم که راجع به آن قضیه‌ای که حضرت فرمودند که «کَتِف» و «دوات» بیاورید تا برایتان چیزی بنویسم که «لن تضلوا بعده»، آن هم نقل های مختلفی که دارد، بعضی از آنها متذکر نشده که چه وقت بوده و بعضی از آنها شاید فقط همین لفظ مریضی را دارد، مرضی که منجر به وفات و شهادت و رحلت حضرت شده است. اما آنچه که در صحاح اهل سنت آمده، صحیح بخاری و غیر آن، تصریحاً می‌گوید که روز پنج شنبه بوده است: «یوم الخمیس»، که با فاصله 4 روز از 28 صفر قرار می گیرد و حدود بیست و چهارم می‌شود. البته نمی‌دانیم که 28 صفر که بین شیعه معروف است، نزد اهل سنت نیز همین اشتهاری که در شیعه دارد، هست یا نه و اینکه عرف عام آنها اصلاً چه روزی را روز رحلت حضرت در نظر می‌گیرند. در نقل خیلی از روایاتشان 12 ربیع آمده و ابن کثیر هم اینها را می‌آورد، ولی معروف است که دوازدهم، مولود می‌گیرند و وهابی‌ها کتابهایی را بر علیه این مولودگیری اهل سنت نوشته‌اند و در [این] مولودگیری، کاری با شیعه ندارند و کتابهای متعددی دارند در اینکه این مولودگیری بین خودِ اهل سنت، بدعت است. این خودش یک سوژه تحقیق است که در عرف عام اهل سنت چه روزی را روز شهادت می‌گیرند تا ببینیم اولاً دوشنبه می‌تواند باشد یا نه؟ و پنج شنبه قبل از آن چه وقتی می‌شود؟ خود ابن کثیر در «البدایة» یک نقلی را که می‌آورد، می‌گوید نمی‌شود که با دوشنبه مصادف باشد و می‌گوید: «و قد اشتهر هذا الإیراد على هذا القول‏» [1]، و می‌خواهد البته یک جوری جواب بدهد. اما با این نرم افزارهایی که مبدل تاریخ است می‌توان سنجید (بنده با یکی از این نرم افزارها که سازمان نور به همراه نرم افزارهایش می‌دهد، 28 صفر سال 11 هجری قمری را به میلادی تبدیل کردم و بعد از تبدیل، گویا با 17 یا 27 خرداد ماه شمسی مصادف شد و روز دوشنبه بود. این، خیلی با آنچه نزد شیعه معروف است مناسبت دارد).


پا نوشت‌ها:

[1] البدایة و النهایة،ج‏5،ص:256

فرآوری:محسن تهرانی-گروه حوزه علمیه تبیان