تبیان، دستیار زندگی
با تصویب شورای شهر، بلیت های مدت دار یک سال به سامانه حمل و نقل عمومی تهران برمی‌گردند. این بار اما به چند شرط و شروط.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانترین و ارزان‌ترین خطوط متروی دنیا


با تصویب شورای شهر، بلیت های مدت دار یک سال به سامانه حمل و نقل عمومی تهران برمی‌گردند. این بار اما به چند شرط و شروط.

مترو

تا تیرماه امسال، صدور بلیت های یکساله و شش ماهه برای مترو و اتوبوس بدون هیچ مشکلی ادامه داشت. اما از 6ماه قبل، شرکت اتوبوسرانی و مترو اعلام کردند صدور این بلیت ها برای همیشه متوقف شده است. تصمیمی که حالا اعضای کمیسیون عمران شورای شهر آن را برگردانده اند و با چند شرط، به صدور مجدد آنها رای داده اند.

ابوالفضل قناعتی، مخبر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر شروط صدور این بلیت ها را محدودیت در دفعات و شیوه استفاده عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا بلیت‌های یکساله برای اتوبوس‌های شرکت واحد به مبلغ 65 هزار تومان صار می شود و برای مترو، به قیمت 45هزار تومان. با این شرط که بلیت های اتوبوس در طول روز بیش از شش تراکنش نمی‌توانند داشته باشند اما استفاده از این بلیت ها برای حمل و نقل زیر زمینی محدودیتی نخواهد داشت.

او دلیل این محدودیت را جلوگیری از سوء استفاده‌هایی که قبلا وجود داشت، اعلام کرده و به ایسنا گفته است: کارتی هم به صورت متمرکز در نظر گرفته شده که امکان استفاده از خطوط اتوبوسرانی و مترو را باهم فراهم کند که با تخفیف 10 هزار تومانی به مبلغ 100 هزار تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

قیمت بلیت تک سفره مترو در حال حاضر 450 تومان و قیمت بلیت دو سفره 650 تومان است. این رقم برای دارندگان کارت بلیت‌های اعتباری بر حسب مسافت طی شده از 150 تومان تا 250 تومان متغیر است. رقمی که قائم مقام شركت بهره برداری متروی تهران معتقد است تهران را صاحب ارزان ترین متروی جهان کرده است

این در حالی است که پیش از این، کارت بلیت های یک ساله مترو امکان استفاده در خطوط اتوبوسرانی را هم داشتند و برای این استفاده محدودیت دفعات تعریف نشده بود. قیمت این بلیت ها در سال گذشته 45هزارتومان برای بلیت 6ماهه و 55هزار تومان برای بلیت یک ساله تعیین شده بود.

ارزان ترین بلیت متروی دنیا در تهران

قیمت بلیت تک سفره مترو در حال حاضر 450 تومان و قیمت بلیت دو سفره 650 تومان است. این رقم برای دارندگان کارت بلیت‌های اعتباری بر حسب مسافت طی شده از 150 تومان تا 250 تومان متغیر است. رقمی که قائم مقام شركت بهره برداری متروی تهران معتقد است تهران را صاحب ارزان ترین متروی جهان کرده است. عباباف می‌گوید: سیستم مترو طوری سیاست گذاری شده كه افراد در صورت استفاده از بلیت های اعتباری هزینه كمتری را هم بپردازند. محاسبه قیمت بلیت مترو براساس کیلومتر است و به 6 زون قسمت شده که کمترین سفر در ده کیلومتر زون اول 122 هزینه باید پرداخت شود.

ناحیه سفر

مبلغ کسر شده از بلیت اعتباری هنگام خروج از هر ناحیه

مسافت طی شده در مترو

1

1545ریال

0 تا 10 کیلومتر

2

1652ریال

10 تا 20 کیلومتر

3

1908ریال

20 تا 30 کیلومتر

4

2069ریال

30 تا 40 کیلومتر

5

2459ریال

40 تا 50 کیلومتر

6

2495ریال

بیش از 50 کیلومتر

قیمت بلیت متروی تهران برای دارندگان کارت بلیت های اعتباری

مترو

خارجی ها چقدر هزینه می‌کنند؟

در میان خطوط متروی دنیا اما لندن با بلیت 4.41 دلاری، یعنی رقمی حدود 13 هزار تومان گران‌ترین هزینه حمل و نقل را برای مسافران دارد. بعد از لندن قیمت بلیت استکهلم و سانفرانسیسکو با 3.96 و 3.18 دلار یعنی نزدیک به 12 هزارتومان گران‌ترین‌ها متروهای دنیا هستند. واشنگتن، برلین، تورنتو، شیکاگو و پاریس هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

جالب این که متروی مسکو، سئول و پکن در فهرست 15 رده‌ای بلیت‌های مترو جزو ارزان‌ترین‌ خدمات حمل و نقل زیرزمینی قرار گرفته اند. مسکو با بلیت‌های 0.69 دلاری، سئول با 0.55دلاری و پکن با 0.29 دلار.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : مهر