تبیان، دستیار زندگی
تالار مولوی كه در خردادماه سال جاری به علت مشكلات فنی تعطیل شد در آذر ماه با سه نمایش «نان» نصیر ملكی جو، «تهران بلگراد» فریار حسینی و «قوی‌تر» نوشته یوهان آگوست استریندبرگ به كارگردانی فرهاد خوشه‌بر بازگشایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جیب خالی تئاتر

تالار مولوی بعد از شش‌ماه تعطیلی بازگشایی شد


تالار مولوی كه در خردادماه سال جاری به علت مشكلات فنی تعطیل شد در آذر ماه با سه نمایش «نان» نصیر ملكی جو، «تهران بلگراد» فریار حسینی و «قوی‌تر» نوشته یوهان آگوست استریندبرگ به كارگردانی فرهاد خوشه‌بر بازگشایی شد.

جیب خالی تئاتر

برخی صاحبنظران و اهالی تئاتر نظرهای مختلفی درباره علل تعطیلی تالار مولوی مطرح كردند با این حال سعید اسدی، مدیر تالار مولوی علت اصلی تعطیلی این سالن را مشكلات فنی این تالار را اعلام كرد. او همچنین ادامه داد: متن‌هایی كه برای اجرا به تالار مولوی راه پیدا كردند به درخواست خود این سالن بوده است و متن‌هایی كه در دوران تعطیلی این سالن لغو شدند در اولویت اجرا قرار دارند. شواهد نشان می‌دهد كه رفته‌رفته تا اواسط بهمن‌ماه این متن‌ها می‌توانند در سالن اصلی اجرا داشته باشند.

بازگشایی تالار مولوی بعد از شش ماه تعطیلی

سعید اسدی، مدیر تالار مولوی به مهم بودن سالن اصلی اشاره كرد وگفت: تعطیلی تالار مولوی فقط به علت مشكلات فنی بود و در حال حاضر نمی‌شود تالار مولوی را مانند سابق تصور كنیم زیرا مشكل برق سالن اصلی هنوز برطرف نشده است و نمایش‌ها در سالن كوچك اجرا می‌شود. سالن اصلی به عنوان مهم‌ترین سالن تالار مولوی شناخته شده است اما به نظر من تا زمانی كه مشكلات سالن اصلی برطرف نشود تالار مولوی به طور مشخص باز نخواهد شد. احتمال می‌رود در دی ماه به درخواست برخی گروه‌ها در سالن اصلی اجرا صورت بگیرد البته بدون وجود نور.

فریار حسینی، كارگردان نمایش «تهران بلگراد» تالار مولوی را اصلی‌ترین سالن تئاتر دانشجویی دانست و درباره اهمیت تالار مولوی برای موجودیت تئاتر دانشجویی گفت: متاسفانه سالن اصلی كماكان به علت مساله نور با مشكلاتی روبه‌رو است اما همچنان تلاش‌ها و اقدامات مدیر تالار مولوی برای برطرف كردن این مشكل ادامه دارد. امیدوارم كه به سرعت این اتفاق بیفتد و درسالن اصلی هم مانند سالن كوچك اجرا داشته باشیم زیرا تالار مولوی اصلی‌ترین مقر تئاتر دانشجویی است. نصیر ملكی‌جو، كارگردان نمایش «نان» با اشاره به سابقه و اهمیت تاریخی تالار مولوی گفت: تالار مولوی پیشینه طولانی دارد خیلی از كارگردانان مطرح كشور در این تالار روی صحنه اجرا برده‌اند و خیلی خاطره‌ها از این سالن نمایشی دارند. جدای از پیشینه تالار مولوی احساس تمایل من به این سالن به علت خاصیت جغرافیایی‌اش است باتوجه به اینكه در میدان انقلاب است و نزدیكی می‌كند به دانشگاه‌ها و كتابفروشی‌ها جوانان را جلب می‌كند كه به این سالن و دیدن نمایش‌های دانشجویی بیایند.

در اجراهای دانشجویی مشكل ممیزی وجود ندارد اما مشكل حمایت نشدن از دانشجویان وجود دارد متاسفانه هیچ گونه حمایتی از طرف سالن‌های دیگر تئاتر و دانشگاه‌های هنر صورت نگرفته است با توجه به این مساله خانه اول و آخر ما تالار مولوی می‌ماند و اگر این تالار هم بسته شود ما دیگر جایی برای اجرای كارهایمان نداریم.

حمایت‌های مالی از تئاتر مولوی

سعید اسدی گفت بودجه مالی تالار مولوی در حال حاضر زیر پوشش اداره كل فرهنگی, اجتماعی دانشگاه تهران تامین می‌شود و در این باره اشاره كرد:

در حال حاضر اداره كل فرهنگی، اجتماعی دانشگاه تهران بودجه مالی تالار مولوی را تامین می‌كند و متاسفانه این نهاد به تنهایی توانایی مالی ندارد و با دست‌های خالی تالار مولوی را باز كردیم. هنوز هیچ كمك مالی از طرف نهاد‌های دیگر به ما نشده است. فریار حسینی با اشاره به اینكه در اجراهای دانشجویی مشكل ممیزی وجود ندارد اما مشكل حمایت نشدن از دانشجویان وجود دارد، گفت: در اجراهای دانشجویی مشكل ممیزی وجود ندارد اما مشكل حمایت نشدن از دانشجویان وجود دارد متاسفانه هیچ گونه حمایتی از طرف سالن‌های دیگر تئاتر و دانشگاه‌های هنر صورت نگرفته است با توجه به این مساله خانه اول و آخر ما تالار مولوی می‌ماند و اگر این تالار هم بسته شود ما دیگر جایی برای اجرای كارهایمان نداریم. در حال حاضر هیچ كمك هزینه‌یی به گروه‌های دانشجویی داده نشده است و در فقر مطلق اجرا می‌روند. در صورتی كه اجراهای خوب و قوی‌ای بوده‌اند. با دلسوزی‌های افرادی همچون سعید اسدی هنوز تالار مولوی سرپاست.

جیب خالی تئاتر

مدیریت تالار مولوی بعد از بازگشایی

فریار حسینی با اشاره به پیگیری‌های مدیر تالار مولوی برای رونق یافتن این تالار گفت: با توجه به مشكلات مالی و حمایت نكردن نهاد‌هایی همچون شهرداری و دانشگاه‌ها تالار مولوی توانست بعد از شش ماه تعطیلی بازگشایی خوبی داشته باشد و این نشانه مدیریت خوب تالار مولوی است. امیدوارم هر چه زود‌تر مشكلات سالن اصلی هم برطرف شود هرچند كه فكر می‌كنم با پیگیری‌های سعید اسدی مولوی مانند سابق پررونق می‌شود. نصیر ملكی جو درباره نقش مدیریتی سعید اسدی در اداره تالار مولوی گفت: سعید اسدی توانسته است از تالار مولوی به خوبی نگهداری كند و اشاره كرد: گروه‌هایی كه بعد از بازگشایی تالار مولوی در سالن كوچك اجرا داشتند از مدیریت بسیار راضی بودند و همه‌چیز فوق‌العاده پیش رفت. همچنین سعید اسدی توانسته است از تالار مولوی به خوبی نگهداری كند و در كنار این مدیریت خوب اجراهای قوی‌ای را دیدیم.

فقدان تئاتر دانشجویی در دانشگاه‌ها

دانشگاه تئاتر دانشجویی را فراموش كرده است. ما دانشگاه می‌رویم تا بتوانیم نمایش اجرا كنیم اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی از طرف دانشگاه به ما نمی‌شود در این صورت پذیرش دانشجوی جدید بی‌معنی است وقتی دانشگاه هنر و معماری كه خودم دانشجویش هستم سالانه هزار دانشجو می‌گیرد باید امكانات این دانشجویان را هم مهیا سازد كه این اقدام را نمی‌كند. اجرای نمایش «تهران بلگراد» به كارگردانی «فریار حسینی» در نخستین روز مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت. این نمایش یك كمدی كنایی به شرایط تئاتر و جامعه روشنفكرانه است. طبعا طرفداران این نمایش بیشتر دانشجویان هستند چرا كه مضمون این نمایش ارتباط نزدیكی دارد با احوال این روز دانشجویان كشور.

این نمایش از 25 آذر 1392 تا 8 دی 1392 در سالن كوچك تالار مولوی اجرا می‌شود.

نمایش «نان» به كارگردانی «نصیر ملكی‌جو» از 10 تا23 آذرماه در سالن كوچك تالار مولوی روی صحنه رفت.

نمایش «قوی‌تر» به كارگردانی «فرهاد خوشه‌‌بر» از 15 آذر تا 5 دی ماه 92 در سالن انتظار تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه اعتماد / رومینا روشن بین