تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه به‌طور متوسط برای هر واحد مسکن مهر آماده سازی زمین با تامین زیرساخت ها بین 3 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: با شرایط خاص زمین و سایت‌های مختلف این هزینه‌ها می تواند متفاوت باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه زیرساخت مسکن مهر چه قدر است؟


رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه به‌طور متوسط برای هر واحد مسکن مهر آماده سازی زمین با تامین زیرساخت ها بین 3 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: با شرایط خاص زمین و سایت‌های مختلف این هزینه‌ها می تواند متفاوت باشد.

سید محمد پژمان در خصوص هزینه‌های آماده‌سازی و خدمات زیربنایی برای واحدهای مسکن مهر، گفت: آماده‌سازی زمین و هزینه‌های زیرساختی نقش زیادی در هزینه تمام شده واحدهای مسکن مهر دارد و بخشی از قیمت تمام شده را شامل می‌شود.

مسکن مهر

وی افزود: به‌طور متوسط برای هر واحد مسکونی بین 3 تا 4 میلیون تومان آماده سازی زمین با تامین زیرساخت ها هزینه دارد که البته با شرایط خاص زمین و سایت‌های مختلف این هزینه‌ها می تواند متفاوت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در برخی از سایت ها که زیرساخت ها کامل نشده با توجه به تفاوت قیمت ها وزارت نیرو با مشکل تامین منابع روبرو است، اظهار داشت: همکاران ما در وزارت نیرو به دنبال راهکارهایی برای تعدیل هزینه ها هستند تا بتوانند هرچه سریعتر خدمات زیربنایی سایت‌های مسکن مهر را تکمیل کنند.در حال گفتگو هستیم که اگر این تغییرات صورت گیرد رقم نهایی افزایش قیمت ها را اعلام کنیم اما به طور حتم خدمات روبنایی هم باید در سایت ها ساخته شود که نیاز به تامین اعتبار بیشتری داریم.

وی با اشاره به اینکه قبلا هم گفتیم که باید چند سال درگیر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در بخش زیربنایی و روبنایی باشیم، بیان کرد: امیدواریم که اعتبار خدمات زیربنایی و روبنایی فراهم شود تا هرچه زودتر این پروژه ها به پایان برسد.

خانه‌سازی در شأن دولت نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت به دنبال تعادل بخشی در بازار مسکن است و می‌خواهد نبض بازار را کنترل کند. هم اکنون 30 درصد اقتصاد کشور در زمینه مسکن است و هیچ دولتی نمی تواند نسبت به این بخش بی توجه باشد تنها در سیاست‌های راهبردی تفاوت وجود دارد.

همکاران ما در وزارت نیرو به دنبال راهکارهایی برای تعدیل هزینه ها هستند تا بتوانند هرچه سریعتر خدمات زیربنایی سایت‌های مسکن مهر را تکمیل کنند.در حال گفتگو هستیم که اگر این تغییرات صورت گیرد رقم نهایی افزایش قیمت ها را اعلام کنیم اما به طور حتم خدمات روبنایی هم باید در سایت ها ساخته شود که نیاز به تامین اعتبار بیشتری داریم

پژمان با تاکید بر اینکه باید امر تامین مسکن باید در کشور تسهیل شود، اضافه کرد: در شأن و وظیفه دولت نیست که به طور مستقیم در امر ساخت مسکن وارد شود بلکه دولت باید به عنوان یک نهاد نظارتی، پشتیبانی و سیاست گذار در این عرصه فعالیت کند تا اقشار مختلف بتوانند صاحب خانه شوند.

مسکن مهر

وی با بیان اینکه باید از کارهای غیر دقیق و کارشناسی نشده پرهیز کرد، گفت: هم اکنون طرح جامع تامین مسکن در حال تدوین است. در این طرح نیازمندان واقعی مسکن، پراکندگی آنها در کشور و دهک‌های اقتصادی مختلف شناسایی خواهند شد. نتایج این طرح تا چند ماه آینده مشخص و اعلام خواهد شد، در این طرح برای هر گروه خانوار از جامعه برای تامین مسکن یک برنامه عملیاتی و اجرایی تهیه می شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن افزود: امیدواریم در ادامه ساخت پروژه های مسکن مهر تمامی دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند چرا که بدون هم افزایی و همکاری نمی توان مساکن مهر را تکمیل کرد.

پژمان ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی هایی که توسط دولت تدبیر و امید در زمینه مسکن صورت می گیرد مشکلات موجود برطرف شود. امیدواریم امر تامین مسکن در کشور استمرار داشته باشد و با ساز و کارهایی که دولت در نظر می گیرد بتوانیم در تعادل بخشی به بازار خرید، فروش و اجاره مسکن موثر عمل کنیم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا و مهر