تبیان، دستیار زندگی
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از آغاز ابطال کارت بنزین برخی از خودروها و موتورسیکلت‌ها خبر داد و اعلام کرد: در طرحی دو مرحله‌ای کارت بنزین وسایل نقلیه فرسوده و موتوری‌های فاقد پلاک ملی قطع و مالکان این دسته خودروها دنبال خرید سوخت آزاد باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارت سوخت فرسوده‌ها سوخت!

آغاز طرح جدید ابطال کارت بنزین خودروها/ جزئیات قطع سهمیه بنزین خودروهای فرسوده


رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از آغاز ابطال کارت بنزین برخی از خودروها و موتورسیکلت‌ها خبر داد و اعلام کرد: در طرحی دو مرحله‌ای کارت بنزین وسایل نقلیه فرسوده و موتوری‌های فاقد پلاک ملی قطع و مالکان این دسته خودروها دنبال خرید سوخت آزاد باشند.

کارت سوخت

سید مجتبی شفیعی در تشریح جزئیات ابطال کارت هوشمند سوخت خودروهای فرسوده، گفت: به منظور اجرای مصوبات قبلی دولت، تا چند روز آینده، كارت سوخت وسایل نقلیه فرسوده در شهر تهران ابطال خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این طرح ابتدا در شهر تهران اجرا خواهد شد و پس از آن در سایر كلان شهر های كشور نیز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: فرصت یكماهه برای تغییر پلاك موتور سیكلت‌های فاقد پلاك ملی در نظر گرفته شده و با پایان این مهلت كارت سوخت موتور سكلیت‌های فاقد پلاك ملی باطل می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای مرحله دوم این طرح در آینده نزدیك اظهار داشت: با توجه به آلودگی هوای شهرها و به مخاطره افتادن جان شهروندان، در مرحله دوم این طرح، موتور سیكلت‌های فرسوده با سن 10 سال و خودرو‌های فرسوده با سن 20 سال كارت سوختشان ابطال می‌شود.

وی با یادآوری اینکه به طور متوسط 70 درصد آلودگی كلانشهر ها را وسایل نقلیه ایجاد می کنند كه سهم عمده‌ای از آن را خودروهای فرسوده هستند، تبیین کرد: یك خودرو ی فرسوده می تواند تا 20 برابر یك خودروی استاندارد آلودگی ایجاد کرده و معمولا حدود 3 برابر خودروی استاندارد سوخت مصرف می کند.

شفیعی با اعلام اینکه اجرای این طرح می تواند حدود 12 درصد مصرف بنزین را در تهران كاهش دهد، بیان کرد: همچنین میزان مصرف سوخت موتورسیكلت‌های فرسوده در كشور حدود 4.6 میلیون لیتر است که در صورت ابطال کارت ها، مالکان این دسته خودروها باید دنبال خرید بنزین آزاد باشند.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفنی هم پیشتر از آغاز دور جدید ابطال کارت‌های اجاره‌ای گازوئیل از تیر ماه سالجاری خبر داد و اعلام کرده بود: برای صاحبان کارت‌های اجاره‌ای به هیچ وجه المثنی صادر نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه به طور متوسط 70 درصد آلودگی كلانشهر ها را وسایل نقلیه ایجاد می کنند كه سهم عمده‌ای از آن را خودروهای فرسوده هستند، تبیین کرد: یك خودرو ی فرسوده می تواند تا 20 برابر یك خودروی استاندارد آلودگی ایجاد کرده و معمولا حدود 3 برابر خودروی استاندارد سوخت مصرف می کند

سواری‌ها خرداد 93 یورو 4 می‌شوند

دبیر انجمن خودروسازان ایران از توافق با سازمان حفاظت محیط زیست برای ارتقاء استاندارد آلایندگی صد درصد خودروهای سواری به یورو 4 تا پایان خرداد ماه سال آینده خبر داد.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: چندی پیش جلسه‌ای با رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با زمان‌بندی ارتقاء خودروهای سواری به یورو 4 برگزار شد.

وی با بیان این‌که در این جلسه عنوان شد که هم‌اکنون بیشتر خودروهای سواری با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این جلسه تصمیم گرفته شد که تا پایان خردادماه سال آینده صد در صد خودروهای سواری تولیدی به استاندارد آلایندگی یورو 4 ارتقاء یابند.

فرسوده

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در این جلسه خطاب به رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفته شد در شرایطی که سوخت متناسب با استاندارد آلایندگی یورو 4 به طور سراسری در کشور توزیع نشده، ارتقاء خودروها به استاندارد آلایندگی یورو 4 مثمرثمر نخواهد بود. هزینه تولید خودروهای سواری یورو 4 به طور میانگین دو میلیون تومان بیشتر از خودروهای یورو 2 است. این در حالی است که به دلیل نبود سوخت متناسب این هزینه اضافی هیچ اثری بر کاهش آلایندگی هوا نداشته و تنها موجب خرابی زودهنگام کاتالیست خودرو و ضرر و زیان خریداران می‌شود.

وی با بیان این‌که در این جلسه صحبتی در رابطه با زمان ارتقاء استاندارد آ‌لایندگی خودروهای سنگین به یورو 4 صورت نگرفت، تصریح کرد: رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد که از وزارت نفت خواهد خواست هر چه زودتر توزیع سراسری سوخت یورو 4 را آغاز کند. هم‌اکنون به غیر از شهر تهران مراکز معاینه فنی سایر شهرهای کشور به دستگاه‌های تشخیص خودروهای یورو 4 مجهز نیستند. بنابراین علاوه بر توزیع سراسری سوخت متناسب، مراکز معاینه فنی نیز باید مجهز به دستگاه‌های تشخیص خودروهای یورو 4 شوند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : مهر و ایسنا