تبیان، دستیار زندگی
همه چیز از دیدار هیات اروپایی با آیت الله هاشمی شروع شد. وقتی که رییس هیات اروپایی بر خلاف عرف مرسوم در مقابل آیت الله هاشمی برنخاست. این مساله که به نوعی بی احترامی به ایران و آیت الله هاشمی را در ذهن متبادر می کرد با واکنش رسانه ها و مطبوعات روبرو شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حواشی دیدار هیات اروپایی با هاشمی


همه چیز از دیدار هیات اروپایی با آیت الله هاشمی شروع شد. وقتی که رییس هیات اروپایی بر خلاف عرف مرسوم در مقابل آیت الله هاشمی برنخاست. این مساله که به نوعی بی احترامی به ایران و آیت الله هاشمی را در ذهن متبادر می کرد با واکنش رسانه ها و مطبوعات روبرو شد.

دیدار هاشمی و هیات اروپایی

سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران، حواشی فراوانی در پی داشت.  مهم ترین این حواشی، دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی دو تن از محکومین قضایی حوادث پس از انتخابات 88، بود که اعتراضات فراوانی را به همراه داشت و برخی نمایندگان مجلس نیز در این زمینه به طرح سوال از برخی از وزرای کلیدی دولت پرداختند.

حاشیه دیگر که به پررنگی حاشیه نخست بود، عدم ایستادن «تاریا کرونبرک» سرپرست هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران در زمان دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. این اتفاق در حالی رخ داد که ظاهراً تنها او از روی صندلی اش تکان نخورد و سایر اعضای هیات اروپایی در این دیدار ایستادند و همین امر جنجال ساز شد و برخی که سابقه حمله به هاشمی را نیز داشتند، در صف نخستین منتقدین به این برخورد با هاشمی قرار گرفتند.

حال در این شرایط، «تاریا کرونبرک» سرپرست هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران در گفت و گویی که با شبکه دولتی انگلیس، بی بی سی داشت ضمن تاکید بر این مسئله که قصد توهین به هاشمی را نداشته، عنوان کرد که این اتفاق به واسطه آن رخ داده که پروتکل چنین دیداری برای او مشخص نبوده است. او گفت: برای ما صندلی آورده بودند و میزبان به ما گفت بنشینیم و ما نشستیم.  من از رسم بلند شدن اصلا خبر نداشتم. پروتکل برای ما مشخص نبود که باید بایستیم یا بنشینیم و به هیچ عنوان قصد بی احترامی نداشتیم.

هم چنین «تاریا کرونبرگ»  که هیئت پارلمانی اروپا را در سفر به تهران سرپرستی می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد دلیل برخورد غیرمرسومش با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این رفتار را ناشی از اختلاف فرهنگی و نامشخص بودن پروتکل‌های دیپلماتیک دانسته و گفت قصد بی‌احترامی نداشته است.

رئیس هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در این مورد نوشته است: بی‌احترامی‌ای در کار نبود، بلکه پروتکل‌ها نامشخص بود و اختلافات فرهنگی‌ای وجود داشت. لازم است تا گفت‌وگوهای بیشتری صورت گیرد.

وی درباره بی احترامی رئیس این گروه به آیت الله هاشمی گفت: ما در فرهنگ خود برای نشان دادن احترام به طرف مقابل به مردها دست می‌دهیم اما در فرهنگ ایرانی‌ها این موضوع رایج نیست و ما نمی‌توانستیم با مقامات ایرانی دست بدهیم اما راههای متفاوتی برای نشان دادن احترام وجود دارد

فارس: تصاویر منتشر شده بر خلاف ادعاهای رییس هیات اروپایی است

به دنبال واکنش خبرگزاری فارس به بی احترامی به آیت الله هاشمی توسط رئیس هیئت اروپایی، کسانی در داخل کشور شروع به توجیه این بی احترامی کردند. استدلال توجیه کنندگان این بود که در فرهنگ اروپایی،‌زن به احترام مرد از جای خود بلند نمی شود و بلند نشدن خانم کرونبرگ را نباید حمل بر بی ادبی کرد. در همین رابطه خانم ماریچا اسخاکا یکی از اعضای اروپایی هیئت در گفت و گویی با بی بی سی فارسی مدعی شد که در فرهنگ اروپایی زنان برای احترام به مردان دست می دهند.

وی در پاسخ به این سوال عده ای می گویند در دیدار با آقای رفسنجانی عرف دیپلماتیک را رعایت نکردید نیز گفت: برای اینکه صادقانه بگویم واقعا وقت تلف کردن است که بخواهیم درباره این مسائل صحبت کنیم.

وی درباره بی احترامی رئیس این گروه به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ما در فرهنگ خود برای نشان دادن احترام به طرف مقابل به مردها دست می‌دهیم اما در فرهنگ ایرانی‌ها این موضوع رایج نیست و ما نمی‌توانستیم با مقامات ایرانی دست بدهیم اما راههای متفاوتی برای نشان دادن احترام وجود دارد.

دیدار هاشمی و هیات اروپایی

این در حالی است که بر اساس پروتکل های بین المللی و حتی مطالب مراکزی که به آموزش فرهنگ غربی می پردازند نشان می دهد که هنگام ورود یک فرد شاخص به جمع، زنان نیز باید برخیزند.

اما جدا از این آداب و رسوم دیپلماتیک و اخلاقی، بررسی دقیق فیلم کامل ملاقات هیئت اروپایی با آیت الله هاشمی نشان می دهد که به جز خانم کرونبرگ که تاکید دارد برای ادای احترام به آقای هاشمی از جا برنخیزد، سه خانم اروپایی دیگر نیز در جلسه حضور دارند که همگی به احترام آقای هاشمی بلند شده اند. جالب اینکه خود خانم اسخاکا یکی  از سه زنی(نفر دوم از صدر مجلس) است که به احترام آقای هاشمی برخاسته اند!

بررسی دقیق تر فیلم حاکی است، حتی خانم کرونبرگ نیز هنگام ورود آقای هاشمی قصد برخاستن را دارد که فردی از پشت دوربین با ادای جمله ای، وی را سرجای خود می نشاند.

زیبا کلام: اصولگراها ته دلشان از اینکه رئیس هیات اروپایی به هاشمی احترام نگذاشت، خوشحال شدند

روزنامه قانون گفت وگویی با صادق زیبا کلام درباره بی احترامی اخیر مقام اروپایی در جریان سفرش به تهران انجام داده است

استاد دانشگاه تهران درباره موضع رسانه‌های اصولگرا نسبت به بی‌احترامی هیات پارلمانی اروپا به آیت‌ا.. هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: تصور نمی‌کنم ناراحتی اصولگرایان به واسطه توهین به هاشمی رفسنجانی باشد. حتی آنان ته دلشان از اینکه رئیس هیات پارلمانی اروپا به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام احترام نگذاشت، خوشحال شدند.

همه چیز از دیدار هیات اروپایی با آیت الله هاشمی شروع شد. وقتی که رییس هیات اروپایی بر خلاف عرف مرسوم در مقابل آیت الله هاشمی برنخاست. این مساله که به نوعی بی احترامی به ایران و آیت الله هاشمی را در ذهن متبادر می کرد با واکنش رسانه ها و مطبوعات روبرو شد

صادق زیبا کلام در گفت‌وگو با خبرنگار قانون ادامه داد: این سر و صدایی که در روزهای اخیر از رسانه‌های جناح راست شنیده می‌شود برای مکدر شدن خاطرشان از توهین به هاشمی نیست، بلکه آنان دستاویز جدیدی برای غرب ستیزی و آمریکا ستیزی به دست آوردند. این فعال سیاسی بر این باور است که اصولگرایان از هر موضوعی که باعث شعله‌ور شدن آمریکا ستیزی شود، استفاده می‌کنند.

زیبا کلام تاکید دارد که این جناح به قیمت برهم زدن توافقنامه ژنو یا تخریب وزارت امور خارجه کشورمان، برای مبارزه با غرب، دست از تلاش بر نمی‌دارند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه بررسی رفتار اخیر رسانه‌های اصولگرا، گفت: پر رنگ کردن برنخواستن تاریا کرونبرگ در مقابل هاشمی رفسنجانی، مانند بی‌توجهی این رسانه‌ها به قاطعیت اوباما برای جلوگیری از تحریم‌های جدید است. آنان در عوض تلاش سنا و گنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید را با فونت‌های بزرگ، تیتر کردند

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: روزنامه قانون، فارس، تابناک